rida unghingst?

snigelfarmor

Trådstartare
Hej!

Vi står i valet och kvalet vad gäller vår nu treåriga hingst (sv varmblod)
Treårstestet hägrar och vad är för och nackdelar med att behålla honom som hingst?

Bakgrund:172 hög, riden, löshoppad och tömkörd. Alltid mycket väluppfostrad och otroligt snäll och lat, men vi vet att han kan skrika och vilja annat för det visade han som tvååring under våren. Då kopplade han bort oss och ville bara hälsa på stona i brunst.
I ridning och tömkörning är han ganska slö, har detta någon koppling med hingst/valack. Vad tror ni händer om man kastrerar nu, kan det ge mera energi eller tvärtom? Vi vill ju ha mera energi! han ska bli dressyrhäst, som kan hoppa med. Dvs alltiallo. Kan bli körhäst med, då han är så cool och har bra steg.

Hur tittar domarna under treårs på hingstar vs valacker? Vi har inga ambitioner att få honom godkänd då han har fel stam för det enligt loa axén. sandakan-lemon.
mvh jenny

Sv: rida unghingst?

Då är det väl bara att kastrera?Det blir bara krångligt på visningsplatsen om du kommer med en hingst.

Men jag skulle göra det snarast,för tiden tickar om ni ska visa på treårstestet.

Angående det där med temperamentet har jag inga bra svar,men en hingst tenderar att vara lite mer ofokuserad än en valack om man ska tävla bland andra ston(och om den ändå inte ska visas som hingst är det ju mycket lättare med all hantering runt om på tex tävlingsplatser,när man ska samåka i transport,när man ska träna i grupp osv).

Det valet är enkelt. Har hästen ingen intressant stam eller du har avelsintresse skulle jag kastrera. Tråkigt att han ska behöva gå ensam resten av livet för att ni vill. Som sagt inget avelsintresse= kastrera.

Vi har inga ambitioner att få honom godkänd då han har fel stam för det enligt loa axén. sandakan-lemon.
mvh jenny

Då så. Det finns ingen anledning att ha honom som hingst i så fall:confused:

Ang lathet är min erf att hingstar kan vara lite mer bekväma i sin inställning till arbete än ston, naturligtvis inte alla men överlag, som sagt. Också att det kan komma in en annan faktor som handlar om att ha svårare att fokusera främst under vårsäsongen. Det är en uppfostringsfråga, (som flera säkert kommer att skriva;)) Men med en valack slipper du den delen.

Samt att det är lugnare för hästen, den får ett bättre hästliv, kan gå i hagar med andra hästar på ett helt annat sätt, slipper stressande hormonpåverkan under säsongen då stona brunstar och är lättare att stalla upp om du behöver det, inte alla vill ha hingstar i sina stall.

Hm..det lutar nog åt kastration. Det är lättare.

Ensam går han ju inte, han har två kompisvalacker, men man vet ju aldrig vad som händer i livet.
Vi ville ha fram lite mera "snygghet" innan vi kastrerade, men eftersom han uppför sig bättre än de flesta halvblod jag träffat så tvekar man över kastrering. Tänk om han blir ännu trögare vid arbete? Man vet ju bara vad man har....
min welsh kastrerade jag sokm tvååring och all gnista försvann faktiskt..nu är han bara tråkig valack, fast klart trevligare att leda förbi en hage med ston i.

Jag har inte varit med om att domarna brytt sig om ifall det är en hingst eller valack. Håller med Loa om att det inte är en stam för att satsa på godkännande så det låtar bra att du funderar på att skära honom.

om du inte tänkt ha honom till avel (o få godkänd) så kastrera.
ang bjudningen så är det en unghäst och då kan dom ha dålig bjudning oavsett vilket kön det är.

En liten fråga, skulle folk här ha något emot om man behåller honom som hingst? Ibland känner man att det är en sån där, "skräckblandad förtjusning" när man säger att man har en hingst och INTE ska godkänna den. I vissa andra länder finns det ju bara hingstar eller ston, här i sverige blir det stora varningsflaggan i folks ögon när man kommer med sin hingst till ridhus eller träning. :)
Om han uppför sig bättre än medelhästen finns det ju ingen anledning att skära honom. Det är ett stort ingrepp. Min welsh fick stallas upp hos veterinären för vård dygnet runt i två dagar och vårdas länge efteråt då han höll på att förblöda annars. Så jag ser inte fram emot att kastrera igen!

Usch vilken otur du hade med din welsh...men att det går så illa är väldigt ovanligt.

För mig är det med hingstar som med "kamphundar", det är ägarna som oroar mig mest. ;) Alldeles för många tycker det är häftigt med ett djur de nätt och jämt kan kontrollera. Jo, jag har träffat trevliga och väluppfostrade av båda sorterna, men jag har träffat den andra typen också...

Som andra redan skrivit, det är bökigare att ha hingst. De måste fostras ännu mer konsekvent än valacker, man måste tänka på hur stall och hagar ser ut, alla stallägare vill inte ta emot hingstar, fullvuxna hingstar kan sällan gå med andra hästar.

De länder där man behåller de flesta hingstar okastrerade, hurdan hästhållning har de? Går de i hage, och i så fall hur länge? Eller står de på stall när de inte rids?

Jag har inte varit med om att domarna brytt sig om ifall det är en hingst eller valack.

Här håller inte jag med.
Jag som är "hingstoman" alltid fått ititutat mig att en bra hingst alltid måste vara bättre än en bra valack för att få samma poäng.

Välj liggande på klinik istället för stående hemma i stallet.
då sys såret om bättre och dessutom är hästen på plats på kliniken om ngt skulle inträffa.

Jag har aldrig haft problem med mina hingstar när vi ridit i ridhus o dylikt. Har också kunnat möjlighet att stalla upp vid ridhus och träningsmöjligheter (bara vi haft koll på hagarna då så dom har ordentligt stängsel o alltid ström)
Dom har gått i hagar med sällskap av annan hingst eller valacker. Har inte behövt ha dom ensamma för att dom varit hingstar.

Däremot tröttnar man på ANDRAS slarv om man står inhyrd, att dom inte ser till att stänga boxdörren ordentligt när dom fodrat,,,eller slå på strömmen om hästen är i hagen o dylikt. (detta oavsett om man har sto, valack eller hingst, men givetvis extra viktigt om det finns hingst!) För andras slarv slutar ju med att det blir hingstägaren som får ta skiten oavsett när ngt händer. Och just den biten känns skönt att slippa tänka på när hästarna blev valacker.

och givetvis är det en trygghet att veta att man har en valack OM man råkar åka av på tex en tävling...ingen vill ju ha en lös hingst springades på en tävlingsplats (inte jag heller såklart...)

ang lathet.
Hästen verkar ju ha rakat i höjden=växt och då är det inte alls ovanligt att de tar kraften till att växa istället för att hurta runt med tvåfotingar.

I övrigt verkade det ju inte vara någom vits med att behålla kulorna då avelsvärdet var obefintligt.

Jag skulle dock vilja höja en varningsflagga för liggande kastrering. Ur själva kasteringssynpunkt är det mycket möjligt att det är bättre men uppvaket är en onödig risk att ta. Är tyvärr inte helt ovanligt att hästarna skadar sig när de ska resa sig igen. Hästar är ju lite dumma djur som inte ligger kvar och väntar tills dom inte är påverkade av narkosen. De ska upp till varje pris så fort de vaknar till och benbrott är tyvärr inte helt ovanligt. Om man har som alternativ att göra en stående op hade jag helt klart valt det. Nu hade du visserligen otur med din andra häst, men det brukar inte vara så dramatiskt med kastreringarna.

Hade jag skullat kastrera hade jag valt stående på klinik. Vid komplikationer har de iaf bättre förutsättningar att fixa det där inne än hemma i stallet.

Annars tycker jag att du fått bra råd ang om du skulle behålla som hingst eller inte.

4600-4800 kr kastrering på klinik Fick jag som konstnadsförslag .

Men det är ju olika ring runt lite och kola vad det kostar .

Mitt råd är att kastera en hingst som inte ska tillföra aveln något finns ingen anledning att behålla som hingst och snälla de än är .

Mia

ca 1000 kr dyrare med liggande än stående.
Jag har valt liggande till mina hingstar just för att minska infektionsrisken.
med stående kastrering så innebär det ju stor infektionsrisk. Veterinär avrådde iaf mig för att ta stående sist jag frågade vad dom rekomenderade. Det är ju extremt viktigt att det är kliniskt rent i boxen under en period pga såret som blir. Det har gott bra när jag gjort liggande och läkningen har gått smidigt och fort. Inga infektioner, inget blod eller dylikt. Har kunnat gå ut i hage ngn dag efter ingreppet (i liten hage då)

Jag har en till hingst hemma och vi får se om det blir stående eller liggande för honom.
(det enda lilla negativa jag vet med liggande är ju narkosen då...man vet ju inte hur känslig enskild individ är för just narkos)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade definitivt kastrerat. Största anledningen för att göra livet lite lättare för honom, slippa frustrationer från alla hormoner om han inte får betäcka. Många hingstar hålls ju så isolerade, trots att de kanske är det kön som har mest behov av hela flockdynamiken. Ska du behålla honom själv och han funkar är det en sak, men ponera att den ska säljas i framtiden... "Stympningen" verkar bli en mycket större sak för äldre hingstar som kastreras och det blir då inte någon garanti för att han ska fungera med andra valacker och ston i hagen tex.
Sen är kraven oerhörda på dem om de ska bli godkända för att inte tala om kostnaden....
Vi har matchat en hingst proffesionellt till bruksprovet på inrådan av avelsföreningen (som ej blev godkänd tyvärr...) och var väl i runda slängar 100 000 kr fattigare efter det. Han fungerade bra socialt i hagen med andra valacker till våren då han var tre år. Han kastrerades som 4 åring och fungerade efter det med yngre valacker i hagen, inte ston, men var ett RIKTIGT monster mot de som var äldre än honom, vi pratar blodvite. Inte kul.
Lycka till med vad du än beslutar!:)

Nu är det nog bestämt...ska nog boka nu i veckan. Nog, för det tar emot efter vad vi upplevde sist. Men om man tänker som ovanstående inlägg så blir det nog till att skära honom.

Här håller inte jag med.
Jag som är "hingstoman" alltid fått ititutat mig att en bra hingst alltid måste vara bättre än en bra valack för att få samma poäng.

Har aldrig hört en kommentar om det på alla kvalitetsbedömningar och treårstest jag skrivit protokoll på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka