rida på gräs utan broddar?

F

fonen

vad tycker ni om att rida/träna/tävla hoppning på gräs utan broddar?
bara jag som tycker de är snäppet till oansvarigt att göra? speciellt när de är blött gräs?

jag kan sträcka mej till att småträna dressyr på gräset om de är tort utan broddar men aldrig hoppa eller så.

har stött på så många nu som inte broddar pga att de är jobbigt osv, liksom är de bättre att riskera att hästen sträcker sej/halkar/går omkull?

jag kanske är överförsiktig? de kanske inte är så stor risk för halka som jag tror?

Sv: rida på gräs utan broddar?

Det är väldigt individuellt.. Vissa hästar har lättare för att halka än andra helt enkelt, men framförallt så beror dte ju på var det är man rider. Vissa banor går hur bra som helst att rida på obroddat även om de är våta, andra banor kan vara snorhala även om de är torra.

Nu hoppar jag inte längre men när jag gjorde det så kunde jag hoppa mindre hinder på gräset hemma utan att brodda för underlaget var bra, tävla på gräs utan broddar gjorde jag nog aldrig däremot. På träning kan man ju anpassa sig lite mer om det behövs, var det snorhalt kanske jag inte behövde rida på gräset just den dagen heller.

Det är väldigt få gånger jag haft en häst som faktiskt halkat på gräs. Vi gick omkull en gång ganska ordentligt visserligen, men då var gräset både kort och torrt, så det var nog mer otur, tror inte det hade hjälpt med broddar faktiskt.
Jag har utgått från en tävling där gräset var så högt o blött att det var snorhalt och oavsett vilka broddar så kom de inte ens ner och fick fäste. Även om min häst är väldigt säker på foten ville jag inte riskera vår säkerhet.

Kort sagt, att rida med omdöme tror jag är viktigare än att stirra sig blind på broddarna. Ibland hjälper broddar, ibland gör de det inte o då är det bättre att hålla sig därifrån. Broddar är jättebra (nuvarande hästen är nästan alltid broddad för sin egen trygghet) men de löser inte alla problem.
Det är inte oansvarigt att inte brodda, det är oansvarigt att rida på dåligt underlag. Viktigast är att veta om sina egna o hästens begränsningar och ta till broddarna när de behövs. Olyckor kan däremot alltid hända, man kan aldrig svära sig fri, men man kan så klart minska risken.

Håller med ovanstående att det viktiga är att kolla underlaget. Här hemma är det sällan snorhalt på gräset men visst undviker jag att rida där när det har regnat. Sen har jag bara haft min häst i två månader och hon är inte färdig än för att börja tävlas eller hoppas ordentligt än så det är inget jag har behövt tänka på. Men jag har svårt att tro att jag skulle sitta upp och hoppa på en gräsbana utan brodd.

klart de är olika, vissa halkar mer eller mindre oavsett, men när man vet att de är blött och gräs..borde man endå inte ta de säkra före de osäkra?

fast o andra sidan så är de värsta jag vet när man känner att hästen inte får fäste och benen glider undan.

speciellt på tävlingar där man ska rida på lite och hästen endå måste ta lite snävare svängar..hemma är de väl okej om man inte broddar jämt på gräs, gör inte ja heller men då håller jag mej till lugnt tempo och stressar inte på.

en sträckning händer så lätt ju och går de att undvika eller åtminstonde vara på den lite mer säkra sidan så vill man väl de?

bara jag som tycker de är snäppet till oansvarigt att göra? speciellt när de är blött gräs?

jag kan sträcka mej till att småträna dressyr på gräset om de är tort utan broddar men aldrig hoppa eller så.

har stött på så många nu som inte broddar pga att de är jobbigt osv, liksom är de bättre att riskera att hästen sträcker sej/halkar/går omkull?

jag kanske är överförsiktig? de kanske inte är så stor risk för halka som jag tror?

Absolut broddar! I alla fall om man ska rida "ordentligt". Även om hästen kanske inte halkar så tror jag att både den och ryttaren kan sitta och spänna sig, utifall att.... och det är = dålig ridning.

Vi som har gräs på både dressyrbanan och hoppbanan står ju inför detta problemet ofta! Det tar ju lite tid att brodda för att man ska rida dressyr en styund innan man försvinner ut i skogen eller för att man ska trava lite travbommar! Men jag har resonerat som du, Jag skulle ALDRIG hoppa utan broddar om det fanns risk för halka! Då packar jag heller in pållen i transporten och åker de 10 minuterna vi har till ridhuset!

Men är det torrt så broddar jag inte faktiskt, men då hoppar jag inga hissnande höjder heller! Skulle aldrg stå ut med tanken på att dte hände min pålle någonting pga lathet för att brodda!!!

Så kort och enkelt, broddar gör jag om det är halt och jag ska hoppa! ´Är det halt när dte är dressyrdag åker ajg heller in till ridhuset! Är det torrt rider jag markarbete och dressyr utan broddar!

Tja, med den inställningen så blir det inga stockar i skogen för din del då? Hästen kan ju lika gärna halka på gräset där eller på barr som samlats på stigen Även grus på en hårdpackad väg gör ju det lättare att halka...

Jag håller väl med om att man inte ska strunta i broddarna bara för att man är lat, men "ofta" ser man på tävlingar att folk kan ju ändå inte brodda så med eller utan broddar hade inte spelat så stor roll...

En välbalanserad häst kan gott och väl hoppa utan broddar på gräs som inte är blött om bara höjden är avpassad för detta, det är min mening, däremot har jag suttit på hästar där det känts osäkert att både trava och galoppera utan broddar. Det handlar mycket om hästens egen balans och att ryttaren inte sliter runt sin häst i svängarna.

För att gå tillbaka till "med eller utan broddar hade inte spelat någon roll". Om man på mjukt underlag tror att det räcker med små 1-1,5 cm broddar så har man fel. Det hjälper föga, framförallt som folk tenderar att rida som om hästarna hade hur bra grepp som helst. Mjukt underlag kräver rejält långa broddar och gärna minst en extra brodd på varje bakhov. Hårt underlag kräver spetsiga broddar. "Många" tenderar dock att köra med sina 1-1,5 cm trubbiga "gräsbrodd" i alla väder, på alla banor. Med följd att dom halkar runt som Bambi på hal is i svängarna...

jag rider ofta i skogen och på gräs och hoppar en hel del stockar, men då tävlar jag inte och anpassar mej efter underlaget, men jag antar i under tävling att man kanske vill hålla lite högre hastighet om man rider för att vinna tex.

rider man som sagt som jag med skrivit hemma och kan anpassa ridningen efter underlaget och kan välja så behöver man kanske inte broddar jämt.

jag hade iallafall kännt mej osäker att tävla på gräs utan brodd, sen skrev väl inte jag nånstans att dom aldrig halkar med brodd? jag pratar mer om att minimera risken så mycket man kan.

Jag har löst problemet :idea:

Skit i att sko pållen då har man inget att fästa broddarna i och slipper beslutsångest :D

Men skämt åsido, i vanliga fall är min häst bara skodd fram. Jag brukar brodda med isbrodd eller med medelstora gräsbrodd om det är mjukt.
Han har en tendens att "fastna" i underlaget om man sätter i för stora broddar.
Bak är han alltid oskodd.
Just nu har han inga skor alls och vi ska på träningstävling i veckan, 1m kommer att gå hur bra som helst!

Däremot vill jag inte rida med skor utan brodd.

Antingen skor+brodd eller barfota.

Hur andra gör är deras problem.

är det blött broddar jag, är det torrt broddar jag inte. Han halkar inte så lätt o jag rider med förstånd.

klart de är olika, vissa halkar mer eller mindre oavsett, men när man vet att de är blött och gräs..borde man endå inte ta de säkra före de osäkra?

fast o andra sidan så är de värsta jag vet när man känner att hästen inte får fäste och benen glider undan.

speciellt på tävlingar där man ska rida på lite och hästen endå måste ta lite snävare svängar..hemma är de väl okej om man inte broddar jämt på gräs, gör inte ja heller men då håller jag mej till lugnt tempo och stressar inte på.

en sträckning händer så lätt ju och går de att undvika eller åtminstonde vara på den lite mer säkra sidan så vill man väl de?

Fast detta var faktiskt inte vad du skrev i ditt första inlägg. Läs ditt ursprungsinlägg en gång till så förstår du nog varför jag skrev som jag gjorde...

nej jag hoppar inte på gräs men hoppar i skogen, och rider mycket skogsridning, däremot så hoppar jag inte på gräs och de har jag inte skrivit någonstans, bara att jag rider på gräs.

eller vad menar du jag har skrivit?

mot
jag hade iallafall kännt mej osäker att tävla på gräs utan brodd

I min värld är tävlings situationen helt annorlunda mot träning (även träningstävling) och i första inlägget så verkade det handla om ALL ridning på gräs.

mot
jag rider ofta i skogen och på gräs och hoppar en hel del stockar, men då tävlar jag inte och anpassar mej efter underlaget

Samma som innan, ALL ridning eller bara tävling och först kan du bara småträna lite dressyr utan broddar, sedan kan du tydligen hoppa lite småstockar också....

Inget ont menat, men jag får inte ihop det hela eftersom jag tycker att du säger olika saker.

de handlar om all ridning på gräs, men som sagt så kanske man inte behöver broddar om man inte ska rida ordentligt och kräva mycket av hästen.
de gör aldrig jag, rider jag på gräs så rider jag riktigt lugnt och bara om de är tort, alltså aldrig på blött gräs..de vågar inte jag.

så alla stockar är på gräs? de är dom inte här..här är dom på skogsstigar i skogen och de är då inte gräs där.

Tja, med den inställningen så blir det inga stockar i skogen för din del då

liksom som sagt, stockar i skogen här är inte på gräs, dom är på skogsstigar så jo jag hoppar i skogen utan problem..sålänge de inte är lerigt då.

Liknande trådar

Ridning Vad är er erfarenhet av att rida på gräs i sån här torka? Blir det halt? Bör man brodda? Alltså inte hoppning, utan bara dressyr, kanske...
2
Svar
27
· Visningar
3 772
Senast: mackan
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hoppning Vid vårt stall finns en ridbana på gräs som är hyfsat stor, kanske 25*60 eller nåt. Men jag har inte hoppat så mycket där eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
8 454
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama