Rida samma dag som vaccinering?

tott

Trådstartare
Hur brukar ni göra? Rida samma dag som hästen vaccinerats eller låta stå den dagen?
Det sägs ju att dagens vaccin inte är lite "farligt" som förr. Förut sades det att man inte skulle rida ordentligt (svettig) en vecka efter vaccinering, men nuförtiden sägs det ju att det inte spelar någon roll - "rid på som vanligt".

Hur gör ni och varför?

Sv: Rida samma dag som vaccinering?

gammal vana trogen ;) låter hästen stå några dagar efter vacc. har haft hästar under dom senare åren som fått lite feber och blivit lite hängiga efter vaccinering :crazy:

Hur brukar ni göra? Rida samma dag som hästen vaccinerats eller låta stå den dagen?
Det sägs ju att dagens vaccin inte är lite "farligt" som förr. Förut sades det att man inte skulle rida ordentligt (svettig) en vecka efter vaccinering, men nuförtiden sägs det ju att det inte spelar någon roll - "rid på som vanligt".

Hur gör ni och varför?

Själv jag brukar vänta några dagar men efter det har det gått bra att rida.

Men det beror på hästarna ju. Du kan prova efter några dagar och rida lugnt om häst verkar pigg och mår bra så helt ok

Jag tycker det är självklart att man inte ger sig ut och rider samma dag som vaccinering.
dock är jag väl införstådd med "nya" dagens vaccin och har hört samma som dig, dvs det är inte någon större fara att rida runt bara man inte flårider hästen. så jag rider fast LUGNT i några dagar. men dagen D som hästen fått sprutan tycker jag det är schysst att låta den vara ifred - trots allt är det ett vaccin och individer kan reagera olika. låter man den vara de första 24 timmarna har man chans att se om ngn ovanlig reaktion dyker upp.

Jag brukar ta en lugn ridtur samma dag som vaccineringen, dock innan hästen vaccineras. Annars får han stå den dagen.

Sen brukar vi skritta ett par dagar, lugnare motionsrundor i ett par dagar, sen kör vi på som vanligt.

jag brukar inte rida alls samma dag, men skritta o ta det lugnt 3-5 dgr efter. sen börja köra på som vanligt igen..

beror ju på hur känslig häst du har också!

Jag brukar ta det lugnt några dagar kring vaccineringen. Gå ut och gå promenader och kanske skritta lite uppsuttet.

Jag rider aldrig samma dag som vaccineringen...och inte dagen efter heller.. brukar ta lite lugnare turer de närmaste dagarna efter då jag anser att kroppen jobbar med vaccinet , det är ju själva infektionen man tillför..så därför tar jag det lugnt.;)

Enligt de veterinärer som jag har frågat så finns egentligen ingen anledning att inte rida hästen, förutom att man inte ska pressa immunförsvaret genom att tränare hårdare än vanligt eftersom immunförsvaret redan jobbar pga vaccinationen. Men jag brukar själv tänka som så att jag vill ju att hästen ska få en bra immunitet och det skadar ju inte heller att låta den ta det lite lugnare några dagar. Är jag sugen på att rida så rider jag, men tar det lugnt.

Låter alltid hästarna ta det lite lugnt (skrittar, promenerar) efter vaccinering.

kl
Visst kan du rida, men ta det lite lugnt ett par, tre dagar. Du bör inte tex hoppträna eller köra konditionspass precis efter vacc då immunförsvaret är lite extra ansträngt.
En lagom lugn tur i skogen eller på ridbanan är dock ingen fara alls.

Jag brukar alltid ta det lugnt några dagar efter vaccin.
Tycker det känns bäst eftersom 'det har varit så', och känns säkrast så man inte på något sätt förstör vaccinets effekt, eller hästens immunförsvar.

Jag tar det lugnt ca 1 vecka, skrittar o travar lite grann efter några dagar , o efter ca 1 vecka så kör jag som vanligt :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
11
· Visningar
656
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 347
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka