Rida ut med hjälptyglar?!

R

RebeckaKihlberg

Äntligen har jag börjar rida igen. Har haft ett uppehåll på några år pga att jag tröttnat.

Nu till problemet. Det var som sagt ett tag sedan jag red så jag är väl inte direkt i den bästa formen. Igår så red jag ut en sväng med pållen, han var väldigt pigg och framåt, han stack inte för mig eller så ,men jag kände att jag var lite på gränsen till att inte kunna hålla honom...resultatet blir att jag spänner mig, hästen spänner sig och sen bli allt pannkaka.
Jag försökte aktivera honom genom att rida lite öppna/sluta, volter och serpentiner, halvhalter osv. och bitvis gick han bra, men han är så helvetiskt stark (läs: eller så är jag lite otränad *hmmm**)

Medans jag red hem så funderade jag på hur jag skulle gå tillväga...att hålla på och byta bett osv känns inte som ett alternativ, han går på tredelat tränsbett nu och han trivs bra med det.
Funderingarna gick till hjälptyglar, vilket egetligen inte är något som tilltalar mig, jag har testar dom flest och föredrar väl gramantygeln mest ibland dom hjälptyglar som finns eftersom att jag då själv kan kontrollera eftergift osv.
Hur hade ni gjort?
Jag ska börjar gym-träna själv för att bygga upp min muskler, men det känns ju ändå som att jag på något sett måste ha lite bättre kontroll när jag rider ut nu fram tills dess att jag orkar hålla hästen "för egen maskin".
Kan tilläggas att jag verkligen kände mig UR usel ...jag visste att jag var otränad, men inte att det var såhär illa...

Alla tips mottages tacksamt :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida ut med hjälptyglar?!

När jag började rida min förra foderhäst ute i skogen så var hon väldigt tittig och rusade gärna iväg hela tiden. Lösningen blev att rida med en grammantygel. Efter ett tag så insåg jag att jag inte använde den speciellt mycket utan det va mest för mitt egna psykes skull. Så det kan ju va en idé...
Annars kanske du borde köra lite uppvärmning på banan innan ni går ut för å få han att lugna ner sig lite. Just såhär i börjar menar jag... innan du kommit tillbaka till din form.

Lycka till i vikket fall! =)

På banan är han cool, så jag tror inte det spelar någon större roll om jag värmer där innan, men det är klart att det är värt ett försök.
Funderar på om det kan vara så om en häst ridits mycket på bana..coh denna då blir lite väl överexalterad när man väl rider ut.?!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tar ibland på gramanen när jag rider ut, (iofs väldigt sällan) och just därför att min häst blir väldigt stark och jag vill inte betsla upp. Stoet är väldigt mkt häst att rida ihop och då tycker jag gramanen är ett bra hjälpmedel när det ska till att jobbas lite extra på fält osv just för att hon är väldigt stark. Gramanen kan man ju som du säger reglera själv och kan man bara andvända den på rätt sätt så tycker jag det är helt ok..

alltså, du ska väl inte behöva träna upp dina muskler?
Det är ju inte meningen att du ska behöva hålla hästen
tillbaka med muskelstyrka! Du kan ändå aldrig vinna en
dragkamp med en häst. Jag skulle fråga en tränare, eftersom
jag inte är glad i hjälptyglar, men en graman kan ju lösa problemet
tillfälligt. Men du vill väl inte rida med graman i alla evighet? :)

Meningen är inte att jag ska hålla hästen med ren muskelstyrka, men jag vet med mig att jag är i dålig form nu och hade jag hade mer att sätta emot och haft orken att rida ihop honom bättre....som det var igår så blev jag så spänd studtals att det fick riktigt dåligt och det beror på att jag inte har orken.

Man glömmer lätt att den metallbiten du drar i faktiskt sitter i munnen på hästen. Försök med hjälp av diverse övningar få hästen att vilja lyssna på dig. Det är inte så att hästen ska stanna för att man tagit så mycket att den inte längre vill sätta emot, utan det gäller att öva upp kommunikationen så hästen lyssnar på dina lätta, fina signaler.

Jag vet att det verkligen inte är lätt, jag har själv en mycket het häst. Men om du lyckas få hästen på din sida så den VILL göra som du säger kommer du inte behöva ta i sedan.

Under tiden kan du ju ha gramman om det känns tryggt, men jag gillar inte riktigt den hjälptygeln utan jag tycker den förstör mer än den hjälper. Försök träna lydnad, öva lite på volten så du får med dig hästen. Ta lätt, upprepa lite kraftigare om hästen inte lyssnar och var noga med EFTERGIFT! Hästen ska tänka "jahaa det är det hon är ute efter när hon tar" och lyssna efter riktigt noga, inte bara ösa på tills handbromsen sitter i så hårt att han måste bromsa upp. Lycka til!:)

Igår så red jag lite såsom du beskriver, jag försökte aktivera honom och "överaska" lite, har tänk fortsätta på de spåret också. När jag blivit lite mer varm i kläderna så ska jag börja träna för tränare.

men du rider ju fortfarande inte ihop hästen med muskelstyrka.
Däremot är det nog kanon att träna kondition! Det mår vi alla
bra av.

Nej, men för att kunna ha en korrekt sits, så krävs det ändå muskler. Jag snackar inte bara om att styrketräna armar, utan över lag, framför allt ben, mage och rygg.

Om man aldrig behöver styrka, varför är då de flesta ryttare så vältränade? och musklade, om du ska kunna sitta korrekt och kunna inverka bra på din häst så måste du vara vältränad!

Har läst om ditt problem och förstår precis ditt problem vilket jag tror är ett väldigt vanligt problem om inte det vanligaste bland oss "dödliga" ryttare;) Tycker också att du ska ha all heder för att du försöker ta itu med det på ett genomtänkt sätt - du funderar och anlayserar kring för att hitta en så bra lösning som möjligt!! Jag förstår ditt resonemang om att gramanen är det mer tilltalande alternativet och varför den då skulle vara det!! Jag kan bara säga att min erfarenhet av gramanen i fall som ditt är att det funkar bra så länge gramanen är på och används men när den sen tas bort så HOPPSAN har du en häst som häver sig på DÖTUNGT i hand - det märker man inte när gramanen är på för då får du ju bara en del utav det i handen och resten i "sadelgjorden" men när du tar av den får du ALLT i handen istället.
Det kan hända om du ställer olika alternativ emot varandra är det ändå detta som blir det bästa och att du hellre tar problem 2 än problem 1 det beror ju på din och hästens förutsättningar i övrigt!!

Jag vill bara upplysa dig så du kan ta detta med i beräkningen!!

Om man aldrig behöver styrka, varför är då de flesta ryttare så vältränade? och musklade, om du ska kunna sitta korrekt och kunna inverka bra på din häst så måste du vara vältränad!

Helt rätt! Muskler = balans och det är ju det man är ute efter när man sitter till häst - den perfekta balansen. För mig blev det här väldigt tydligt när jag återupptog ridningen efter ett par års uppehåll. Vet ju i teorin hur jag ska sitta, följa med i hästens rörelse och ta upp energin i gångarterna, men kroppen lyder inte riktigt länge, musklerna (framförallt i mage och rygg) orkar inte. Och eftersom jag ridit sedan jag var riktigt liten hade man ju allt det där "gratis" tidigare och tänkte inte på sambandet.

Men därmed inte sagt att man ska sitta och spänna sig och försöka behärska hästen med ren råstyrka (för let´s face it, det går inte), men inte heller sitta helt slapp. Man säger ju att man ska sitta avslappnat till häst, men det är egentligen ett ganska missvisande uttryck. Skulle snarare vilja säga att man ska ha en "effektiv spänning", dvs. den nivå av spänning som behövs för att bibehålla en bra balans och påverka sin häst på ett bra sätt - men inte mer.

Till TS: Har själv ridit ut med graman på min ponnyhingst när han var yngre (och jag med naturligtvis) eftersom han blev väldigt het och gick mer på två än fyra ben. Tycker det är en bra säkerhetslösning (för en lös häst vilt springande på vägarna vill man ju undvika till varje pris) och, som många har nämnt, man anpassar ju själv när och hur man vill använda den.

Ett annat bra tips är att helt enkelt inte låta hästen få upp farten (för ju högre fart, desto svårare att bibehålla eller återfå kontrollen). Dvs. undvik all galopp i alla fall de första gångerna du rider ut tills du känner att du har bättre kontroll. Oftast blir hästen lugnare överlag efter ett tag eftersom den då inte går och väntar på att få spränga iväg i galopp hela tiden. Tror sedan också att det säkert kommer att kännas bättre när du blir lite mer varm i kläderna till häst igen. Märkte själv att man kände sig lite osäker på hästryggen när jag började rida igen efter mitt uppehåll, trots att jag ridit större delen av livet.

(Och nej, jag red/rider däremot aldrig med graman på banan, eftersom det är fullständigt meningslöst och allmänt förkastligt.)

Jag har nyligen köpte ett halvblod som kan vara väl pigg och tittig ute i skogen.
Eftersom jag varit ifrån ridningen några år är jag inte i bästa fyskiska form haha.

Jag anv graman när jag rider ut, än så länge. Då kan jag själv ge efter och släppa när jag har kontrollen, men behöver inte sitta och slita i munnen eller så.
Mig passar det bättre med graman, istället för skarpare bett. Jag blir lätt hård i handen.

alltså, du ska väl inte behöva träna upp dina muskler?
Det är ju inte meningen att du ska behöva hålla hästen
tillbaka med muskelstyrka! Du kan ändå aldrig vinna en
dragkamp med en häst. Jag skulle fråga en tränare, eftersom
jag inte är glad i hjälptyglar, men en graman kan ju lösa problemet
tillfälligt. Men du vill väl inte rida med graman i alla evighet? :)

Är också i situationen att jag är dåligt tränad.
För mig handlar inte musklerna om att orka hålla i hästen, utan att ha styrka nog att sitta i en bra sits och verkligen rida igenom hästen.

Igår så red jag lite såsom du beskriver, jag försökte aktivera honom och "överaska" lite, har tänk fortsätta på de spåret också. När jag blivit lite mer varm i kläderna så ska jag börja träna för tränare.

Även ute i skogen kan Du ju anv lydnadsövningar.
Igår när jag var osams med min häst i skogen, jobbade jag mycket med sidvärtsrörelsen. Red lite i bågar över stigarna/vägarna, gjorde förhållningar och ökningar mm.
Efter mycket om och men gick han som jag ville. Men jag har ont i heeeela kroppen idag, hihi.

Jag tycker absolut att du kan använda dig av gramanen tills du känner dig säker på att du kan kontrollera hästen.. I ren säkerhetssynpunkt! Det har jag använt på en häst jag hade förut bara för att veta att jag har större chans att få stopp på honom om han får för sig att sticka.. Och som du själv skriver så kan du ge full frihet och eftergift med gramanen tillskillnad från många andra hjälptyglar...

Muddson

Helt rätt! Muskler = balans och det är ju det man är ute efter när man sitter till häst - den perfekta balansen. För mig blev det här väldigt tydligt när jag återupptog ridningen efter ett par års uppehåll. Vet ju i teorin hur jag ska sitta, följa med i hästens rörelse och ta upp energin i gångarterna, men kroppen lyder inte riktigt länge, musklerna (framförallt i mage och rygg) orkar inte. Och eftersom jag ridit sedan jag var riktigt liten hade man ju allt det där "gratis" tidigare och tänkte inte på sambandet.

Det är precis så jag känner. Jag kan ju som sagt det i teorin, men är helt enkelt för otränad för att klara det bra rent praktiskt.

Martingal anser jag är väldigt bra om man rider ut oavsett, halsremmen kan man ha att ta tag i om hästen brallar samt att hästen hindras från att slå upp huvudet.
graman kan ju också vara ett alternativ, använd den du - du verkar ha koll på vad den har för verkan. men målet kanske ska vara att kunna rida utan den...

om du vill ha något att hålla i så kan jag tipsa om att sätta en rem (likn delta) mellan ringarna på framvalvet - väldigt bra för att hålla i sig o inte dra hästen i munnen!

Lycka till! :banana:

Senast ändrad:

Jag red ut på graman ett tag i våras när hästen var som "tokigast" (under igångstättning och väldigt sprallig). Det var bara tillfälligt och så länge man strävar efter att gå tillbaka till att rida utan så tycker jag att det är OK.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 404
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 612
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama