Rida utan ridbana?

RuJe

Trådstartare
Hej!
Visste inte om jag skulle lägga upp denna tråd under vård eller ridning men nu blev det såhär! ;)

Där jag bor finns ingen ridbana eller ridhus. Jag rider mest i skog och mark. Vår ny slagna vall används som ridbana. ;)

Jag undrar om det sliter mycket på hästens leder om man rider på en åkervall mest? Jag vet att man ska variera underlaget och jag rider ut 2 dagar i veckan, minst, på mjuk mossmark och lite hårdare grusvägar. Men man får aldrig den här jämna och mjuka underlaget som finns på tex ridbana och i ridhus.

Vallens underlag ändras ju efter vädret. Mjukare när det regnat lite osv.
Vad tycker ni?

Sv: Rida utan ridbana?

Jag har aldrig haft nån ridbana förräns de senaste åren och min häst går bättre på lite hårdare underlag.

okej, så det ska inte vara någon fara att ha lite hårdare underlag hela tiden?
Även om man skulle hoppa några skutt ibland? ;)

Jag har förutom en period när jag stod inackorderad heller aldrig haft någon ridbana. Rider 99% av tiden på grusväg och gräsvall. Inga problem.

Dock, jag rider INTE på tungt underlag, så jag rider inte på vallar/gräs/etc när marken är blöt. Sjunker hovarna ner är det för blött. Hårt är jag inte alls speciellt brydd över, jag kör 'klappertest' vad gäller galopp. Klapprar det av hovslagen (skodd häst) galopperar jag inte på grusvägarna då är de för hårda. (klapper, tänk ljudet av skodd häst på asfalt. Hovslagen hörs ju nästan alltid, men det ska inte klappra).

Bästa underlagen är vår- och höst på grusvägarna, när det blir svikt i dem men de inte är underminerade eller tunga, samt vintertid när det är packad snö. Packad snö kan vara det mest optimala underlag som existerar faktiskt :love: (Jag har broddat). Även plan is som inte är våt utan mer torr/kall är ett mycket trevligt underlag (med brodd).

Det som sliter allra mest på hästens leder är djupa/tunga underlag och hala underlag. Så jag skulle vara mer försiktig med gräsvallen när det regnat etc än grusvägarna =)

/Alexandra - som ser EN enorm fördel med den här pissregniga sommaren, grusvägarna är UNDERBARA och det går att rida mil efter mil efter mil på suveränt underlag =)

Varför tror du ridhus/ridbana är det skonsammaste? Det finns inget skonsamt. Vitsen är att träna hästen på varierat underlag. Jag rider med fart både på asfalt, grusvägar, stigar och på blöta stubbåkrar.

Okej! ;)
Nej jag tänkte mest på när man hoppar och så ;) då kan det kännas bättre med lite mjukare och dämpande underlag tycker jag! :D

jag har bara en hage att rida i, nu när det är torrt och ganska löst + hårt i marken så hoppar jag inte på spåret(inget gräs där), på gräset är det ok men ändå får hårt för några högre höjder, sätter 80 som gräns nu, har det regnat och är halt så galopperar jag inte ens om jag inte har brodd. men håller med om andra här att en fuktig mjuk grusväg är det bästa :D.

Okej! ;)
Nej jag tänkte mest på när man hoppar och så ;) då kan det kännas bättre med lite mjukare och dämpande underlag tycker jag! :D

Beror väl i och för sig på hur ofta och högt du hoppar. Men jag hoppade i många år på 'stampat jordgolv' (väldigt nedbetad gräsvall), så 'hårt' så. Men aldrig några problem (hoppade 1 gång/v, höjder upp till metern, på B- resp D-ponny).

Tänk på vad terrängbanor/fälttävlansbanor ligger på för mark, och vilken årstid de används mest =)

När det gäller underlag så som redan sagts så variation är A och O - samt att hästen är VAN med underlagen den går på, och får vänja sig succesivt. En häst som är van att gå mil efter mil på hårda grusvägar klarar det, men kan inte bara från dag till annan börja gå samma antal mil på sandstranden utan tillvänjning. Och omvänt då så sandstrandshästen behöver tillvänjning om den ska gå på grusvägarna.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: warg
·
Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 488
Senast: Freazer
·
Anläggning Aktuellt: ej tränande eller tävlande ekipage ska bestämma sig om stallplats. Vill egentligen mest skrutta i skogen men endast stall 2...
2
Svar
26
· Visningar
3 587
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka