Rida trots svallkött?

biffen

Trådstartare
Kan man det? Eller blir förloppet långsammare vid läkning då?
Eller gynnar det läkningen? Under svallet finns en lymfangit som behöver röras på för att minska benets omfång.

Det är inte aktuellt just nu, men antar att jag kommer att få kämpa mot detta otyg under många veckor till. Promenerar honom i dagsläget men hästen är ohalt, pigg och alert och behöver röra ordentligt på sig för att få fart på cirkulationen.
Ska givetvis prata med vet. o rådfråga men vill höra vilka råd ni har fått.

Sv: Rida trots svallkött?

Jag red inte min häst förrän såret hade gått ihop ordentligt och inte riskerade att gå upp, men på min häst satt det i karleden så det rördes hela tiden.
Jag fick en grej att sätta på som jag inte minns vad det heter, ska kolla det, det fick såret att gå ihop fortare.

Men en månad tog det.

Okej! Tack för att du kollar upp vad du la på, behöver alla tips man kan få. Hade din svallkött som du baddade med lotagen/la kompress med lotagen på?

Han rör sig i hagen, men det är ju lite varierande från dag till dag.
Har fått order att han ska gå i hage som vanligt och att ha honom stillastående på box skulle göra läkningen sämre och svullnaden i benet värre.

Nu har svullnaden gått ner så pass att bandagen kasar när han travar runt + att han kliar sig med andra hoven över benet och det gör att kompresserna inte alltid hamnar där de ska vara...
Vill undvika vet-flex över då jag inbillar mig att det blir för tätt, men det kanske det finns åsikter om.

Har någonstans läst att det är positivt med motion vid svallkött men det beror säkert på omfattningen av skadan.

Lotagen var det.

Men jag fick inte linda min, utan hon skulle gå så mycket öppet som möjligt eftersom lindan störde såret hela tiden. Hade nog bandage i en vecka, så att det gick ihop lite, sen fick hon gå "naken" och jag spolade när hon kom in från hagen. Nu har jag iofs gräshagar, så det blev inte smutsigt, men tror ändå att det är bäst.

Var har hästen såret?

Det sitter på hb på sidorna av skenbenet, och det är stora ytor det handlar om. Har fått lotagen som ska dränkas in i kompress och sen linda bomull över. Är han utan bandage så kliar han sönder såren på insidan.

Hur lång tid tog det innan svallköttet försvann för dig?

Har idag bara baddat med lotagen (är ensam och man måste ha fler händer för att kunna få dit kompresserna och linda om) och sen la jag på aloe vera gele innan jag bandagerade.
Får hjälp att lägga om det ikväll så då lägger jag på lotagen.

Det tog nästan 3 månader innan det hade gått tillbaka ordentligt och blivit riktigt "hårt" igen, men efter ca 1 månad kunde jag börja sätta igång henne och röra på henne så smått.

Jäpp- min ena häst hade ett rejält sår mitt på skenbenet och svallkött som en hel kyckligfilé. Hästen var helt ohalt och ingen svullnad eller ömhet efter ca 2 veckor och efter det började jag promenadrida som vanligt
Behandlade med Nelex ca 2 månader och det tog ca 6 månader att läka helt

Senast ändrad:

Okej, det känns ju hoppfullt att fler lyckats trots att det tar tid...men tid har jag och tålamod med.

Känslan har ju varit att det ska gå att rida bara det värsta stadiet är över i o med att han är fräsch i övrigt.
Får se vad min vet säger. Områdena är ju flera o rätt stora men inte riktigt så tjocka som en kycklingfilé (bra sätt att förstå) - två stora en på varje sida om benet, dock på lite olika höjd + en halvstor och några mindre.

Har ju bara lagt på lotagen i en vecka idag, samt att det satt öar med hud och hår kvar mitt i som vi plockade bort i slutet av veckan så hela områdena har ju inte varit behandlade i så många dagar än trots allt (fast det känns som en evighet ändå).

Har ni lindat om extra över området för ridturerna?

Jag rider min häst trots sitt sår med svallkött. Dock inte så stort , ca 3-4 cm på insidan strax under kotan. Hon är inte halt eller bryr sig om det ens när jag gör rent och behandlar med lotagen. Det tar sån tid med läkning. Har varit till vet och skurit bort svallköttet först. Då går det snabbare. Jag smörjer även sårkanterna varje dag med procell ) väldigt noga med att inte få lotagenet där. Har alltid bandage på. Det ska vara tryck på eftersom det håller tillbaka svallköttet.

beror helt på vart såret sitter - om det är ett ställe som rör sig mkt eller ej.

rörelse är bra för läkningen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka