Rida med repgrimma!

Sv: Rida med repgrimma!

Här är min dam i sin repgrimma=)
http://i6.photobucket.com/albums/y221/Blobas/Jorunn7aug08007.jpg
Jorunn7aug08007.jpg

De gånger jag rider med repgrimma har jag vanliga tyglar, men båda är knäppta under hakan (mest för att jag ska ha ngt att hålla i;)), det fungerar faktisk väldigt bra på min häst. Jag rider som vanligt, alla gångarter, tempoväxlingar och lättare dressyr övningar som öppna och skänkelvikningar. Nu rider jag iof barbacka, så vikthjälperna kanske upplevs tydligare då?

(Detta gäller dock bara en av mina hästar, de andra är (tyvärr) inte tillräckligt väldisciplinerade )

Man kan sätta tyglarna där man sätter repet, en i varje tåt. Det fick vi göra när vi red för Eyjolfur. Fungerar bra.

Jag tar vanliga tyglar och sätter fast dem framför sidoknutarna, så att tyglarna sitter fästa i början av "nosdelen".
Jag har tagit två snören (i läder) och knutit som "stopp" en bit upp på nosdelen så att inte tex högertygeln kasar runt på vänstersidan om hästen tex kliar sig.

Jag rider oftast med repgrimma. Då använder jag det långa grimskaftet (tror det är tre meter) och knyter det i öglan under hakan så blir det som tyglar.

Mina "tyglar" sitter fast i en knut under hakan på hästen... det är grimskaftet jag gjort till tyglar.. hon svarar bra på detta var lite svårt att styra i början men styr mer med vikten än med tyglarna

Jag brurar bara ta ledrepet och så styr jag med benen och sitsen. repet räcker till att stanna med:)

Om man vill känna ännu mer frihet och verkligen sätta vikthjälperna på prov kan man gå över till halsring
Då märker man tydligt om hästen lyssnar på signalerna från sätet eller från handen :D

När jag rider med repgrimma använder jag mig av ett 4 metersrep som jag fäster över knyten genom att göra som en kringla. När hästen sedan funkar bra i reprimma kan man gå över till att rida på halsring och ha 2 pinnar som man sedan kan ta bort en efter en tills man bara rider med halsring. Målet är sen att rida utan huvudlag.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka