Rida Ut Första Gången .

Sv: Rida Ut Första Gången .

*KL*

Tillägg - precis som flera andra så börjar jag med en 'välkänd väg' som hästen gått flera ggr innan, och har dem som handhäst med i skogen innan de rids första gången.

Dock har jag aldrig medhjälpare eller 'draghjälpshäst', jag saknar sådana resurser. Men aldrig haft minsta problem med framåtbjudningen, snarare tvärtom. Enda jag haft problem med än med K är att VÄNDA HEM. Det är helt menlöst och aptråkigt om man frågar henne.. Och hon kan vrånga ihop alldeles. Så något säger mig att hon rätt snart i det här läget skulle ledsna på 'runt runt på ridbana'

Sen., att rida in dem i skogen och sen banan istället för tvärtom tycker jag är bra av flera anledningar. När unghästar är riktigt gröna så har de få förutfattade meningar hur det 'ska' vara, och om de då vänjer sig vid det djurliv och när vinden blåser i träden, grenar skrapar emot och konstiga skuggor/vattenpölar/snöhögar etc de där första gångerna, när de i ärlighetens namn är mest upptagna med att ta in alla intryck, så får man sällan problem med vattenpölarna/blåst/skuggor etc sedan heller.

Men om man börjar på banan och ger sig ur när man själv - och hästen!! - känner sig säkrare koncentrerar de sig mer på allt läskigt i skogen. Eftersom de inte längre behöver storägt insupa intryck hela tiden (av att ha matte på ryggen, massa signaler matte ger, att man minsann är ute själv och går med matte ensam (=lyx) och att helt enkelt bara ta in omgivningen. Det finns ju en anledning att de små liven kan bli VÄÄÄLDIGT trött i huvudet långt innan kroppen ens börjar bli trött. Det kan man utnyttja..

Alexandra_W skrev:
Sen., att rida in dem i skogen och sen banan istället för tvärtom tycker jag är bra av flera anledningar. När unghästar är riktigt gröna så har de få förutfattade meningar hur det 'ska' vara, och om de då vänjer sig vid det djurliv och när vinden blåser i träden, grenar skrapar emot och konstiga skuggor/vattenpölar/snöhögar etc de där första gångerna, när de i ärlighetens namn är mest upptagna med att ta in alla intryck, så får man sällan problem med vattenpölarna/blåst/skuggor etc sedan heller.

Men om man börjar på banan och ger sig ur när man själv - och hästen!! - känner sig säkrare koncentrerar de sig mer på allt läskigt i skogen. Eftersom de inte längre behöver storägt insupa intryck hela tiden (av att ha matte på ryggen, massa signaler matte ger, att man minsann är ute själv och går med matte ensam (=lyx) och att helt enkelt bara ta in omgivningen. Det finns ju en anledning att de små liven kan bli VÄÄÄLDIGT trött i huvudet långt innan kroppen ens börjar bli trött. Det kan man utnyttja..

KANONBRA! Du satte ord på mina längesedan ältande tankar :bow:

Jag red in min häst i skogen. Tycker det funkar bättre ¨då de får en naturlig bjudning. Han var jätte snäll ute och stack varken eller brallade när jag hoppade upp. Tror hästarna tycker bättre om ridning om man börjar ute!

Jag har lyxen att ha tillgång till ridbana, plus numera också skog i närheten av stallet. Unghästarna har självklart fått vänja sig vid båda. Det mjuka underlaget kan ju slita på hästbenen precis som hårt underlag kan, så jag ser det som viktigt att hästarna vänjs in på båda sorter från tidig ålder, för att tåla att ridas varierat när det blir dags.

Jag ser inte varför ridbanan ska göras till något tråkigt? För de hästar jag har haft hand om används den som extra hage (bättre underlag när andra ställen är frusna / leriga osv), som löshoppningsbana och löslongeringsbana. Där övar vi små trailhinder, allmänlydnad, koncentrationsövningar, koordinationsövningar osv. Unghästarna kan tycka det är trist om det blir för ofta eller flera dagar i rad, men det ser man ju till att det inte blir (om inte vädret verkligen är uselt och sätter P för framkomligheten till andra ställen). Annars tycker de det är KUL på ridbanan! Där lär man sig nya spännande saker, leker med matte och får alltid en massa beröm!

Så insittning / klättrande upp och ner sker på gårdsplan och / eller på ridbanan. Skrittar en sväng längs grusvägen med ledare när hästen är okey med ryttare på. Longerar gärna nätt några varv i skritt och trav på ridbanan i nästa 2-3 sessioner varvat med att rida runt ett par varv på ridbanan och hitta samförstånd vad gäller start-stopp, höger-vänster. Därefter skogen med sällskap om möjligt, varvat med lite ridbana då och då.

Om man vågar kan det vara jättebra att bara rida iväg i skogen den första gången man rider. Då får hästen något att tänka på förutom att du sitter på ryggen. Till slut har man ridit in en häst utan att han märkt det. Passar ju så klart inte alla individer. Men mycket vanligt på tex Irland.

Jag hade väl ridit henne 5-6 ggr utan ledare innan jag gav mig ut på skritt tur i skogen med en kompis. Och efter ridit ut närmare 10 ggr med kompisar så gav jag mig i måndags ut på en liten tur själv i skogen.

Jag har ridit in alla mina 3 hästar i skogen. Men då är de tömkörda och ledda i skogen sedan ett års åldern. Så de är vana att göra halt och är styrbara.
Har aldrig planerat innan när jag ska sitta upp heller, plötsligt en dag så känns det att de är läge.
Ställer dem vid en stubbe eller nåt ( är inte 20 år längre) och hoppar upp försiktigt. Sitter still och kliar lite på halsen och pratar med hästen + mycket beröm.
Sen brukar de bara vara att traska iväg när man trycker med skänkeln och säger framåt.
Röstkommando kan de efter longering så traava och gaaalopp vet de precis vad de betyder.
Tog första galoppen med treåringen för en månad sen på packad snö i en uppförsbacke i skogen. Inga problem.

Jag har inte tillgång till ridbana så jag har ridit in mina unghästar i skog och mark, det har gått fantastiskt bra!:rofl:

När starta, stoppa och svänga sitter hjälpligt, efter ett par ggr i paddocken så blir det utetur med säker sällskapshäst och person på marken om något händer.

Jag har ridit ut två senaste gångerna nu. Innan har jag varit i manegen. Vill att bromsen skall fungera tillfredställande innan jag ger mig ut. Nu funkar den hyfsat, dock måste min häst gå först annars skall han bara bita ledhästen i baken hela tiden :rofl:

jag red ut direkt, brukade kravla mig upp från en sten när vi var ute o gick och skritta ca hundra meter i början, barbacka o med grimma se ökade vi på mer o mer la till trav o senare galopp, men med sadel då.
Kan ju tillägga att jag hanterat min lile plutt sen han var liten o han litade på mig till 100% o tyckte inte att ngt jag gjorde var så märkligt.

Jag har i de flesta fallen suttit in hästen på en ridbana (inte nödvändigtvis en som har staket dock.. :D ), mest för att sand är mjukare än grusvägen eller skogsstigen OM det skulle hända nåt, men så fort hästen kan gå fram några steg med mig på så rider vi ut. Jag rider helst ut UTAN sällskap de första gångerna om jag själv får välja och lägger till det sen, just för att jag VILL att hästen SKA vara koncentrerad på att jag sitter på och inte på annat.

min häst var iofs sutten på tidigare plus att hon var körd, så hon förstod ju bromsa svänga och smackningar. men jag red ut på henne i skogen innan jag red på banan.

Har alltid suttit in dom inne på ridbanan först innan jag ger mig ut OM det skulle vara så att något oförutsett händer så är ju hästen "instängd". Men så fort gas, broms och viss styrning fungerar så ger vi oss ut i skog o mark med kompisar och fortsätter utbildningen där.

Tjollahopp:bump:

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 518
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II