Rida precis innan pållens lunch - dålig idé?

E

emma_sthlm

Jag kom till stallet preciiiis innan hästarna skulle få utfodring på förmiddagen. Eftersom jag har lång resväg dit och hade annat planerat efteråt kunde jag inte vänta utan tänkte att jag kunde ta en sväng ändå.

Det gick inte. Alls.
Pålle maaaasade sig fram och försökte ideligen vända. Till slut gav jag mig och red tillbaka.
Jag vet att man inte kan jämföra hästar med människor men hade någon bett mig ta en joggingtur precis innan jag skulle käka lunch hade inte jag blivit jätteglad.

Jag undrar om hans beteende berodde på att jag red ut innan utfodring? För annars är han alltid pigg på att rida ut.
Och om det hade hänt er, hade ni fortsatt ridturen ändå eller hade ni gjort som jag och vänt om?

Sv: Rida precis innan pållens lunch - dålig idé?

Det kan det mycket väl göra. Nästa gång kanske han kan få en tuss hö att tugga på medan du borstar och gör ordning?
Och även samma när du kommer tillbaka, få stå och tugga medan.

Så missas ju ingen mat om det tar slut i hagen medan ni är ute och rider.

Sedan ska man ju inte ge hästar mat direkt efter arbete men då snackar vi hårt arbete (travhäst eller galopphäst i träning + elitnivå-hästar typ, ett hårt arbetspass, det märks ju på hästens puls, man ska låta dom varva ner först)

Jag hade låtit hästen äta medan jag gjorde i ordning den.

Beroende på hur långt det gått sedan den förra givan tog slut såklart, så kan hästen nog mest varit ovillig att gå fram för att den visste att maten serverades där hemma. Inte för att den var direkt hungrig eller trött. :)

min kan också bli sådär om jag tar henne precis innan matdags. försöker passa in så jag kommer ut i bra tid före/efter hon ätit, men de gånger det inte går brukar jag ge henne lite hö när jag gör iordning så får hon äta ordentligt efteråt istället

Beroende på hur långt det gått sedan den förra givan tog slut såklart, så kan hästen nog mest varit ovillig att gå fram för att den visste att maten serverades där hemma. Inte för att den var direkt hungrig eller trött. :)

Jag håller med. Men som andra redan sagt, låt den tugga lite på hö sålänge så blir det nog win-win =)

Det funkar inte på min ponny heller, går inte alls helt enkelt :) Däremot går det inte att rida utan mat före heller.

Ger honom en halv skopa müsli och en tuss hö före ridning. Om ridningen planeras i samband med fodring får han en tuss hö och halva kraftfodret och resten efteråt :)

Som de andra har sagt- Ge hö medans du gör i ordning.
Jag ger alltid min tillgång till hö innan ridning, oavsett tid på dagen för att förhindra magsår. (åde för mig och hästen...) ;)

Jag tycker som övriga i tråden att det är jätteviktigt att respektera hästarnas behov av utfodring, särskilt den här tiden på året då de inte har ngt att äta emellan fodringarna såvida ni inte ger fri tillgång eller så pass mycket i hagen att de har att plocka med länge.....

ge hö innan du rider medans du gör iordning som sagt. Tänk dig själv om hästen är jättehungrig och magen knorrar, kombinerat med att den stått utan foder ett bra tag sen förra givan.....

Klart att det var för att du red innan utfodring... Han visste vad som väntade där hemma och ville ha sin mat.

Våra får fri tillgång nu, så jag oroar mig över sådant längre. Men i gamla stallet brukade jag alltid ge något kilo hö som hästis tuggade i sig medan jag fixade och donade. Sedan fick han resten efter ridturen.

Hände samma sak för mig och min kompis när vi skulle gå promenad med shettisarna i skogen innan matdags, de stretade inte emot och försökte vända men de var väldigt besvärliga och sög sig fast i närmsta gula grästuva, det fanns nästan inget gräs då men de hittade i alla fall. De slet sig till och med för att springa bort och äta dött gräs.. xD

Då är nog jag en elak en som tycker att det inte alls är någon fara att skjuta mattiderna lite. Det gör man ju om man tävlar, tex. Sen att hästen kasnke VILL något annat än ridas just då, det kan ju vara en annan historia. Så otroligt noga tycker jag inte det är om mattiden förskjuts en timme hit eller dit.

Jag vill hellre ha en trevlig ridtur med en häst som går framåt än hålla på några principer.

Ja givetvis, det är inte min åsikt heller. Förstår nu att det lät som om att "den ska minsann lära isg att gå ändå" men det slarvläste nog frågan tyvärr. Det jag menade var att jag nog inte tror att hästen var så hungrig att den blev trött av att ridas innan lunchen och att hon borde ha matat den, utan att det nog snarare var så att hästen hade annat fokus bara.

Känns det bättre för dem båda så är det klart hon ska ge den mat, men jag tycker inte hon var elak på något vis som inte gjorde de, eftersom det inte handlade om någon större ansträngning hon bad hästen om.

Beror ju helt på hur resten av hästens utfodrings tider ser ut, hur mycket den ges och med vilka intervaller huruvida det är rent plågsamt för den eller ovidkommande.

Givetvis, men eftersom hon skrev "förmiddag" så tänkte jag att den nog fått frukost och att hon gjorde bedömningen att hon inte plågade hästen eftersom hon red i väg. jaja, det är en tolkningsfråga.

Det jag menar är att i vårt stall tex har vi inte optimalt fördelade tider vi fodrar på. Hästarna får frukost kl 7, lunch 11.30 och em-mat redan 14.30. Om man förskjuter em-intaget med en halvtimme är hästarna hysteriska för att de vant sig vid att få mat den tiden, men jag tror ju inte att de egentligen är så svultna att de far illa av det, det är bara deras rutiner som gör att de beter sig såhär. Och nej, jag kan inte påverka utfodringstiderna eftersom det är ett jättestall med ridskola, däremot anpassar jag fodermängderna så att det blir någorlunda jämnt fördelat över dagen och dessemellan har hästen halm att tugga på om den vill.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar