Rida med repgrimma?

Mirre

Trådstartare
En galen ide eller nåt och fundera på?
Har ridit honom med grimma förut, dock en helt vanlig och den glider ju rätt mycket. Men det gick bra. Fast var ett bra tag sen jag gjorde det. Har eg ingen direkt anlednign till varför jag skulle rida med repgrimma, är bara nån ide jag fått. Det blir ju i så fall ett framtidsobjekt. Lär nog lära honom lite mer grundläggande saker först . Ska rida igång honom nu och det vi kommer jobba med då är ju att bygga upp honom, både psykist och fysikt. Kunna gå lugnt och sansat i alla gångarter utan att rusa och att ryttarens hand och bett inte gör honom illa. (dåliga erfarenheter, sitter kvar i hans minne, jobbar med det från marken nu, går rätt bra) Kommer rida honom mycket för tränare (som också kommer rida honom emellanåt) vilket känns otroligt mycket bättre än att rida själv.
Hur och framförallt när lär man hästen neck reining?
Hur börjar man? Han är bara riden engelskt tidigare.

Sv: Rida med repgrimma?

Visst kan man rida i repgrimma om man vill. Förutsatt att hästen är mogen för det.
Neckreining tränar man egentligen hela tiden, eftersom det handlar minst lika mycket om vikt, blick och skänkel. När du rider på två händer, låt då yttertygeln lägga sig mot hästens hals när du svänger och "öppna" med innertygeln. Neckreiningen kommer liksom av sig själv när hästen är tillräckligt lyhörd för dina hjälper och när du är tillräckligt tydlig. En grej man får vara noga med är att det inte blir en "dragning" i yttertygeln så hästen ställer sig åt fel håll. Det som kan vara svårt är att lära hästen ställa sig i rörelseriktningen när man börjat rida på en hand. Det gör man med innerskänkeln.

1013_13_web.jpg

Klart att det går!

Se till att du har gjort "hemläxan" först med markarbetet innan du börjar att rida på hästen. One rein stop måste fungera klockrent! Absolut det viktigaste så att du kan stanna hästen när du vill.

Jag red gärna i repgrimma för att checka av mitt eget kroppsspråk på Alazzi.

Oki, ska tänka på det att inte få en dragning i yttertygeln :)
Rein stop? Samma som slide stop eller bara vanlig halt typ?
Alazzi: Snygg bild! :) Oki jo det lär ju krävas en hel del av ryttaren för att kunna rida på repgrimma.

Senast ändrad:

Zindy16 skrev:
Oki, ska tänka på det att inte få en dragning i yttertygeln :)
Rein stop? Samma som slide stop eller bara vanlig halt typ?
Alazzi: Snygg bild! :) Oki jo det lär ju krävas en hel del av ryttaren för att kunna rida på repgrimma.

One rein stop är nödbromsen. Har inget med slide stop att göra.

Det går knappast att förklara i skrift utan det är nog något som du måste lära dig av någon kunnig tränare. Innan du behärskar det grundläggande markarbetet till fullo så är det nog rätt farligt att börja rida i repgrimma.

Är det du Anki? Det är jag, Carolina. vi var på samma campout förra sommaren. HUr har ni det? Kraam!!

Nja, Alazzi tog bilden på Anki när vi var på samma campout för några år sen. Hade ingen vettig bild på Alazzi att sätta in :smirk:

Hej!
när jag har hållt på med bla unghästar har jag alltid använt repgrimma. Även när jag ridit in dom så har jag ridit dom i repgrimma. Har först ridit med bara repgrimma och sen även satt på träns och ridit med båda två ett tag innan jag tagit bort repgrimman helt.

Jag red Zorro med repgrimma och grimskaft inne tidigare och det funkade jättebra. Tyvärr fick jag skäll av dressyr ryttarna för det är farligt :confused: :confused: att bara rida i grimma och jag gav barnen dåliga influenser (har honom på en ridskola) så jag köpte en bosal och det är ju samma effekt. Nu gnäller de inte för det är ju mer "tränsliknande" :D

Tycker är en utmärkt ide, Men precis som du säger den "rör" på sig!
Mitt tips är Bosala (en del kallar det Bonanza) ,finns i dem flesta western butiker, kan du få hästen att arbeta med denna är ni sanerligen ett happy couple sen!

jag rider inte westen, utan vanlig "klassisk" ridning eller vad man ska säga. Både hoppning och dressyr. Tränar NH också. Jag har en d-ponny arabvalack. Världens snällaste och vaknaste grabb. ibland rider jag ut barbacka på honom men redpgrimma och grimmskaft. helmysigt! :) obeskrivlig känsla hur nära man kan vara varandra :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 223
Senast: Migo
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.