Rida snöig/isig häst? Hur gör ni?

Sv: Rida snöig/isig häst? Hur gör ni?

Det går ju ändå inte att jämföra med hur vi känner det. Hur många människor tycker det är okej att vara ute dygnet runt? Att gå med is och snö på sig, utan kläder? Att äta gräs?

Min har täcke. Jag vill träna även på vintern så någon björnpäls är inte önskvärt och nu är han även spårklippt för att inte bli så svettig vid ridning.

De som skriver att de ALDRIG sätter sadel på blöt päls har inte gett någon kommentar varför de inte gör det...? förstår inte heller, jag rider min häst blöt som torr iaf, blöt e han ju ofta för han går också på lösdrift.

//jonas

fuxarna har täcke på sig utomhus (tunn päls och hög ålder) så jag behöver aldrig ta ställning till våt päls +/- sadel, men jag kan ju inbilla mig att när ytan på pälsen är våt, så lägger den sig annorlunda under trycket från sadeln och sadelgjorden än när den är torr. svetten kommer ju inifrån hästen, och inte utifrån utanpå pälsen... vad tror ni? det är ju mer obekvämt att ta på sig en tröja när man är blöt än att svettas i en torr tröja, så att säga.

Jag brukar täcka, det är lite jobbigt när hästen är blöt.
Täcker den lille också, när det är blötsnö, annars finns risk att han möglar..då han liksom aldrig torkar, (han har världens päls,) då vi har kallstall;)

Jag lägger oftast på saden fast dom är blötta :d Fast jag brukar lltid försöka borsta bort is/snö och sedan torka av lite där sadelgjorden ligger och dör saden ligger. ;)

Dom kanske får skavsår om dom är blöta och inte har torkat när man sätter på dom vojlocken? :banana: Bara en tanke! :idea:

Nej, det tror jag inte man behöver oroa sig för. :)

Lika väl som när höst/vårregnet kommer så kan ju vi ha blitt helt genomblöta under ridturen och då insåg jag att jag faktiskt vågade sadla på oavsett.
Hade min på lösdrift o sadlade på när han var både fuktig o blöt vissa gånger. Han gick då utan täcke och har inte stött på några som helst problem.

Ride on.

Skav får de av smutsiga grejer eller trasiga, felanpassade...inte av vatten.

Dom 2 senaste åren har jag klippt min häst så han har täcken, innan det red jag som vanligt:laugh:

Nej jag tror inte det är nån fara... för i så fall skulle ju varje distanshäst ha stora sår efter varje tävling... man sadlar och sadlar av flera ggr på en tävling och många hästar är mer eller mindre konstant blöta, och jag har aldrig fått skavsår på min häst...

det jag däremot har fått är antagligen frätskador av salt precis mellanframbenen där det är massor veck, och därefter har vi tvättat hästen noggrannare och oftare under tävlingen där.

men aldrig skador av utrustningen, trots att hästen har varit konstant blöt på flera tävlingar. Och så har man ridit i flera timmar.

Jag har hört samma sak som du men anser att det är bullshit. Vissa får panik när de hör att man sadlar sin regnvåta häst men de får inte panik av att rida sin häst rejält svettig under sadeln. Det borde ju vara ännu farligare i såfall eftersom det finns salt i svetten.
Jag sadlar med andra ord min häst när hon är blöt (vintertid betyder det 1 cm blöt päls 2 cm torr sommartid helblöt päls) och hon har aldrig visat obehag vare sig vid sadling eller ridning.

:bow: :bow: :bow:

Bra svar!

Det är om hästen inte går att får ren från eventuell lera eller gruskorn och dylikt som man inte ska sadla hästen. Blötan skadar inte ett dugg.
I varmare länder (till exempel i Malaysia så duschar man hästen innan ridning för att den ska bli helt ren och ska hålla sig svalare under träningspasset....)

// M

Känner igen det där, när hästen är en enda stor isskorpa :laugh:. Vid sådant väder brukar jag täcka hästen innan ridning så att hon hinner tina upp. Om jag t ex vet att jag ska rida nästa morgon så får hon ha täcke på sig över natten.. Går ju liksom inte att sadla på en hård isskorpa!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har lite blandade känslor för den här vintern. Ur odlingssynpunkt tycker jag det är toppen då jag kan nyttja dagar under vintern för...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: svea
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 370
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 754
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna