Rida utan skor

_moa_

Trådstartare
Hur gör ni om häste tappat en sko? Rider ni ändå?

Vi ska till ridhuset imorgon och träna. En av hästarna som ska med har tappat ena framskon. Är det någon fara att ta med honom? Det är ju inte så att vi sitter och rider massor utan skor, detta skulle bara vara en engångsföretelse.
Hur hade ni gjort?
 
Sv: Rida utan skor

Lämna hästen hemma och ring hovslagaren bara. Många hästar som alltid bär skor blir ömma när de tappar en och då ska man undvika att rida och istället vänta tills hovis kommit ut.
 
Sv: Rida utan skor

Okej. Men denna hästen har gått oskodd hela sitt liv tills någon månad sedan.
Om hästen inte ömmar är det okej att rida då?
Det vi mest tänkte på var snedbelastningen, men samtidigt kan det väl inte bli så mycket snebelastning i ridhuset?

Tjejen som har hästen ska lämna tillbaka hästen snart och detta blir förmodligen sista ridturen. Det är därför jag frågar om det är dumt att rida utan sko. Hade inte gjort det annars.
 
Sv: Rida utan skor

_moa_ skrev:
Okej. Men denna hästen har gått oskodd hela sitt liv tills någon månad sedan.
Om hästen inte ömmar är det okej att rida då?
Det vi mest tänkte på var snedbelastningen, men samtidigt kan det väl inte bli så mycket snebelastning i ridhuset?

Om hästen inte ömmar skulle det väl vara ok, men jag skulle nog ändå inte ridit utan sko även om den varit oskodd tidigare för visst kan det bli snedbelastning även i ett ridhus.
 
Sv: Rida utan skor

Jeg ville tatt av den andre skoen fremme også og ridd den i ridehuset :)
 
Sv: Rida utan skor

rohna skrev:
Jeg ville tatt av den andre skoen fremme også og ridd den i ridehuset :)

Jo, vi är lite inne på att ta av skon! Men hovslgaren kommer inte kunna komma ut innan imorn em. Men vågar vi dra av den själva? Vi har gjort det med skor innan, men då har det varit lösa skor eller skor som satt sig på sniskan.
 
Sv: Rida utan skor

Ömmar hästen inte fungerar det utan problem att rida fast hästen tappat en sko, tills hovis kan komma.

Mvh
Camilla
 
Sv: Rida utan skor

ch791022 skrev:
Ömmar hästen inte fungerar det utan problem att rida fast hästen tappat en sko, tills hovis kan komma.

Mvh
Camilla

Så snedbelastning är inget du funderar över? Eller rider du på samma underlag tills hovisen kommer ut?
 
Sv: Rida utan skor

_moa_ skrev:
Jo, vi är lite inne på att ta av skon! Men hovslgaren kommer inte kunna komma ut innan imorn em. Men vågar vi dra av den själva? Vi har gjort det med skor innan, men då har det varit lösa skor eller skor som satt sig på sniskan.

Att dra av en sko som inte sitter löst på något sätt kräver väl ganska mycket styrka?
 
Sv: Rida utan skor

Nä, det kräver bara att man "släpper" på nitarna innan man drar av den.

Använd tex en skruvmejsel och en hammare och "slå upp" nitarna så går det fint. Försöker du däremot att ta avb skon utan att fixa nitarna innan så får du kämpa ordentligt ;-)
 
Sv: Rida utan skor

simpan skrev:
Nä, det kräver bara att man "släpper" på nitarna innan man drar av den.

Använd tex en skruvmejsel och en hammare och "slå upp" nitarna så går det fint. Försöker du däremot att ta avb skon utan att fixa nitarna innan så får du kämpa ordentligt ;-)

Det var det jag funderade på, alltså utan att först "lösa upp" sömmarna :D vilken work-out för armarna!
 
Sv: Rida utan skor

Iom att det är en framsko hade jag nog avstått, en baksko som var tappad hade jag kanske ridit lite lätt med, beroende på underlag.
 
Sv: Rida utan skor

Ska du rida i ridhus är det nog inga problem, underlaget är ju mjukt och det blir ju ojämt om man har skor också (om den hamnar i en grop med ena hoven och ovanför gropen med andra hoven :smirk: )
Du kan rida med andra ord!
 
Sv: Rida utan skor

tycker inte det är någon fara att rida ett pass utan en framsko!
 
Sv: Rida utan skor

är hästen inte öm eller verkar lida av det kan du rida...
 
Sv: Rida utan skor

självklart förutsatt att hästen inte ömmar. och det är ju inte värre än att avbryta träningen om den skulle börja göra det mitt i.
 
Sv: Rida utan skor

Min hovslagare kan komma ganska omgående om det skulle hända min häst.
Därför skulle jag avstå från ridningen tills hovisen kommer!
 
Sv: Rida utan skor

_moa_ skrev:
Hur gör ni om häste tappat en sko? Rider ni ändå?

Vi ska till ridhuset imorgon och träna. En av hästarna som ska med har tappat ena framskon. Är det någon fara att ta med honom? Det är ju inte så att vi sitter och rider massor utan skor, detta skulle bara vara en engångsföretelse.
Hur hade ni gjort?

Jag hade inte ridit, men framförallt för att då fötterna blir ojämna. Om det ändå är dags för omskoning, så hade jag kanske tagit av den andra framskon med och gett mig iväg. Ridhusunderlag brukar väl inte påfresta på några fötter. Fast det vet jag inte säkert, då jag alltid slår på en ny sko om en blivit tappad. Det är ju givetvis det bästa alternativet, att ha tappskokompetens.

Hälsning Maja
 
Sv: Rida utan skor

Det händer att jag rider trots tappad sko, men förutsatt att hästen inte har en enorm nivåskillnad, alltså vintersko med broddar/barfota. Underlaget ska vara mjukt, och hästens hovkvalitet ska hålla för barfotaridning trots tappsko. Hoven är ju lite skörare eftersom den är spikad i. Det är lättare att det blir flisor då än om hästen alltid är oskodd och bara verkad och raspad. Jag sitter nog inte heller och rider ett hårdare täningspass heller, utan det blir lättare ridning tills skon är på plats igen. Oftast drar jag av den andra skon också, och väntar på att min pappa (hovslagare), eller min granne (också hovslagare) ska fixa problemet åt mig sen...:D
 
Sv: Rida utan skor

om häste inte ömmar, o om det inte är för mkt nivå skillnad, då skulle jag nog ridit, inte länge eller på dåligt underlag.
Min häst har precis tappat en framsko, hovis kommer ut på tisdag. Hon gick ett lugnare pass på ridbanan igår o var helt oberörd. Mest skritt o lite trav.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Grazing
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 943
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp