rida på asfalt

M

mialina

Jag brukar försöka rida på ett så varierierat underlag som möjligt. Försöker anpassa gångarten till underlaget ganska självklart.
Jag brukuar trava på asfalt till mina vänners stora förskräkelse (stavning?). Jag välje hellre att trava på asfalt än att trava i sumpigt gräs. jag har fått för mig att man utsätter hästens koter för onödigt slitage om man rider på för mjukt underlag.
Jag är väldigt noga med att trava lugnt och samlat och håller sällan på mer än några minuter åt gången kanske 5-10 min sammanlagt på ett ridpass ett par gånger i veckan.
Sliter det på hästen eller är det stärkande? någon som vet?

Sv: rida på asfalt

vet bara att många elitryttare tränar sin hästar med trav på asfalt.

jag kör gärna på asfalt, då har man ju ingen ryttartyng, ännu hellre kör jag utan skor så att inga vibrationer uppstår.

Polisens hästar rider 2 timmar på asfalt minst varje dag, och många andra hästar i andra länder. De blir ofta mycket gamla ändå.
Men finns det en mysig skogsväg väljer man nog den först :)

Jag har lärt mig att så länge det är en lugn och taktmässig trav och att det sker på en avslappnad häst så är det inte skadligt. Har också hört att långa skritt turer på asfalt är stärkande om det inte sker mer än ett par ggr/månad.

Hur vida detta stämmer vet jag inte...

Har hört av en banbyggare, tror jag det var, i körning att travsträckorna i maraton utan problem kan läggas på asfalt och att det "fjädrar" bättre än en hårt packad grusväg...Fast nu när allt är fruset kan det ju kanske vara en annan sak...

Det här verkar ju lovande. Jag har alltid bara skrittat på asfalt men nu råkar det vara så att det ligger en jättefin ridväg ca 3km bort och det är asfalt hela vägen dit. Kan alltså trava korta sträckor så går det lite fortare att ta sig dit och hem :)

Om man har problem med ringkota.gaffelband ,eller böjsena så är det BRA att trava på asfalt.till och med flera ggr i veckan. :)

Det får inte bli för mycket hårda underlag utan det ska vara varierat mjuka/hårda och eftersom de flesta av våra hästar både står i boxen på mjukt underlag och går i hagen på mjukt underlag så är det bra att rida lite på lite hårdare mark också ibland. Viss typ av asfalt är väldigt halkig för hästar med vanliga skor och då är det INTE lämpligt att rida på asfalt. Möjligen går där att skritta men inte trava.

då kanske jag inte har helt fel för mig. det verkar ju inte som om någon har hört att det är direkt skadligt iallafall. jag har gjort det här i flera år och min häst har aldrig varit halt :)

Det är bra, men gränsen mellan bra/dåligt är ganska fin.
Jag travar på asfalt i intervaller. MAX 5 minuter, och sedan skritt lika länge.

3km.. de tar juh ingen tid alls... lagom tid att skritta fram... varför trava då... bättre att ha en ordentligt framskrittad häst... min minsta skrittrunda hemma är 3,5 km å de är om ja är stressad å inte hinner rida nå längre...

Allt träning på olika underlag (även mjukt) stärker hästens ben OM det utförs i lagom dos. Dosen är beroende av hur starka den individuella hästens ben är. Långsam tillvänjning är därför a och o. Små, små doser som under en längre tid ökas på tills hästen, som din kan travas på asfalt i tio minuter. Tio minuter är mycket om hästen inte blivit riden på asfalt mycket förut. I början stärks givetvis benen av enbart skritt på asfalt för att sedan ökas på med trav. Dock är sommargrusvägar som är torra även betonghårda, så det kan även räknas som den typen av hårt underlag som asfalt är.
Jag tror lite som du att mjukt underlag ändå är det som man skall passa sig mest för att överdriva. Om en häst t.ex. varit skadad så rekommenderar ofta veterinär skritt på hårt och slätt underlag som det man skall starta upp hästen på. Så att tillvänja hästen till mjuka ridhusunderlag är minst lika viktigt och ta det lugnt i djupsnön med.
Hälsning Maja

*knapplån*
min kompis galopperar på asfalt med sin ponny som är skodd runt om, det kan väl inte vara bra ? och sträckorna är ganska långa.

Jag håller med. Hästen skall vara avslappnad dvs gå i rätt form. Förutsatt att hästen jobbar rätt så sliter det mindre att trava på asfalt än om du travar på grusväg eller något mer sviktande men i fel form. Givetvis måste man ändå ta i beräkning hur stumt underlaget är och inte överdriva utan ta det i måttliga doser.

Jag asfaltstränade mina tävlingshästar. Jag läste en engelsk (lång, med svåra ord...) studie som en galopptränare därborta hade skrivit. Studien hade sträckt sig över en period på åtta månader, och hade jämförts med ett antal fullblod med liknande förutsättningar. Samtliga gick exakt samma typ av träning, men hälften travades på asfalt sju minuter om dagen två dagar i veckan. Röntgen och alla möjliga olika undersökningar utfördes, och efter åtta månader kunde det konstateras att samtliga hästar som hade gått på asfalt hade stärkt sina grundförutsättningar.

Han påpekade också hur noga det är att man vänjer hästen väldigt långsamt vid det, och att man ALLTID lindar runtom. Det är också extremt viktigt att man är aktsam på hur hästen reagerar på metoden, inte alla hästar har en kropp som klarar av ett så stumt underlag.

Att galoppera på asfalt låter ju mindre positivt, måste jag säga. Enligt den här engelske tränaren var det mer skadligt att skritta hästen på asfalt i 20 minuter än att trava i tio.

hej det är förbjudet att rida på asfalt och hårt underlag benen tar stryk av det alla ligament går sönder och menisken går oxå sönder
om man rider på för hårt under lag det gör även ont leder och alla
skelett delar ,så lägg av med det.
inte ens människor ska löpa på hårt underlag,utan på terräng banor.och rida på skogs vägar och grus..
det är för stumt och ingenting som gungar under fötterna.soms viktar..
förlåt men så är det!från en envis jävel. :devil: :banana: :bump:

men jag då? som får ont i knäna av att springa på välpreparerade löparbanor? Var ska jag springar?
Dessutom kan ingen förbjuda någon att rida någonstans. Förutom på privat mark.

hej det är läkarna som avråder från att springa på för hårt underlag
ortopeden,plus andra idrotts vetenskapare som vet mera ,joho människor får vara på terräng banor men inte hästarna .dom gör stora
hovmärken på terräng banorna så kommer en löpare och snavar och ramlar som följd....
men du får rida på skogs vägar och gammla bil vägar plus ridhusen.
grus vägar som hovarna inte gör stora märken i vägen. :banana: :bump:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 236
Senast: mackan
·
Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka