Rida och plugga i Jönköping/Uppsala/Linköping

Araminta

Trådstartare
Dålig rubrik och tveksam placering av tråden men men. Den går ju alltid att flytta på.

Hur har ni som flyttat för att plugga gjort med hästeriet? Jag vill inte plugga i Stockholm pga en rad olika orsaker (dyrt att bo, trött på stan osv) samtidigt som jag trivs något otroligt bra här när det kommer till hästarna just nu (underbar sköthäst och ridskola). Känns jättetrist att behöva lämna allt det för en treårsperiod men inser att jag blir tvungen att välja. Sköthästen finns med all säkerhet kvar och honom kommer jag kunna hälsa på så fort jag är hemmom. Ridskolan är bra men inte så bra att jag inte skulle klara av att byta. Är inte alls redo att pausa från all ridning i tre år (planerar att bli högskoleingenjör)

De studieorter jag funderar på är är Nyköping, Jönköping eller Uppsala (alltså hyffsat nära Sthlm). Någon som har nån koll på hur det är att vara hästintresserad i dessa tre orter? Finns det bra ridskolor? Möjligheter att vara medryttare? Funkar det med studentlivet (ekonomi/tid osv)? Pluggplanerna ligger åtminstone ett år framåt i tiden men börjar ändå stressa upp mig vid blotta tanken. Känns verkligen jättetungt att behöva flytta ifrån sköthästen efter kanske bara 2 år. Samtidigt som jag verkligen inte vill plugga i Sthlm.

Splittrad. Berätta gärna om egna erfarenheter, även om det inte rör Linköping/Uppsala/Jönköping! Behöver ett, gärna flera, bollplank!

Sv: Rida och plugga i Jönköping/Uppsala/Linköping

Kom ner till Lund och plugga. Hästtätare stad finns inte! Inga problem att hitta ridskola/sköthäst/stallplats etc. Välkommen :)

Tanken har slagt mig men det är ju så förbaskat långt ner dit! Å andra sidan känner jag åtminstone en där nere så jag slipper bli helt ensam men ändå. Avståndet avskräcker...

Jag ska plugga i Uppsala, men har ju bott dar innan, sa jag ar inne i hastandet. Ridskolor finns det gott om i Uppsalatrakten, vilken som passar dig far du avgor sjalv, men jag rekomenderar UPK, Lagga, Lurbo och Sava. Kolla pa www.ridsport.se/uppland

Medryttarhast tycker jag ar latt att fa, ar dock manga som ar intresserade av att bli medryttare, hade runt 50 svar nar jag for nagra ar sedan sokte medryttare till min davarande hast. Satta ut annons ar ju alltid bra.

Jag tror (pluggar inte an) att man absolut klarar hastandet och ekonomin, har vant ut och in pa min ekonomi och virdit och vant pa det, men det ska funka.

I ovrigt tycker jag Uppsala ar en underbar stad.

Hoppas det ar svar som fatt det att klarna lite.

kan inte uttrycka mig på "plugga" delen, men Jönköping har iaf en bra ridskola, med många privathästar (finns säkert ngn som behöver hjälp)... Rider själv på Jönköpings Fältrittklubb.. Fina hästar! (bla en E: Florestan I och UE: Feuerschein!)

http://www.jfk-jonkoping.nu/

Lund är lite längre bort, det är sant. Men jag kan svära på att du ALDRIG skulle ångra dig! Jag är från Lund och har pluggat här sedan
-04. Du har 15 minuter till Flyinge, 15 min till Jägersro, en ridskola mitt i stan om du vill ha det, en annan som jag själv red på flera år som barn som har supermöjligheter både för ridskoleelever och medryttare. Sedan har du mej, som har två, snart tre kusar.. jag är alltid villig att låta någon trevlig själ låna dem då och då ;)

Kom ner nu, du kommer inte ångra dej!
Vad är det du tänker plugga förresten?

Tack för alla svar.
Känns ju betryggande att det är hyffsat hästtätt i både jänköping och uppsala, nån som vet något mer om linköping?

AthenaA: Haha, tack för erbjudandet!! Jo Lund finns faktiskt kvar som ett alternativ, verkar ju vara en trevlig studentstad också. Hade tänkt bli byggnadsingenjör :)

Då ska du ju def. flytta hit! Lund och Uppsala är ju de enda studentstäderna som har nationer och äkta nationsliv. Det ska man inte missa om man absolut inte måste!

Gå in på ex. www.ostgota.nu (nationen jag är aktiv på) och läs om alla kul saker vi håller på med! Nationerna liknar varandra i stort och det finns 13 st, bla. Göteborgs, Hallands, Lunds, Helsingkronas, Blekingska, Kalmars, Smålands, Wermlands mfl. Deras hemsidor hittar du på Östgötas site.

Dags för mej att gå på föreläsning nu...

Jag är uppvuxen på en hästgård precis utanför Jönköping! Bor där nu också, efter lite studietid i Halmstad.

Ang pluggandet så är det ju väldigt dyrt att ha häst och plugga samtidigt (trust me, I know) men att ha medryttare eller rida lektion i Jönköping är smidigt! Jag har just skaffat medryttare till min häst, och som sagt, på stora JFK finns det väldigt många privatryttare och många vill ha medryttare. Sen är det väl en fråga om man vill rida i ridhus eller på samma ridvägar jämt, eller om man vill ha lite mer variation. JFK ligger ju precis där stan tar slut så hagar och ridvägar är ju väldigt begränsade.

Studentlivet här verkar helt okej, jag har aldrig gått på studentpuben men det sägs vara ett rätt bra drag där. Den är rätt liten så det blir ju lite mer känsla, i Halmstad där jag pluggade var kåren så stor så det var mest skittråkigt för alla var så utspridda.
Skolan ligger ju i city och det är ju flera skolor på samma område sas.
En sak jag tycker väldigt bra om i Jönköping är vår busstrafik! Citybussarna går var 10e minut, genom centrum och ut till ytterområdena och Huskvarna. Sen långfärdsbussar som går rätt ofta också, tycker jag.

Och givetvis, närheten till naturen och vatten! På sommarn är Piren vid Vättern jättehärlig att sitta på (och mitt i city, nära till allt), antingen på bänken eller på en restaurang, och så finns ju Munksjön och Rocksjön mitt i stan också. Fråga om det är nåt mer du vill veta :D

Här i Uppsala finns det mkt hästar. Jag komemr ev. vilja ha medryttare i höst ;)

Men kolla www.uvfk.org Där har de ju även en "student-ridklubb" och det finns många studenter som rider där.

Ar det samma sak du vill plugga pa alla orter? Annars bor du ju satsa pa et som intresserar dig mest. Ar hasttillgangen pa orten avgorande for va du vill hamna/

Här i Uppsala finns det mkt hästar. Jag komemr ev. vilja ha medryttare i höst ;)

Men kolla www.uvfk.org Där har de ju även en "student-ridklubb" och det finns många studenter som rider där.

Sorry, e inte tillgänglig förrän tidigast nästa ;)
Ska kika på länken!

Ar det samma sak du vill plugga pa alla orter? Annars bor du ju satsa pa et som intresserar dig mest. Ar hasttillgangen pa orten avgorande for va du vill hamna/

jo det är någorlunda samma på alla tre (fyra med lund) ställen. Om det sista är en fråga så är svaret nja. Det vore ju en enorm fördel men har svårt att tro att jag hamnar på ett totalt hästlöst ställe. Går ju att hitta hästar i sthlms innerstad, värre än så kan det väl inte bli...

Då ska du ju def. flytta hit! Lund och Uppsala är ju de enda studentstäderna som har nationer och äkta nationsliv. Det ska man inte missa om man absolut inte måste!

Gå in på ex. www.ostgota.nu (nationen jag är aktiv på) och läs om alla kul saker vi håller på med! Nationerna liknar varandra i stort och det finns 13 st, bla. Göteborgs, Hallands, Lunds, Helsingkronas, Blekingska, Kalmars, Smålands, Wermlands mfl. Deras hemsidor hittar du på Östgötas site.

Dags för mej att gå på föreläsning nu...

Hey! Snacka inte omkull mig fullständigt nu ;) Nä men lund verkar jättebra! Det enda som eg. hindrar är avståndet. Blir svårare att åka hem och hälsa på alla här uppe.

Jag är uppvuxen på en hästgård precis utanför Jönköping! Bor där nu också, efter lite studietid i Halmstad.

Ang pluggandet så är det ju väldigt dyrt att ha häst och plugga samtidigt ....

Kortade ner inlägget lite så att inte tråden blir så lång.

Tack för all info!! Nä nån egen häst blir det nog inte på ett tag (hur mycket jag än önskar) men nån att rida nån dag i veckan vore absolut inte fel.

jag tror att studentlivet ar bast i uppsala.. hela uppsala bygger ju pa studenterna egentligen, men har sjalv aldrig varit del av uppsalas studentliv, men ska bli host, sa jag tror bara.
tycker hastaktiviteterna i uppsala ar bra ocksa utover ridandet, mycket clinics osv..

jag tror att studentlivet ar bast i uppsala.. hela uppsala bygger ju pa studenterna egentligen, men har sjalv aldrig varit del av uppsalas studentliv, men ska bli host, sa jag tror bara.
tycker hastaktiviteterna i uppsala ar bra ocksa utover ridandet, mycket clinics osv..

Jo jag har den känslan också. Känns som det är Uppsala eller Lund som gäller om man verkligen vill vara Student till 100%. Sen får man väl fundera på om det är det man vill.... Jag är jättesnurrig just nu, tur att det är minst ett år kvar!

Du funderade på Linköping?

Jag bor visserligen på landet utanför, men hästar finns det gott om. Varenda kotte har häst, känns det som. Finns även många stora hästanläggningar med naturbruksgymnasium, islandshästgårdar etc. Precs vid campus finns Valla ridskola, och det finns överhuvudtaget mycket stall och hästar nära stan.

Som studentstad tycker jag Linköping har det mesta- trevligt folk, mycket fest etc. Campus är trevligt, och det är lätt att ta sig överallt. Vet inte hur stallhyrorna ligger prismässigt, men finns flera här på Buke som har häst nära stan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 462
Senast: Morran
·
Skola & Jobb Jag står just nu inför ett val som är ganska jobbigt. Eller egentligen är det inte något som måste bestämmas nu, men vill ha en hyfsad...
Svar
7
· Visningar
887
Senast: Jossan_92
·
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 814
Senast: hastflicka
·
Träning Hur resonerar ni kring att rida ut själva på unga hästar? Jag har en häst född -10, som är tre och ett halvt år gammal nu. Hon blev...
2
Svar
36
· Visningar
8 493
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar