rida på revingehed

R

ratjacks

någon här som brukar rida på revinge hed ? får man rida var som helst och finns det några kartor som ni använder ?
mvh gp

Sv: rida på revingehed

Jag är också nyfiken på detta!

Har ridit där några gånger. Stridsvagnsvägarna är ofta bra att galoppera på!
Det gäller ju bara att ha koll på när de har övning så man inte blir skjuten:o Info finns på någon hemsida, hittar dock inte den nu. Känner folk som rider på revinge flera dagar i veckan när det inte är övningar där.

Jag rider på heden. När det är militära övningar stänger de av vägar, och det brukar även annonseras i tidningarna. Tror även de brukar skriva på informationstavlorna som finns här och där. Du får rida på heden så länge du stänger grindarna efter dig.

MAn får rida på hela revinge hed, om man är noga att stänga alla grindar efter sig. Vet inte om det är förbjudet att rida när det är militärövningar? är det någon som vet?

Puttar lite eftersom detta är precis min frågeställning.

Åkte runt lite där idag, hur gör man med färisterna?

Och det verkar stängslat rätt mycket (med ett enkelt band och flyttbara stolp) men visst går korna lösa på de flesta ställena? Ingen risk att bli jagad eller :o? På vissta ställen var det öppet i det nekla stängslet, är det bara att rida in på fälten då?

Har ni några tips om bra områden/vägar/stigar? Jag har bara hela tiden hört (både här och IRL) att det är sååå bra att rida på Revinge hed. Men det är ju liksom skitstort. Och grusvägen vi körde på var definitivt stenhård och inget att rida mitt på tex (men breda kanter fanns det ju gott om osv).

Och när denna tråden ändå handlar om ett område i närheten, hur är det att rida i Björnstorps skogar på andra sidan väg 11 (mellan Dalby och Veberdö)?

Finns hur mycket ställen som helst att kunna rida på på Revingehed. Grejen är ju den att nästan hela fältet används till övningar så gott som dagligen och fordonen fräser på i rätt bra fart rätt som det är. Och många gånger markeras det inte överallt heller om det är övningar som pågår.... Annat än i östra delen och sydvästra delen av fältet där man fäller vägbommar över avstängda områden när det är övningar.
Det är också ridförbud nära regementet och det måste man respektera, likaså att det är ridförbud på samtliga löparspår. Löparspåren är ändå bra eftersom de markerar utkanterna av själva regementsområdet.
Bästa lösningen är faktiskt att ringa till själva regementet och fråga om vad som är lämpligt och mindre lämpligt.
Själv gjorde jag lumpen där nu det gångna kalenderåret och enda gången jag såg hästar på övningsområdena var när det var en ryttare som tjuvred över Södra Fältet precis intill regementet ;)

Och tänk på också att skarpskjutningar knappt förekommer på Revinge annat än på skjutbanorna, oftast skjuter man med lösplugg. Det smäller och det ryker, men det är inte farligt om man inte står inom 15 m ;)
Det händer att det kastas skarpa handgranater, men då gör man det i en speciell fålla i östra delen av övningsfältet.

Finns det någon stans en bra karta där man kan se var olika övningabanor osv ligger som man ska undvika/inte får beträda? Jag kikade runt lite men tyckte inte jag hittade något bra. Personligen så skuller jag nog rida en hel del på heden och jag är inte den som rider 4 km samma väg dag ut och dag in så dår är det ju bra att veta :)

Man kanske ska undvika de allra största stridsvagsnspåren och inte vara alltför nära regementsområdet eller där man märker att det förekommer övning (typ CBRN-banan och sånt där). Men som sagt var, säkraste tipset är faktiskt att ringa till regementet och prata med receptionen ;) De är riktigt trevliga och brukar kunna svara på de allra flesta frågor :)

Vid färisterna finns det grindar.
Det är bara att hoppa av och öppna/stänga eller så lär man hästen hur den skall stå gå för att kunna fixa det från hästryggen. Det fungerar på de flesta utom de med tagtråd/tråd och stålpar som man måste sitta av för att klara.

Korna går lösa men så länge man håller lämpligt avstånd och inte går in och börjar valla runt dem i flocken (om nu hästen ens vill gå nära) så är det inte stor risk att bli jagad.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Emro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar