Rida ut ensam?

Lunketuss

Trådstartare
Har en fullblodsvallack som min yngsta dotter fick och har ridit honom ett par år och allt har gått bra, snäll och ganska lugn häst även att rida ut på själv som dottern ofta gjort.
Nu blev hon gravid förra hösten och slutade rida och har nu senaste veckorna ridit honom 3 gånger (blev kjejsarsnitt så hon har inte fått rida föräns nu). Hästen har halsopererats i vinter 2 gånger och vi satte igång honom i våras min äldsta dotter och jag. Vi har under igångsättningen alltid ridit ut minst 2st åt gången aldrig ensam, äldsta dottern har ridit på honom ensam men då i paddocken som ligger i anslutning till hagen där dom andra går, satt igång långsamt med skritturer i skogen och lite skritt/trav i paddocken, tömkört o longerat då och då.
Nu när den yngre börjat rida igen senaste veckorna, så första gången så var han väldigt stissig, takta och ville inte ta det lugnt alls (hon rider ut själv) hoppar och ser hästätande monster överallt :devil:, andra gången hon red likadant, kastar han åt sidan för nån fågel och hon åkte i backen, tredje gången likaså, pang i backen= hästätande monster som fanns i en buske. Hon säger att han är en helt annan häst att rida, han brukar inte vara rädd utan en ganska cool häst att rida ut på själv. Kan han på så kort tid ha blivit van att ha sällskap, vara extra rädd för att han är själv utan kompis?
Dottern som fått barn väger ju lite mer nu än förut, hon är ca 13kg tyngre än äldsta dottern som är den som ridit igång honom, dom skrittar ju mest lite trav kortare sträckor då och då, kan han reagera på den viktskillnaden 13kg?
Han är 1,63 ganska nätt modell, 540kg inte så mycket muskler än. Vikten på dom som rider är 67kg och yngsta ca 80kg just nu men hon jobbar på att minska den. Är det mest troligt att han tycker att det är läskigt att vara ute själv eller kan det vara vikten som han inte gillar?

Sv: Rida ut ensam?

Håller med älgen, försök sitta kvar lite bättre bara (svårt) men får han av er så får han ju en sorts eftergift och det kan bli till ett invant beteende.

Kanske tömkör honom på rundorna? skyggar han då också?

Han går nästan helt OK när min äldsta dotter och jag rider ut, då rider vi ju ut 2st, jag på bruksnordisen och dottern på vår.
Det är när den yngsta dotter (som nu har börjat rida efter graviditeten) rider ut själv som han strular, taktar, skyggar vill inte colla ner alls. Visst kan han reagera/skygga när det springer fram ett rådjur eller en fasan flyger upp ur buskarna när vi rider, men han är 7 resor värre när yngsta rider ut reagerar på allt och inget men då är dom ju själva:eek: tänkte om han på så kort tid blivit beroende av en kompis när det rids ut, att det är därför som han går på tå o skyggar för allt? Yngsta har ju ridit honom i ca 2 år innan denna vår/graviditet, ut ensam ofta, det är ju först nu som vi andra har börjat rida honom eftersom hon fått barn, men då rider vi 2 och 2. Hon får väl kämpa på och ha fegsnöret (handtag) att hålla sig i tills han lär sig att vara ensam igen, ni tror inte vikten kan spela nån roll?
Den som rider bäst av oss är ju den yngsta dottern och det är hon som än så länge väger lite mer än oss, läst så mycket om det här med vikt att hästen kan protestera men 13kg kanske inte är så mycket när det gäller en häst på 540kg.

Jag tror inte att vikten spelar någon roll utan det faktum att hon har varit borta ifrån honom, eller iallafall från ridningen.
Många hästar fungerar utmärkt att rida ut på själva när de väl har lärt känna sin ryttare och litar på denne.
Din dotter har fått barn, då förändras man mycket, man kan bli mjukare och lite osäker när man ska börja rida igen.
Jag vet många som har ridit på riktigt hög nivå, 8h/dag som har berättat att de varit fullkomligt skräckslagna när de ska upp på hästryggen igen efter förlossningen, det är ju egentligen inte konstigt att man är mer rädd om sig när man har någon att skydda.

Kan ni inte rida ut ihop? Så att din dotter kan komma tillbaka till ridningen i lugn och ro.
Kanske vill hon inte säga att hon känner sig osäker? för många är det väldigt jobbigt.
En kollega till mej hade jobbat som instruktör i drygt tio år när hon fick barn, hennes barn var nästan tre innan hon vågade sig upp igen och hon tyckte inte ridningen var annat än jobbig eftersom hon var så rädd, men det var ju hennes jobb och jobbet ville hon ju ha kvar.
Hennes påhitt om varför hon inte ville/kunde rida var helt otroligt fantasi rika fram till den dag hon erkände sin rädsla och äntligen vågade sig upp igen.

Så mitt råd är att rida ut ihop, hästen är trygg med sin kompis tills han börjar lita på sin ryttare igen och din dotter blir trygg med hästen och kan ge sin häst den trygghet han behöver.

Kanske kan vara att hon är nervös/försiktig fast hon inte vill erkänna det, hon blir också arg o irriterad när han inte uppför sig som hon vill/han brukar göra och det märker han väl också och då blir det inte bättre utan värre när hon blir arg.
Ska säga åt henne att vi provar att rida ut ihop se om det blir lugnare, så kan hon senare prova att rida själv, hon är sån som trivs att rida ut själv o kunna rida/göra som hon själv vill, jag tycker själv det känns bäst/tryggast att vara fler.
Har sagt åt henne att han är "tant riden" hela våren så att hon ska tänka på det och ta det lugnt nu i början, både för att hon inte är i topp trim och för att hästen mest har lunkat i skogen, han ska ju sättas igång försiktigt efter operationerna och det ska även hon göra efter sin operation.

enkelt löst som sagt var, dottern får väl se till att ha sällskap med sig ut ett tag framöver så hon får arbeta in sig på hästen igen. När hon känner sig säker i sadeln igen och har byggt upp muskler på sig själv igen så får hon väl ta dusten med hästen då istället.

Så gör vi:banana:.
Har blivit lite nojig på det där med vikten men egentligen är ju 13 kg mer ganska lite för en häst när man tänker efter, mycket på en människa men nog inte så mycket extra för en stor häst som är van att bära 67kg och sen får 80kg på ryggen, så länge man rider lugnt och inte flå rider i 180.

Om han inte kommit igång riktigt kanske det är överskottsenergi ?
Mitt fullblod kan bli mer nervös när hon fått vila och sen ska ut i skogen igen, men brukar inte göra några dramatiska grejer som tur är ;) Är annars väldigt lugn och knappt rädd för någonting :)

Prova att ut och gå själv med han och se hur han reagerar då kanske...

Det är ju bara att fixa så ni rider ut tillsammans någon gång, det kanske är just det med att vara ensam som skrämmer honom. Om han är likadan då kan det ju bero på lite andra saker, så som överskottsenergi, vikten, och tilliten till den "nya" ryttaren. :)

Så här betedde sig min häst också förut. Men det berodde bara på överskottsenergi. Först kunde jag inte ens rida på ridbanan utan att han bråkade. Däremot blev det 10000 gånger bättre när han fick börja galoppera, och nu är han jättetrevlig om än pigg då. Men fullblod är ju som de är! och han behöver verkligen få galoppera för att bli stimulerad. Samt jobba en hel del. Så det blir nog bättre, för mig var det bara att ta tjuren i hornen och fortsätta rida ut.

Döttrarna har nu provat att rida ut båda och det har gått mycket bättre, visst ser han häst ätande monster :devil:men dom har både krympt och minskat i storlek, dom är inte lika läskiga och inte lika många som förut. Får ta en bit i taget o rida 2 och 2 nu i början se om det ger sig.
Han brukar inte vara rädd för nåt, inte alls rädd eller tittig, traktorer, sopbilar, fyrhjulingar eller soptunnor hundar o ungar inget läskigt alls:bump: När fyrhjulingen med vagn var i hagen för att rensa upp så dom andra höll avstånd men vår, han ska efter o undersöka, tugga på borstar o krattor, släpa ut det som sammlats in o lagts i vagnen, så sånt är han inte ett dugg rädd för, men ensam ute, det är läskigt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 053
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama