silverblom
Trådstartare
Älgjakten började ju igår, vågar ni er ut och rida?
Hur länge ska man vänta innan man rider ut igen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du menar alltså att man ska kontakta markägare varje gång man tänker rida i naturen?Det är väl egentligen ett ickeproblem om man har en fungerande kontakt , kontinuerligt med mark/jakträttsinnehavarna. För det är väl inte bara jägare som kan skrämma skiten ur hästar Avverkningar, grot-huggningar, markarbeten etc Här om sisten var det ett gäng cyklister som mötte tre hästekipage på en liten stig, vid en brant backe . 3 av cyklisterna körde omkull, en av tjejerna trillade av, som tur var inga personskador. Ingen av dem hade meddelat markägaren eller visste om varandra. Alla hade, enligt dem samma rätt att vara på stigen. För, den som vistas på enskilda vägar o stigar gör det ju på egen risk. OBS det fråntar naturligtvis inte jägarnas skyldighet vad det gäller kulfång och säkra skjutriktningar.
Nej, men en kontinuerlig kontakt , då får man reda på vad som är pg. Man kan även på ett positivt sätt förhålla sig till de önskemål som markägare/jägare för fram. Men hävdar man att allemansrätten gäller, att man har rätt att vara där oavsett.. och därför inte behöver kontakta. Ja då tar man ju en risk. På min egen mark, mina egna vägar körs dagligen med maskiner, atv, där tränas hundar och vi skjuter lerduvor ett par ggr i veckan. Varje år är det ett eller flera hästekipage som känner sig provocerade av detta. Ett telefonsamtal hade gett dem ett fönster då det är lugnt på marken.Du menar alltså att man ska kontakta markägare varje gång man tänker rida i naturen?
Då så. Jag rider ibland längre rundor, gissar att det är 30 markägare, minst, inblandade. Känns lite överkurs att ringa alla dom.Nej, men en kontinuerlig kontakt , då får man reda på vad som är pg. Man kan även på ett positivt sätt förhålla sig till de önskemål som markägare/jägare för fram. Men hävdar man att allemansrätten gäller, att man har rätt att vara där oavsett.. och därför inte behöver kontakta. Ja då tar man ju en risk. På min egen mark, mina egna vägar körs dagligen med maskiner, atv, där tränas hundar och vi skjuter lerduvor ett par ggr i veckan. Varje år är det ett eller flera hästekipage som känner sig provocerade av detta. Ett telefonsamtal hade gett dem ett fönster då det är lugnt på marken.
Och du rider aldrig samma väg?Då så. Jag rider ibland längre rundor, gissar att det är 30 markägare, minst, inblandade. Känns lite överkurs att ringa alla dom.
Däremot har jag full respekt för att skogen både är en arbetsplats och att andra vistas där.
Älgjakten började ju igår, vågar ni er ut och rida?
Och du rider aldrig samma väg?
För min egen del har vi största delen av marken avgränsad av ett viltstängsel och en å. Så där kommer inga in utom de som passerar över färistar eller vinkelöppningar i staketen. Och en av huvudanledningarna var just ett utnyttjande av markerna utan tidigare kontakter.
Ja och jag använder de rättigheter jag har inom de skyldigheter som finns. Får inte stängsla in ett område utan att folk kan få tillgång till marken via stättor, vinkelöppningar eller färistar. Har tidigare haft problem med rotröta utefter stigarna...men gympadojjor o promenadskor går inte lika hårt åt rötterna som stålskodda hovar.Jag vet inte vad du lägger i "utnyttjande av markerna utan tidigare kontakter", men det är ju alltså i normalfallet (förutsatt att man inte förstör marker, stigar etc) fullt tillåtet att gå, springa, rida eller cykla, liksom att tälta enstaka nätter, även på din mark utan att kontakta dig - med stöd i allemansrätten...
Det är väl egentligen ett ickeproblem om man har en fungerande kontakt , kontinuerligt med mark/jakträttsinnehavarna. För det är väl inte bara jägare som kan skrämma skiten ur hästar Avverkningar, grot-huggningar, markarbeten etc Här om sisten var det ett gäng cyklister som mötte tre hästekipage på en liten stig, vid en brant backe . 3 av cyklisterna körde omkull, en av tjejerna trillade av, som tur var inga personskador. Ingen av dem hade meddelat markägaren eller visste om varandra. Alla hade, enligt dem samma rätt att vara på stigen. För, den som vistas på enskilda vägar o stigar gör det ju på egen risk. OBS det fråntar naturligtvis inte jägarnas skyldighet vad det gäller kulfång och säkra skjutriktningar.
Här om sisten var det ett gäng cyklister som mötte tre hästekipage på en liten stig, vid en brant backe . 3 av cyklisterna körde omkull, en av tjejerna trillade av, som tur var inga personskador. Ingen av dem hade meddelat markägaren eller visste om varandra.