rida med ryggskott?

cristobal

Trådstartare
Är det någon som provat?
Mockade i helgen med den goda ambitionen att inte använda det högerhänta greppet, och då jag gick genom hagen skulle jag plocka upp en kvist - då small det till i ryggen.
Vad är det värsta som kan hända förutom att det gör ont:devil:?

Sv: rida med ryggskott?

Jag skulle nog tagit det lugnt ett par dagar,ät smärtstillande och håll ryggen rak,undvik att sitta.Går det inte över ta kontakt med vårdcentralen.Jag har nonchalerat mitt ryggonda och det resulterade senare i diskbråck och jag var helt sned i kroppen.
Fast det där med ridning kan ju vara bra också,då sitter man ju på ett sätt som är bra för ryggen,men ta det lugnt och lyssna på din kropps signaler.

Vad som kan hända - det vet jag inte. När jag hade ryggskott kom jag nämligen inte ens upp på hästen för det gjorde alldeles för ont. Men å andra sidan så gick det fort över, höll mig på backen i ca en vecka och sedan var det inga problem.

Kanske inte är att rekommendera...men när väl smärtan lagt sig så prova back-on-tracks ryggskydd. Ser ut som en korsett*L* Har hjälpt mig enormt (jag har ryggskott o diskbråck lite om vartannat).

Har provat ;) Går bra i skritt, trav, tölt men inte i galopp. Gjorde så ont att jag höll på att ramla av :eek: Har dock inte provat i flygande pass..:cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Får väl leka med dem lösa idag, och hoppas på att det är bättre imorrn. Ska få massage på torsdag...
Kan tänka mig att om det hugger till sitter man löst i sadeln.
Tack för era bidrag!

När jag hade diskbråck förra hösten så trodde jag att jag skulle kunna skritta lite på banan om jag fick hjälp av sambon.Gjorde ont när jag skulle lyfta över benet vid uppstigning och sedan hade jag så ont när jag väl kom upp att jag skrek och sambon fick hjälpa ned mig igen:crazy:
Så om du vill prova,ha med någon som kan hjälpa dig utifall att...

Jotack, har en medryttare med imorrn, men nu trampade mitt busfrö av sig en sko, så det kanske int blir nåt

När jag hade ryggskott fick jag sitt förbud av sjukgymnasten, inkluderade även ridning. Röra på sig och helst ligga eller stå var bäst. Gå till sjukgymnasten, det kostar inte mkt å de fixar till det snabbt. 1-2 behandlingar max, troligtvis bara en. Jag fick iofs tr men jag satt fast rejält. Andra gången så räckte det med en behandling. Onödigt att gå runt och vänta ut det när det är så lätt fixat. Varför ha ont i onödan?

Eftersom jag är envis som en röd gris och inte vill missa ridningen med mindre än att jag är helt sängbunden, provade jag att rida senast jag hade ryggskott. Med sadel gick det inte alls, det gjorde för ont (och jag skriver under på rekommendationen att ha någon med dig som kan hjälpa till vid avsittning, det hade inte jag, och när jag väl lyckats kravla mig ner var jag svimfärdig). Men barbacka funkade faktiskt. Bara skritt och bara åka med, försökte jag mig på något mer gjorde det för ont igen. Jag upplevde att skritturen hade ungefär samma effekt som en promenad, smärtan släppte litegrann.

Är det någon som provat?
Mockade i helgen med den goda ambitionen att inte använda det högerhänta greppet, och då jag gick genom hagen skulle jag plocka upp en kvist - då small det till i ryggen.
Vad är det värsta som kan hända förutom att det gör ont:devil:?

jag har haft ryggskott ett par ggr (har ont i ryggen sen jag var barn)
jag har så ont att jag funderar inte ens på att hoppa upp o rida eller mocka ...kan inte ens åka till stallet då måste jag ju ut i bilen först:cry: och att åka bil gör oont....men som tur är brukar det lugna ner sig på ett par dagar:D vila lite du så kan du nog rida igen till helgen:bump:

jag har haft ryggskott ett par ggr (har ont i ryggen sen jag var barn)
jag har så ont att jag funderar inte ens på att hoppa upp o rida eller mocka ...kan inte ens åka till stallet då måste jag ju ut i bilen först:cry: och att åka bil gör oont....men som tur är brukar det lugna ner sig på ett par dagar:D vila lite du så kan du nog rida igen till helgen:bump:

Har haft ryggskott ofta förr och då provat ridning. Det var ett h-e att ta sig in i bilen, mocka var en enda lång pina, men rida (visserligen bara skritt) gick alldeles utmärkt.

Uppsittning och avstigning däremot var ett helt kapitel för sig (eller flera) för att inte tala om ta sig ur bilen efteråt (musklerna börjat stelna). Jag fick på något sätt rulla ut ur bilen så jag hamnade liggande utanför och därifrån försöka ta mig upp (vilket var ett företag i sig).

Men jag red! och det var det som efterfrågades. :D

Har haft ryggskott ofta förr och då provat ridning. Det var ett h-e att ta sig in i bilen, mocka var en enda lång pina, men rida (visserligen bara skritt) gick alldeles utmärkt.

Uppsittning och avstigning däremot var ett helt kapitel för sig (eller flera) för att inte tala om ta sig ur bilen efteråt (musklerna börjat stelna). Jag fick på något sätt rulla ut ur bilen så jag hamnade liggande utanför och därifrån försöka ta mig upp (vilket var ett företag i sig).

Men jag red! och det var det som efterfrågades. :D

:D
jag har faktiskt inte lyckats så bra med att rida vid ryggskott :Dtyvärr

Blev inget idag heller - andra hästen trampade av sig skon!
Och i morgon får jag min massage, får se hur det är att rida efter massage, dårah.
Gick bra att longera igår iaf

Har ofta ryggskott (dehydrerade diskar). Får olika råd av alla experter, men är envis som f-n och mår skit om jag inte rider. Bästa rådet jag fått är att hålla igång så mkt det går. INTE kura ihop mig och försöka avlasta utan i stället svanka. Värst är: in och ut ur bilen, frikoppla (borde ha automatare;-)) upp och ner från hästen, lättridning de första varven och övergångarna. Men jag har en snäll, reglerbar häst så då går det ok. Har man en som oväntat hoppar till är det ett h-vete att rida. Försök - går det så går det;-) Har du däremot diskbråck vete sjutton om du ska ge dig på det:-)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 125
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka