Rida med repgrimma!

I

islandforever

Min ena häst har precis fått en tand bortstämplad och får endast rida
på bettlöst i skritt..

Jag har hört många som rider med repgrimma och jag testade och det gick bra.
Men jag hade min funderingar var ni sätter era tyglar eller vad ni nu rider med?Jag satte mina framför knutarna i ena bandet.

Sv: Rida med repgrimma!

Jag brukar rida med det 3 meter långa rep jag har som ledrep. Då ligger den del som sitter fast i grimman på ena sidan halsen, och sedan brukar jag låta den upprullade delen ligga över på andra sidan. Då kan jag lätt styra hästen med vikt och lägga repet mot halsen.

Att rida ut med en häst som inte har blivit lärd att vika från tryck på halsen och som inte lyssnar på vikthjälper skulle jag inte rida med enbart repgrimma. I så fall är hackamore nog en bättre lösning. Så tyglar i repgrimma skulle inte jag rekommendera. Den är liksom inte alls gjord för det.

/Jonaz

Jag brukar rida med det 3 meter långa rep jag har som ledrep. Då ligger den del som sitter fast i grimman på ena sidan halsen, och sedan brukar jag låta den upprullade delen ligga över på andra sidan. Då kan jag lätt styra hästen med vikt och lägga repet mot halsen.

Att rida ut med en häst som inte har blivit lärd att vika från tryck på halsen och som inte lyssnar på vikthjälper skulle jag inte rida med enbart repgrimma. I så fall är hackamore nog en bättre lösning. Så tyglar i repgrimma skulle inte jag rekommendera. Den är liksom inte alls gjord för det.

/Jonaz

Mmm jag funderade på det med tyglarna för jag fick för mig att bilderna jag sett så rider dom med ledrepet.
Har du då repet knäppt under hakan?
Jag testade på banan.
Första gången jag testade hade jag hackamoret ovanpå för jag skulle ha repgrimman som nödstop.Han kan one reinstop.
Har aldrig ridit han med hackamoret heller.

Men så tyckte jag att han lyssnade bra på repgrimman och ville testa med bara den.

annarodi311.jpg

jag rider med vikterna och tryck mot halsen, så jag sätter dom rakt under bara :D funkar kalasbra!

Knäppt som vanligt. Då kan man hoppa på och av som man vill också. Det är också himla roligt, och bra träning!

Haha himla roligt när man kunde komma upp man blir liksom inte smidigare genom åren!
Tur att det är den "lille" hästen!

Jag knäpper ledrepet som vanligt under hakan och sedan knopar jag fast den andra änden av ledrepet på samma ställe. Funkar fint fast är jobbigt att knyta upp när man ska gå en bit.

Att sätta tyglarna vid knoparna är nog halv-ok, jag TROR att man missar lite av repgrimmans funktion vid tex one-rein-stop osv om man har dem där... Men jag vet inte säkert..

Ett tips bara, min valack går kanonbra på banan i repgrimma, och även i skritt ute, men testar man högre farter så... blir det inte så mycket på mina villkor. Han är inte ordentligt skolad på repgrimma som den andra hästen är.. så, kan vara bra att tänka på, beroende på hur skolad din häst är :)

Jag har ridit min "gamla" häst i repgrimman med tyglarna fästa som du beskrev, o det funkade fint. jag var inte ute efter att lära han vikthjälper eller liknande utan bara just låta munnen vila o det gick utmärkt att rida precis som med vanligt bett.

Något som jag brukar köra med o som funkar ännu bättre är att rida med monty roberts Dually-grimma, med tyglarna fästade en i varje "skolring". det funkar minst lika bra som med bett i munnen på hästen. och jag har både ridit på bana och ridit ut i högre tempon, lätt att stanna o styra osv

Jag knäpper ledrepet som vanligt under hakan och sedan knopar jag fast den andra änden av ledrepet på samma ställe. Funkar fint fast är jobbigt att knyta upp när man ska gå en bit.

Att sätta tyglarna vid knoparna är nog halv-ok, jag TROR att man missar lite av repgrimmans funktion vid tex one-rein-stop osv om man har dem där... Men jag vet inte säkert..

Ett tips bara, min valack går kanonbra på banan i repgrimma, och även i skritt ute, men testar man högre farter så... blir det inte så mycket på mina villkor. Han är inte ordentligt skolad på repgrimma som den andra hästen är.. så, kan vara bra att tänka på, beroende på hur skolad din häst är :)

Jag testade idag att först bara sätta i repet med spännet och det blev många automatiska one rein stop på den sidan repet gick på.Han fattade inte när man la repet på halsen..

Sen testade jag att sätta fast spännet i ena öglan och knyta i den andra och det funkade..one rein stop på bägge sidorna och det gick och styra..
Jag rider för tillfället barbacka för han ska bara skritta så jag har mycket gratis med direkontaken med han.

Det går att göra onereinstop med tyglarna där uppe men jag vet inte om det funkar i nödsituation.Och jag håller med om att funktionen med repgrimman försvinner med tanke på hur duktig han är när jag sätter tyglarna under..

Testar bara på banan nu för han är rätt så alert eftersom det har blivit mycket stallvitsel och hage utan kompisen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit min "gamla" häst i repgrimman med tyglarna fästa som du beskrev, o det funkade fint. jag var inte ute efter att lära han vikthjälper eller liknande utan bara just låta munnen vila o det gick utmärkt att rida precis som med vanligt bett.

Något som jag brukar köra med o som funkar ännu bättre är att rida med monty roberts Dually-grimma, med tyglarna fästade en i varje "skolring". det funkar minst lika bra som med bett i munnen på hästen. och jag har både ridit på bana och ridit ut i högre tempon, lätt att stanna o styra osv

Vet inte hur en sån ser ut har bara hör talas om den!

jag var inte ute efter att lära han vikthjälper eller liknande utan bara just låta munnen vila o det gick utmärkt att rida precis som med vanligt bett.

Lite OT
Men hur kan man liksom "inte vara ute efter att lära hästen vikthjälper"?!
ALL ridning går väl ut på vikthjälper? Vare sig man har två snören i händerna eller inte? :confused:

Jag rider nästan alltid med repgrimma eller ett Natural Hackamore (en repgrimma som är knuten speciellt för att användas med mecate vid ridning) både på ridbanan och i skogen. Det känns helt naturligt eftersom jag hanterat och ridit in hästen med hjälp av Parelli Horse Man Ship. Jag använder sällan tyglarna utan använder mitt fokus och vikthjälper för att få henne att gå dit jag ber henne att gå och ökar och minskar min energi för att be henne ändra gångart eller tempo inom en gångart. Både jag och hästen trivs bäst med detta.

Jag rider med ett side pull vilket är bettlöst och funkar kanonbra.
Samt ett hackamoore. Använder aldrig bett.:)

Haha, jo självklart! jag var nog lite otydlig.:)

Jag menade bara att vissa väljer att rida i repgrimma för att träna hästen, exempelvis NH, o mycket av den träningen syftar på att hästen ska bli känsligare för vikthjälper etc, och rider alltså med repgrimma i träningssyfte.

Jag rider med repgrimma för att låta hästen slippa bettet ibland o vila munnen, då han kan bli ganska tung i handen annars. sen om han blir känsligare för vikthjälper eller så av det så är det en ren bonus för mig, och inget jag medvetet tränar just då,

Tydligare så?;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka