Rida ut ensam

mian1

Trådstartare
Jag har det så lyxigt att jag aldrig behöver ge mig ut själv. Och så har vi bara haft två hästar i stallet och ingen möjlighet att låsa in den ena på ett helt säkert sätt.
Nu tänkte jag öva lite ensamridning. Vi har fått en tredje häst i hagen och det har varit den häst som lämnas som varit den som "fått panik".

Hur övar jag på bästa och säkraste sätt? Jag funderade på att bara sadla den ena och lulla runt lite utanför hagen. Gå en pyttebit och vända hem innan hästen börjar protestera. Är det att fega? Finns det andra sätt att öva ensamhetsridning? Jag tycker inte att tvång är nån bra betod att "ta tjuren vid hornen" och tvinga mig igenom en ridtur när hästen är rädd eller orolig. Kanske som en engångslösning, men inte med ett hållbart resultat.
Något annat att tänka på för att det ska bli så lugnt och så lyckat som möjligt?
 
Jag hade börjat med att gå en lång skogspromenad med hästen.
Nästa gång hade jag ridit samma sträcka.
 
Du skulle ju kunna prova att först gå på promenad med hästen, om du tycker det känns lättare. Gå promenaden ena dagen och rid samma sträcka dagen efter.

Min erfarenhet är att hästarna oftast är oroligast i samband med att de lämnar stallet och i närområdet. När man har kommit en bit på väg släpper det.

En lydig häst, som känner förtroende för ryttaren, kommer inte att göra någon stor affär av saken. Kanske kan lite extra övertalning behövas, men inga stora krafttag.

Om man får stora problem, så brister det antagligen redan i grundlydnaden. Det kan man träna på hemma på ridbanan, om man vill.

Lycka till!
 
I ett tidigare stall, där vi hade henne installad, gick vi alltid iväg själva. För det mesta brydde sig inte de andra hästarna att vi gick och då promenerade hon iväg som ingenting.
Jag misstänker dock att valacken i hagen kommer att tjuta ordentligt och det gör ju de andra hästarna oroliga de också.
Hästen känner väl till ridvägarna. Kanske ska husse promenera med oss första gången? Hon gillar att man leder henne på promenad, men OM hon skulle hetsa upp sig så gör det bara det hela värre om hon "sitter fast" i snöre. Förut var hon oroligare då hon inte såg mig när jag satt på hennes rygg, nu känner hon sig istället friare när det inte finns något rep.
Fast det är en lugn och jättetrevlig häst så det kommer säkert att gå bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 158
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp