Rida ut för första gången med unghäst?

V

Vikka

Behöver lite hjälp här :angel:
Har precis börjat rida två 4 åringar som är grundridna i alla gångarter, och med påbörjad inhoppning (de ligger väl utbildingsnässigt som 3 åringar pga förändrade familjeomständigheter)
Men det enda de är ridna utanför padocken är i en stor gräshage som ligger i angränsning med padocken, så min fråga lyder..
Hur ska jag börja rida ut med dom? Måste rida över en väldigt trafikerad väg också för att "komma iväg" så det krånglar ju till det hela lite.. Den ena hästen är extremt tittig av sig ocksså och kan stundtals upplevas som markskygg..

ska även rida in en 2,5 årigt sto i höst, så igentligen gäller ju samma fråga där med :)

Blir jätteglad för svar!

Sv: Rida ut för första gången med unghäst?

Har du möjlighet att ha "draghjälp" av en mer erfaren häst? så gjorde vi med vårat nu treåriga sto i början. nu går hon fram överallt utan draghjälp.
För oss var detta ett utmärkt tillvägagångssätt. Om hästen inte är trafiksäker så hade jag nog valt att leda över vägen för att undvika att det blir för mycket på samma gång med ryttare på ryggen och en ovan trafiksituation.(Så hade jag gjort i alla fall,)

Jag hade också sett till att få sällskap. Har du ingen annan häst som kan följa med kan det funka bra med en människa till fots eller till cykel.

Ta med en människa som går brevid och har med sig ett grimskaft ifall det skulle behövas. :) Så har jag gjort med alla mina unghästar och det har fungerat kanon. Då är dessa också f.d. travare (har gått på travet tills de är 4 år och skolas sedan om till ridhästar av olika anledningar) och har aldrig, förutom i hagen, vistats bortanför banan. Vissa har varit krångligare och andra lättare. Hästen jag har nu tillexempel byggde direkt upp ett stort förtroende för mig och hade inga problem alls när vi skulle rida ut, för han visste att "matte utsätter inte mig för något farligt". En väldigt tillgiven häst över huvudtaget, väldigt få hästar som litar på än så lätt.

draghäst är det lite svårt med just nu... MEn problemet med vägen e just det också om man skulle trilla av elr nått på andra sidan o de springer hem över..även om det absolut ska undvikas.. elr så är det bara jag som e hönsig :P

Männsika till fots låter ju bra, eftersom den ena e så himla känslig vet jag int riktigt hur de skulle funka med cykel..
Man kanske kan rida av de på ridbanan först eller? Så att de är lite trötta innan man ger sig iväg?

Ja rid dem på banan först om de är lite väl pigga, spända eller stressade. Ta med dig människa till fots eller på cykel till en början så ska det nog gå galant ska du se :).

:eek: aldrig ridit ut?
har jag aldrig varit med om faktist :p

mitt förslag är att leda hästen upp till skogen och sitta upp där, med en äldre häst som draghjälp.
(har inte läst hela tråden så vet inte om nån sagt det innan.)

har lärt mig rida in unghästar, sitta på dem en-två gånger i en inhägnad och sen LEDA dem bort till skogen och sitta upp där och bara rida rätt ut i skogen med en äldre häst framför (och ledare de första gångerna då.)

bästa argumentet jag hört till detta sättet är, "var nånstans är det som det brukar hända nåt med hästar? jo på öppna ytor, dvs. ridbanor/ängar."
händer ju oftast saker när hästen blir uttråkad...

Senast ändrad:

Första gången jag red ut med 3 åringen så hade jag sällskap av en annan från stallet.
Efter det så har vi ridit ut själva. Hästen är så lugn ocg trygg i sig själv och han går fram överallt, även om sällskapet fryser fast för att de får syn på något.
Ibland glömmer jag att det är en 3 åringen jag faktiskt rider. Underbara häst!!

Jag har aldrig gjort ngn grej av det. Först några promenader så de får se sig omkring o träffa lite bilar.
Sen hoppar jag bara upp o rider, alltid själv. Har aldrig haft några problem.

Ha någon människa till fots, eller äldre häst framför första gångerna.
När du är själv kan du alltid leda hästen över vägen om du känner dig osäker.

Jag har aldrig gjort någon stor grej utav det hela.. jag red ut själv på min häst när han blivit riden ca 2månader.. innan det hade jag någon annan häst framför. När man kan gå fram, stanna och styra hästen så kan man rida ut.

Nästan alla unghästar är "tittiga" i början, är väldigt, väldigt sällan dem inte är det! så det är något man får räkna med och "stå ut" med ett tag. Men ju mer du rider ut, desto tryggare blir hästen och mindre tittig.

Jag satt upp och red ut i skogen från start. Inget problematiskt alls, men så har jag alltid gått på promenader vid hand med henne överallt så det var liksom inget nytt "bara" att jag satt på ryggen istället.

Så mitt grundtips är att ut och gå de vägar du tänkt dig rida så kommer det gå fint ska du se.

Mitt tips också faktiskt. Gå med hästarna några gånger där du tänker rida. Men jag hade absolut tagit med någon till fots första gångerna.

:eek:
Aldrig ridit ut:eek::p

Jag satt på min unghäst första gången i skogen:p
Jag skulle iaf ha försökt gjort skogen till något så vardagligt som möjligt, rid vanligt pass på banan och hoppa sen av och ta en skogspromenad?
Ofta, låt de vänja sig vid skogen... Sen under en av promenaderna skulle nog jag bara ha hoppat upp och "fortsätta-promenaden-fast-till-häst"

Och det 2,5åriga stoet skulle jag nog ha gjort ungefär likadant med:idea:
Om hon tex. sadel/träns tränas kan du ju också träna det lite i skogen/alternativt jobba henne lite lätt på banan först och avsluta i skogen...

Lycka till:)

jag kände lite likadant :p

jag brukade kravla upp barbacka från ngn sten o rida min häst en bit på våra promenader med grimma o grimskaft. Jag förstår inte varör folk ska krångla till det så himla mycket.

Gör så liten affär du bara kan av det, stressar du upp dig och gör det till något stort kommer du ju övertyga hästarna om att det är extremt märkvärdigt :)

Tack allihopa för alla tips!
Jag håller med alla som komenterat det, jag har heller aldrig varit med om att man vid det här laget fortfarande inte ridit ut på dom, men jag har ssjälv endast ridit dom i 2 veckor... Har ridit på en stor gräsäng som är bredvid padocken (dock inhängnad) idag och visst gick det bra, lite skuttiga o glada blev de ju klart :P
Ne men det är val bara på tiden att fösöka ta sig ut, bara rida på helt enkelt :P

2,5 åringen ska in från betet nu snart så är väl planen sådan att hon ska ha fortsatt vänjning med sadel o sedan longering/tömkörning o börjad inridning under hösten och då ska jag verkligen trycka på det att hon ska börjas rida ut tidigt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka