Rida Ut Första Gången .

B

Beccizz

Hur länge stannar ni på ridbanan / Paddocken innan ni rider ut första gången, med era nyinridna pållar alltså ;) ?

Sv: Rida Ut Första Gången .

Red aldrig på ridbanan, utan satt upp första gången på vägen hem efter en skogspromenad, när hästen var ordentligt "avruschad" och lugn. Hade en äldre häst med som lok. Gick jättebra, både jag och lill-flickan tyckte att det var kul!

jag rider dem ganska snabbt ut i skogen,innan dess har vi promenerat mycket så att det är vana vid omgivningen.Jag brukar gå en stund sen sitta upp en liten stund osv.Jag har aldrig gillat att rida i paddock

Så snabbt som möjligt med draghjälp av en annan häst.

Jag rider in ute på grusvägarna. Trevlig framåtbjudning och roligare för hästen.

Tar med sällskap i form av ladare eller en stadig förlöpare....

Tillägger att hästarna är vana vid den rundan jag rider ut på första gångerna.

Min hingst red jag ut på 3.e gången jag satt upp på honom. Underbar häst med underbart psyke.

Min andra unghäst så red jag nog 15-20 gånger på ridvolten innan jag red ut på honom. Han är väldigt osäker i sig.

Jag rider in dem i skogen, från första uppsittningen tills de är skrittade, travade och galopperade ute. Sen kan jag bege mig till ridbanan.

Jag rider alltid först i paddock 15-20 min innan vi rider ut i skogen. det är viktig att ha kontroll över hästen och hästen känns bra och fin.

Jag red in min i skogen oxå, på den runda hon va van att bli ledd för hand...hoppade bara upp en dag på väg hem, utan några problem alls..Hagkompisen va med bara..
Efter ca 3-4gr tillsammans, red vi där sen själva...

Beccizz skrev:
Hur länge stannar ni på ridbanan / Paddocken innan ni rider ut första gången, med era nyinridna pållar alltså ;) ?

Alla hästar jag har ridit in har jag börjat på i skogen, dock med en äldre häst som sällskap. Brukar rida i repgrimma då, det går super, de lär sig att vara känsliga då. Ridhus/bana tycker de är ganska trist att dömma av mina erfarenheter. Dessutom tycker jag inte att det ger något att rida där på en outbildad häst.
Innan inridning är de förståss välhanterade och mycket prommenerade, så de har grunkondition och lite muskler sedan innan.
:rofl:

Beccizz skrev:

De har ofta varit med ute i skogen som handhästar mång gånger. Går sen ut så fort som möjligt. Först i lina som handhästar vilket de då är vana vid kanske en gång, sen bara med en annan häst med (utan lina). Sen så fort som möjligt ut även själva.

ehh jag har ridit in båda mina i skogen.
fast vi lärde känna varann från marken innan.

Sitter oftast in dem på gårdsplanen sen går vi en sväng på grusvägen. Bara jag får för ägaren så rider jag endst ut. Väljer aldrig att rida på bana om jag inte ska träna ngt spec (dvs äldre häst inför tävling om man ska rida program eller bara "träna på att rida på banan".

Dessutom så tror jag man gör det till en större grej om man håller sig inne länge. Mest för ryttaren. Precis som jag är töntig med första galoppfattningen, måste alltid påminna mig om att inget göra om hästen tar ett bocksprång, det bara kommer ibland och är inget att färta sig vid. ÄR inte rädd men vill helst "säga åt" hästen fastän det bara är i mitt hvud man behöver göra det. Samma med rida ut. Ditt huvud säger "det kan bli farligt". Du måste säga åt ditt huvud att det inte är farligt och det kan bli svårt om du hållt dig på volten o tvekat länge :D

Jag håller på att rida in en häst just nu som jag enbart har ridit i skogen. Testade först på gårdsplanen att bromsen fungerade, sedan red jag ut själv (har tyvärr inget ridsällskap). Har gått jättebra! Uppstår det problem kan man ju alltid hoppa av.... :angel:

Jag rider också in i skogen, har tyvärr inte heller alltid tillgång till sällskap men hittills har det funkat bra ändå. Tycker det funkar bäst ute!! Mer naturlig framåtbjudning och hästarna tycker det är betydligt roligare än att gå runt i en paddock...

Jag rider också in mina i skogen, min ena har aldrig gått på en ridbana. De får en naturlig framåtbjudning och det känns mycket lättare.

Så jag vänder på det...

//E

Jag har också ridit in mina i skogen..

Får en naturlig framåtbjudning och de tycker det är roligt.

Jag red in min i skogen. Har man ingen ridbana så... :smirk:
Men förmodligen hade jag ridit mest i skogen även om jag haft ridbana.

jag höll mig i en hage, som mer annvänds som ridbarna när jag började sitta upp dom första gångerna och tog dom första stegen, men annars är det skogen som gäller, det är mkt lättare att lära en häst gå framåt på en väg en att följa ett 4 kantsspårm enligt mig iaf, och ennu bättre blir dragningskraften om man har med en häst som går i täten. :)

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 518
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?