Rida med Kandar eller ej??

Deimion

Trådstartare
Hej!
Jag är just nu lite förvirrad om hur jag ska göra. Jag rider min foderponny delvis i form på vanligt tränsbett och vanligt träns. Min dressyrtränare (placeringar i bla SM) och ägaren till ponnyn har pratat ihop sig. De säger att jag ska börja rida honom på kandar! Är hästen lättare att få i form då? Han har ridits på kandar tidigare.
Hur skulle ni gjort?
Rätt förvirrad just nu...

Sv: Rida med Kandar eller ej??

jag börjar aldrig rida på kandar för än hästen är tillräckligt stark för att orka bära upp sig i en bra form i alla gångarter på vanligt bett.
Då kan man byta till kandar för "finliret" alltså för att kunna göra så små och fina hjälper som möjligt, kandaret ska inte användas för att tvinga ner hästen i form, på det sättet får du aldrig någon ärlig form.

Jag skulle inte ha börjat ridit hästen på kandar förrän han går stadigt i form på tränsbett.

Om du inte har hästen på tygeln på träns och själv aldrig har ridit på kandar kan jag tycka att det låter som en dålig idé.
När "allt" fungerar på träns tycker jag att man kan börja variera med kandar.

Jag skulle aldrig sätta på hästen ett kandar såvida den inte är lösgjord. Man ser alldeles för många skräckexempel som sitter och drar in hästen på stången och skapar spänning med "oj så fin han är nu".

Du ska kunna göra allt på träns innan du sätter på ett kandar, precis som PF skrivit.

Hej!
De säger att jag ska börja rida honom på kandar! Är hästen lättare att få i form då? Han har ridits på kandar tidigare.
Hur skulle ni gjort?

Nej, det skulle jag inte gjort. Du kan inte fixa något med kandar, det sätter man på när grundproblemen är avklarade så att man kan finlira.

Det är tyvärr en del som tror att de kan ta en genväg.:crazy:
Vet ej hur gammal du är och om du kan/vågar stå på dig eftersom det inte är din häst men jag skulle ändå försöka prata med dem och säga att jag vill lära mig rida ponnyn från grunden och ta problemen som det kommer och lösa dem istället för att dölja dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.