Rida unghäst med dressyr sadel...?

E

estelle79

Hej alla bukefalister!

Har en liten fråga till er. Jag håller på och rider in min 04:a. Jag använder alltid min dressyr sadel. Så fort vi visar oss för folk så utbrister dom : Varför i hela fridens dar rider du en unghäst i dressyrsadel?!
Mitt svar på den frågan är, därför att jag känner mej säker i den, jag har mkt bättre balans i den, än om jag sitter i en allround sadel.

Gör jag fel? Kan det vara dumt att rida in hästen, i en dressyrsadel?
Jag känner mej mkt säkrare i en dressyr, har mkt bättre balans, och kan sitta lugnt och avslappnat. I en allround, lr i en hopp känner jag mej inte lika hemma. Jag kan ju tillägga att jag är en inbiten dressyr ryttare, och det var många år sedan som jag satt i en ren hoppsadel. I en allround har jag suttit då och då, men som sagt, jag trivs inte i en sådan.

Så som sagt, kan ni ge mej nackdelar, med att rida in en unghäst i dressyrsadel?
Jag har så småningom tänkt köpa en allround, då jag ska rida i skogen längre turer och så. Just nu är det ju bara att "lulla runt", hitta broms, gas, höger och vänster, osv osv.

Tacksam för hjälp.

Sv: Rida unghäst med dressyr sadel...?

Hmm, är det ingen som har lite funderingar ang detta?
Vet att det kanske är en märklig fråga, men undrar just över detta, då jag får sådana reaktioner av folk.
Är det helt enkelt så att ALLA unghästar antas vara lite busiga, och hoppiga, så det är därför dom tycker jag är "knäpp" som rider min unghäst i dressyrsadel? Han är otroligt lugn, och jag, som sagt, känner mej mkt säkare i en dressyrsadel....men men.

Man ska väl kunna rida in en häst i vilken sadel som helst. Men vet en del som sätter på dem en lite billigare sadel i fall det skulle hända nåt. Men det kan det ju lika gärna göra med en inriden häst.
Det är den anledningen som jag kom på. Men som du sa också att andra kanske känner sig säkarare i en hopp eller alloround sadel.

Lycka till med inridningen

jag är absolut inget proffs i det här ämnet men jag skulle tro att många anser det säkrare att rida i t.ex en allroundsadel med kortare stigläder OM hästen skulle börjar bocka lr liknande.

Jag sitter mkt bättre i en dressyrsadel och tkr jag ahr mkt bättre balans i en sådan också. Men om hästen skulle börja bocka ordentligt blir det en del påskjut från dressyrsadeln tkr jag, det var iaf därför jag åkte av sist iaf :o
men det beror ju självklart på hur sadeln ser ut, den sadeln jag hade hade ett väldigt högt bakvalv.

hoppas jag var till någon slags hjälp :crazy:

Tack till er båda!
Jo visst, jag förstår att folk undrar varför jag rider i en dressyr, då det kanske är lite säkrare, i en hopp/allround. Men just deras reaktiiner, som om jag var totalt vrickad, för att jag rider honom i en dressyr, det gör mej irriterad. Så därför vill jag veta om det är fel för hästen, att ridas in i en dressyr....? Men att det skulle det, har jag svårt att förstå isf, då jag inte kan komma på några anledningar till det. Min sadel är kollad så den är absolut inte sneriden lr ngt sådant,(har tidigare haft den till min stora kille), ligger alldeles utmärkt på hästen, och det är ju det viktigaste av allt.
Men som ni sa, det är säkert så att de flesta rider ungisar i en allround/hopp, just för att sitta säkrare, med kortare läder, om hästen busar till det lite:p .

Ja ja, denna tråden/frågan verkar nästan lite löjlig för mej, men önskar att om ngn här på buke har ngra negativa erfarenheter, lr har hört ngt om inridning i dressyrsadel (som har med hästen att göra, och inte avramlingar), så skulle jag gärna vilja höra dom. Är öppen för allt. Man lär sig alltid ngt nytt:bump:

(Shaadoow : Min dressyrsadel är normal/låg i bakvalvet, så sitsen är inte direkt djup. Har "mellanstora" "knästöd" på den, som är långa, så de ger stöd ända upp ifrån, och ner till sadelkåpans slut.
Ohh gud vad svårt att förklara hur en sadel ser ut med ord! Jisses! Känner mej helt okunnig, att inte kunna beskriva min sadel bra ens!:rofl: )

Det finns så mkt åsikter om det där.. Det finns de som anser att man absolut INTE ska rida in i flatback, och helst inte i hoppsadel heller. Och så som du märkt de som anser att absolut inte dressyrsadel.

Som jag ser det handlar det om två saker: Sitta säkert i sadeln (för mattes skull), och sitta BRA i sadeln (för hästens skull). För en häst bär alldeles säkert helst omkring på en ryttare som sitter så bra och balanserat som möjligt. Sen om det är i en dressyrsadel eller en hoppsadel är mer up till matte.

Jag har ridit in i båda alternativen, fungerat bra i båda fall. Och ser btw ingen anledning att köpa en allround om man inte tänker hoppa, det går utmärkt att rida ut i dressyrsadel, så länge man kan stå i lätt sits så.

Hmm, jo jag har förståt det, att det finns mkt åsikter om just denna sak, efter att bl a ha diskuterat det med ngra utav mina stallkompisar. En del säger att "det fattar du väll själv att du sitter stadigare, och säkrare än i en allround". Det förstår inte när jag säger, att en allround funkar inte för mej. Som jag tidigare skrivit, så är jag en inbiten dressyrnörd, så jag kanske har fått ngn "dressyrskada":p .
Och sen är jag lång. Jag vet inte om det har med saken att göra. Jag har enligt många olika tränare (både hopp och dressyr facktist) bra balans i min ridning, men som sagt, inte i en allroundsadel:crazy: . Antar att det bara är ovanan jag känner, då tränare som sett mej i en allround inte alls fattar varför jag gnäller om vad "vingligt och osäkert det känns". Måste träna på att rida i allround tror jag!:idea:
Du tänker precis som jag gör! Sitter balanserat och avslappnat för hästens skull, och säkert i sadeln för min skull. Det är exakt så jag har tänkt, efter alla "kommentarer" jag fått när de sett mig i dressyrsadel på lillkillen. Han är ju bara tre, och vinglig, och inte så stark. Då behöver han ju min balans, som lite "stöttning", för hans vinglighet.

Tack för ditt svar! Kändes mkt bra, att du tänker som jag!
(förlåt för långt och babbligt inlägg! Det är bara det att det börjar ju snurra en massa tankar i huvudet på en, om man efter många års ridning, tror man kanske gör totalfel liksom.)

Ännu en som tänker som dig Estelle! Jag är oxå lång, ca 180cm, och har ridit in mina hästar i dressyrsadel, detta trorts att jag inte är dressyrryttare utan för att jag tycker jag sitter säkrare, har långa ben att hålla om med. I och med att jag får en stadigare sits så tänker jag att det måste vara lättare för hästen att balansera upp sig själv och mig som ryttare. Alltså, det känns bra för både mig o hästen! :bump: Nästa häst som blir inriden får oxå på sig dressyrsadeln!

Har länge retat upp mej på det dumma oskicket att rida unga babyhästar i dressyrsadel... Alldeles fel belastning för en så ung häst, där man ska vara lätt i sitsen. Hör till avd hästförbrukning tycker jag.:crazy:

Har länge retat upp mej på det dumma oskicket att rida unga babyhästar i dressyrsadel... Alldeles fel belastning för en så ung häst, där man ska vara lätt i sitsen. Hör till avd hästförbrukning tycker jag.:crazy:

Och det ena utesluter det andra menar du? Man kan man sitta tungt som en potatissäck i sadeln i dressyrsadel?

Nu vet jag inte riktigt hur du rider, men jag har inga problem att sitta lika lätt i dressyr som i hopp, inte heller rida lätt, stå i fältsits etc.

Alexandra W:

Av ren nyfikenhet, de som anser att man inte ska rida in hästar i flatback eller hoppsadel, vad har de för anledning?

Alexandra W:

Av ren nyfikenhet, de som anser att man inte ska rida in hästar i flatback eller hoppsadel, vad har de för anledning?

Att en flatback inte är till för att sitta ner i - alls, och egentligen inte rida lätt i heller. Dvs att det skulle vara illa att sitta ner i den skritt och rida lätt i den i trav, för det skulle skada de små 'omusklade' ryggar som unghästarna har.

Och den andra anledningen skulle vara att man inte kan få en korrekt sits i en hoppsadel och hästen skulle få tyngdpunkter för långt fram och hamna på bogarna.

Som sagt, det finns nog lika många åsikter som det finns människor, och såvitt jag vets aknas det helt stöd för någona v teorierna forskningsmässigt. Tittar man på toppryttarna så har jag sett alla tre (hoppsadel, flatback, dressyrsadel) ligga på unghästar under inridning.

Ahaa, ok! Tack!
Blev så himla nyfiken. Och det är intressant att höra vad folk har för olika anledningar.

Nu kan vi väl alla ha olika defination på inridning, när jag pratar inridning så ingår så mycket mer än att sitta på hästen som longering tömkörning där jag anväder lite olika utrustning. När man sen kommer till momentet uppsittning så är det ju inte fråga om timslånga ridpass direkt och inte varje dag, jag varvar mina "ridpass" på unghästarna med promenader, tömkörning och vilodagar. Dressyrsadeln tycker jag passar bra i början när man rider korta stunder i skritt och trav nån eller några dagar i veckan just för att man en vinglig unghäst, jag själv sitter stadigt och kan hålla om bra, när sen passen blir lite längre och både häst och jag blivit varma i kläderna så byts sadeln ut om det behövs, dels för att vi kommit en bit i utvecklingen och för att unghästar ändrar sig i kroppen. Sitter ofta in mina unghästar på våren, släpper de sen på bete coh kör igång igen på sensommaren/hösten, ibland mad dressyrsadel, ibland med en annan sadel beroende vad som känns bäst för mig och hästen.

Jag rider också in i dressyrsadel, mest för att jag redan hade den, den passar hästen (någorlunda iaf) och mig och jag sitter bäst i en dressyrsadel.

Argumenten för att inte använda en dressyrsadel brukar vara att man får bättre balans med kortare stigläder (Nope, inte jag...), att en hopp- eller allroundsadel är billigare (Nope, inte om man redan har en dressyrsadel som inte är värd en jättesumma pengar...) att "förbruka" om det händer något.

En fd stallkompis blev rådd att köpa en hoppsadel att rida sin unghäst i (red inte in den från början, den var riden något år), trots att hon mest var intresserad av dressyr. Argumenten för det var väl typ "så gör man bara"...:confused:

Min tränare tycker det är viktigast att man sitter stadigt och bra i sadeln, och vilken modell det är spelar ingen roll. Känns förnuftigt!:D

Det bästa för hästen är att du rider in i en sadel du har bra sits o balans i och där du inte belastar hästens rygg i onödan dvs du har lätt att stå i lätt sits i galopp o kan lätt följa med om hästen gör ngt skutt eller bus.

Stämmer det för dig i en dressyrsadel så visst, grattis :)

För min del (som är inbiten hoppsadelryttare :D ) så känner jag att jag mkt lättare kan lämna hästens rygg fri med kortare läder o hoppsadel samt att jag mkt lättare kan lämna honom ifred från mina skänklar o min sits. I dressyrsadlar hamnar jag mkt lättare i en djupare sits och håller om mer med skänkeln, far hästen i väg sitter jag smak på ryggen och jag hamnar lättare i obalans i lätt sits. Det beror säkert både på vana o val av dressyrsadel men jag som har en hoppsadel (wintec flb) som funkar kanon för mig väljer ju då såklart den (för den ligger ok på pålle).

Kanske tror man att folk lockas till en djupare sits i en dressyrsadel?

Nu kan vi väl alla ha olika defination på inridning, när jag pratar inridning så ingår så mycket mer än att sitta på hästen som longering tömkörning där jag anväder lite olika utrustning. När man sen kommer till momentet uppsittning så är det ju inte fråga om timslånga ridpass direkt och inte varje dag, jag varvar mina "ridpass" på unghästarna med promenader, tömkörning och vilodagar. Dressyrsadeln tycker jag passar bra i början när man rider korta stunder i skritt och trav nån eller några dagar i veckan just för att man en vinglig unghäst, jag själv sitter stadigt och kan hålla om bra, när sen passen blir lite längre och både häst och jag blivit varma i kläderna så byts sadeln ut om det behövs, dels för att vi kommit en bit i utvecklingen och för att unghästar ändrar sig i kroppen. Sitter ofta in mina unghästar på våren, släpper de sen på bete coh kör igång igen på sensommaren/hösten, ibland mad dressyrsadel, ibland med en annan sadel beroende vad som känns bäst för mig och hästen.

Tack! Ditt svar vad mkt bra. Precis som du skrev, så är det inte fråga om timslånga ridpass flera gånger i veckan, det är skritt, och lite trav några minuter, sen hem igen.Och det görs just nu kanske två gånger i veckan. De andra dagarna är det promenader, vila en lr två dagar,, ibland löshoppning (var tredje vecka ungefär), tömkörning, detta görs för att bygga upp styrkan inför ridningen, och jag vill ge min kille variation. Jag har inte ridit honom mkt alls, då han växt otroligt mkt, i många mkt tätt kommande växtperioder, så för mej och lillkillen är det bara att "lulla runt" nu i början, hitta styrningen, hö, vä, styrkan osv.
Och även som du skrev, så tror jag att jag antagligen kommer byta ut sadeln mot en allround senare, efter sommaren och vilan antagligen, då det blir lite mera "riktig" ridning ngra/ngn gång i veckan.

Jag rider också in i dressyrsadel, mest för att jag redan hade den, den passar hästen (någorlunda iaf) och mig och jag sitter bäst i en dressyrsadel.

Argumenten för att inte använda en dressyrsadel brukar vara att man får bättre balans med kortare stigläder (Nope, inte jag...), att en hopp- eller allroundsadel är billigare (Nope, inte om man redan har en dressyrsadel som inte är värd en jättesumma pengar...) att "förbruka" om det händer något.

En fd stallkompis blev rådd att köpa en hoppsadel att rida sin unghäst i (red inte in den från början, den var riden något år), trots att hon mest var intresserad av dressyr. Argumenten för det var väl typ "så gör man bara"...:confused:

Min tränare tycker det är viktigast att man sitter stadigt och bra i sadeln, och vilken modell det är spelar ingen roll. Känns förnuftigt!:D

Exakt, så länge man sitter mjukt och stadigt, och att sadeln ligger bra, så tror jag kommer fprtsätta med dressyrsadeln nu i början, då "inga krav" ställs.
Som sagt, råd som t ex "bättre balans i en allround", lr "det ska bara vara så", funkar inte för mej. Jag sitter bra i min dressyr.

Det bästa för hästen är att du rider in i en sadel du har bra sits o balans i och där du inte belastar hästens rygg i onödan dvs du har lätt att stå i lätt sits i galopp o kan lätt följa med om hästen gör ngt skutt eller bus.

Stämmer det för dig i en dressyrsadel så visst, grattis :)

För min del (som är inbiten hoppsadelryttare :D ) så känner jag att jag mkt lättare kan lämna hästens rygg fri med kortare läder o hoppsadel samt att jag mkt lättare kan lämna honom ifred från mina skänklar o min sits. I dressyrsadlar hamnar jag mkt lättare i en djupare sits och håller om mer med skänkeln, far hästen i väg sitter jag smak på ryggen och jag hamnar lättare i obalans i lätt sits. Det beror säkert både på vana o val av dressyrsadel men jag som har en hoppsadel (wintec flb) som funkar kanon för mig väljer ju då såklart den (för den ligger ok på pålle).

Kanske tror man att folk lockas till en djupare sits i en dressyrsadel?

Tack för ditt svar! Var mkt bra! Och väldigt kul att prata med en hoppryttare:) .
Ang sadeln, att man ska kunna sitta mjukt, och vara följsam, så ja, min sadel är en ren dressyr, men utan djupt säte, lr stora "benstöd", men har ändå fint stöd, utan att det är ivägen, lr är obehagligt, vid lätt sits och så. Men som jag tidigare skrivit, så kommer jag antagligen att byta sadel, då det börjar bli mera "riktig ridning" utav det, men längre pass/skogsturer osv.
Kan säga att jag kan rida med korta läder utan problem i min sadel, men i skogen, när vi kommit längre i utbildningen, så vill jag kunna korta dom lite till, just för att det är en unghäst, och att ´skogen är ju skogen, med lite läskiga saker, och att det kommer ställas högre krav, då kan man ju kanske vänta sig lite ifrågasättningar från lillkillen.

Hej! Jag kan lite förstå vad du menar med "alldeles fel belastning för en så ung häst, där man ska vara lätt i sitsen".
Men, jag känner mej mera obalanserad, och klumpig i en allroundsadel....Just nu rids det bara ngn gång i veckan, skritt och lite trav. Jag tycker att jag är lätt och balanserad i min sits, men ska ta hjälp av min tränare nu redan från början, fast de "lektionerna" kanske bara varar i ngra minuter. Vill att allt ska bli rätt från allra första början. Säger tränaren att jag ska byta sadel, gör jag självklart det, och ser om det funkar bättre.
Sen som jag tidigare skrivit, så ska sadeln bytas ut efter sommaren och vilan, då det kommer handla om mer "riktig ridning", för nu är det mest bara "lulla runt" som gäller.

Tack för ditt svar. Jag tycker det är mkt roligt att höra alla olika åsikter. Det är så man kan lära sej mkt nytt, och får tips.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 596
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar