Rida snöig/isig häst? Hur gör ni?

DarkInNight

Trådstartare
Idag har det snöat som attan här i Dalarna, mina hästar går på lösdrift, och den ena brukar inte ha täcken. Så när jag gick ut till dem idag så var han helt övertäckt med snö och is. :crazy: Jag borstade av all snö, och slängde på sadeln och stack ut och red.

Jag hade god lust att strunta helt i att rida ut idag... Men han måste ju röra på sig oavsett väder.

Men hur gör ni andra? Täckar ni för att slippa lägga sadeln på en blöt häst? Ställer ni in dem (om ni har stall), och låter dem torka innan?

Sv: Rida snöig/isig häst? Hur gör ni?

Jag har också på lösdrift. Borstar bara av isen/snön och rider ändå som du. Min häst har aldrig täcken heller, han får ha björnpäls istället ;)

min har också en massa päls .
ibland önskar jag mig ett eget stall där hästarna kan stå när det är nederbörd. för annars tycker jag det är suveränt med lösdrift.

(nej mina hästar förstår inte det smarta att ställa sig i lösdriften när det regnar/snöar *suck*)

Eftersom min tjej blir galen på våren när hon börjar fälla sin isbjönspäls (!!) så klipper vi henne och hon står täckad. Dock rider jag inte så mycket på vintern då det är enormt svårt att få en jämn ridning då vi får isbeläggning på vägarna och ridbanan är stenhård och isig. Den andra damen vi fått har vinterpäls men vi täckar henne när det regnar och snöar, dock så ska vi börja rida henne när våren börjar komma smygandes. Kanske inte så mycket till hjälp? :crazy:

haha nej det var inte till så mkt hjälp. men det är intressant att höra hur alla gör med sina djur under vintern :)

Har täcke på min, han har massa päls skulle få vänta i evigheter innan han var torr.

Ja, sålänge den den inte är verkligen plaskblöt. Jag har täcken på mina.

Vet jag att det ska regna/snöa mkt lägger jag på täcket på hästen dagen innan (står på lösdrift). Det är både för min egen och för hans skull (inbillar jag mig iaf). Men jag gillar inte att göra ren och rida en dyblöt häst.

kl.

Min häst hatar (HATAR) att ha täcke på sig. Så därför låter jag honom gå utan (undagtag är när det regnar/snöar dagar i sträck, då tvingar jag på honom ett täcke så han får vara torr någon gång iallafall...).
Han vill verkligen inte ha täcke, men jag funderar på om man ska ha det på honom så han är torr när sadeln läggs på.

Jag kommer inte ihåg varför man säger att man inte ska lägga på sadeln på en blöt häst,, kan någon berätta?

Jag borstar av snön, torkar eventuellt av lite vatten med en handduk och slänger på med sadeln. Jag tror det är betydligt tråkigare/värre för en häst att gå täckad/stå inne i flera timmar än att få en sadel på en blöt rygg. Jag är dock noga med att ta bort schabraket efter ridturen, för att sadeln inte ska ta skada av fukten. Varför skulle det var något konstigt med att ha sadel på en blöt häst? :confused:

min har också en massa päls .
ibland önskar jag mig ett eget stall där hästarna kan stå när det är nederbörd. för annars tycker jag det är suveränt med lösdrift.

(nej mina hästar förstår inte det smarta att ställa sig i lösdriften när det regnar/snöar *suck*)

Kan ju bero på att de faktiskt hellre står ute. Min använder väldigt sällan vindskyddet, ibland går han in och vilar men oftast vill han stå ute oavsett väder. Sådana gånger tänker jag hur dåligt han skulle må i stall, och hur bra han har det nu. Får dom välja vill dom ofast stå ute :)

Har täcke på min, han har massa päls skulle få vänta i evigheter innan han var torr.

Men oftast är det bara det yttersta i pälsen som är blött/isigt och inte det innersta för om hela hästen var blöt helt igenom skulle den frysa enormt mycket? :crazy:
Så har iallafall jag fattat det. För mig räcker det bara att använda svettskrapa och försiktigt skrapa bort det värsta sen använda piggborste, kanske gnussa lite med en handduk om dom var väldigt fuktiga sen ut och rida. :idea:

:bow:

Varför skulle det var något konstigt med att ha sadel på en blöt häst? :confused:

Kanske som det känns för oss att ha genomblöta sockar/fötter i skor? :angel:
Jag tycker iallafall inte att det är särskilt bekvämt! :rofl:

Jag kommer inte ihåg varför man säger att man inte ska lägga på sadeln på en blöt häst,, kan någon berätta?

Jag vet inte om det stämmer men jag har alltid hört att det är för att det kan bränna hästen. Det blir liksom en annan friktion om pälsen är blöt. Samma anledning som man inte bör linda blöta ben med elastisk benlinda.

Jag vet inte om det stämmer men jag har alltid hört att det är för att det kan bränna hästen. Det blir liksom en annan friktion om pälsen är blöt. Samma anledning som man inte bör linda blöta ben med elastisk benlinda.

Jag har hört samma sak som du men anser att det är bullshit. Vissa får panik när de hör att man sadlar sin regnvåta häst men de får inte panik av att rida sin häst rejält svettig under sadeln. Det borde ju vara ännu farligare i såfall eftersom det finns salt i svetten.
Jag sadlar med andra ord min häst när hon är blöt (vintertid betyder det 1 cm blöt päls 2 cm torr sommartid helblöt päls) och hon har aldrig visat obehag vare sig vid sadling eller ridning.

Aldrig sadel på blöt häst. Torkar så gott det går med handduk i sadelläget tills det är helt torrt innan jag lägger på sadel. Kanske blir då övriga hästen lidande pga att man inte hinner borsta så noga på andra delar men det kan man o andra sidan göra efter ridning då om det känns nödvändigt. Jag tycker dock inte att det är speciellt viktigt sålänge man kan visitera hästen.

Om jag inte hinner torka hästen rider jag barbacka.

Har också otäckad häst på lösdrift. Dessutom nordsvensk bruks = mammutpäls.

Varför skulle det var något konstigt med att ha sadel på en blöt häst? :confused:

Jag har för mig att jag läst det någonstans (antagligen buke). Men jag vill gärna höra varför vissa inte tycker det, då jag glömt av varför.
Jag har funderat över det en del, under lång tid faktiskt.

Kan det bara vara för att just sadeln inte ska bli förstörd, som du skrev

Aldrig sadel på blöt häst. Torkar så gott det går med handduk i sadelläget tills det är helt torrt innan jag lägger på sadel. Kanske blir då övriga hästen lidande pga att man inte hinner borsta så noga på andra delar men det kan man o andra sidan göra efter ridning då om det känns nödvändigt. Jag tycker dock inte att det är speciellt viktigt sålänge man kan visitera hästen.

Om jag inte hinner torka hästen rider jag barbacka.

Har också otäckad häst på lösdrift. Dessutom nordsvensk bruks = mammutpäls.

varför tycker du det är värre att rida med sadel, än barbacka på en blöt häst? *bara nyfiken*

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har lite blandade känslor för den här vintern. Ur odlingssynpunkt tycker jag det är toppen då jag kan nyttja dagar under vintern för...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: svea
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 371
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 756
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka