Rida när bäckenbanden börjar ge sig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiasnutt
  • Startdatum Startdatum
F

Fiasnutt

Mitt sto är beräknat att föla 1/5. Det är första gången hon är dräktig och första gången jag är med 'gravid häst' :)
Hon har börjat visa irritation vid berörning av juvret vilket jag antar innebär att hon börjar producera mjölk.
Dessutom tycker jag hon börjat bli lite slapp i bäckenbanden.

Eftersom jag fått rådet att hålla igång henne så länge hon verkar må bra av det så har jag fram tills jag upptäckte detta med bäckenbanden (i lördags) promenadridit/tränat lätt med henne ca 4 dagar/veckan. (Skritt och lite trav ca 45 min).

Jag funderar dock nu; är det vettigt att fortsätta rida henne när bäckenbanden ger sig? Ska jag alls fortsätta motionera henne (tömköra/promenera/longera om det inte funkar med ridningen?)

I övrigt verkar hon lika pigg och alert som vanligt, travar och galopperar i hagen emellanåt och verkar inte ett dugg besvärad av det.

Tacksam för svar!

Nej jag tycker inte du ska fortsätta rida om du verkligen tycker att det redan nu ser ut som bäckenbanden håller på att ge sej...kan ju vara så att hon kanske kommer tidigare än beräknat.

Jag tycker inte direkt att du ska låta henne jobba...gå lite promenader kanske för omväxlingens skull om du själv vill....hon är nog säkert lika nöjd i hagen annars.

Även om hon är pigg och glad i hagen...så betyder det ju inte att hon mår lika fint med x-antal kg på ryggen just nu ;)

Tack för svaret!

Nej, det är det jag har på känn; att kånka omkring på mig när bäckenet börjar röra på sig känns spontant som det inte är något vidare vettig ide.
Jag är iofs ganska liten och nätt (58 kg) och hästen är en rejäl ardennermadam. Men det är ändå en annan sak än att bara bära sig själv...

Precis! :D

Gratulerar förresten...ardennerfölisar är så otroligt goa!En mkt trevlig ras.Detta lugna temperament och gomodiga lynne...jag vet en här som varje år har ett antal ardennerföl...vilka raringar! ;)

Fölisen i magen är nog en stadig krabat också! ;)

Visst är de goa! :)
Min granne föder upp ardenner...de är så mysiga, småttingarna!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 246
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och inspiration. Jag har en häst som endast gått i hagen och promenader de senaste tre åren pga. diverse...
Svar
3
· Visningar
1 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar