Sv: rida med grimma
Min allmäna åsikt är att man inte ska göra det "bara för att" på en häst man inte känner.
Hästar som är vana att ridas med bett i munnen kan mycket väl vara säkrare och lättare att kontrollera på bett. Det beror helt på hur man utbildat (eller missat att utbilda dem) på både bett och grimma/bettlöst om de kommer reagera positivt, negativt eller rent ut sagt farligt på att bli ridna i grimma.
Min egen rider jag gärna med grimma och ett grimskaft när vi inte ska arbeta, dvs allt i från barbacka turer i regn, till klättring eller galoppintervaller i backe. Ibland låter jag honom gå precis hur han vill, springa när han vill och bryta av när han vill (inklusive att kuta ifrån alla inbillade livsfarliga älgar i skogen
) och ibland övar jag min sits och rider väldigt precist. Oftast en blandning på olika sträckor när andan faller på.
Det härligaste är att känna att hästen faktiskt lyssnar även om man rider helt kravlöst och låter den springa som den vill
Men jag vill ändå flicka in en varning. Jag känner mig trygg med min häst för eftersom jag själv ridit in honom och lärt honom lite grundläggande hästvett (typ tappa inte matte i marken
). En gång föll ett träd en bit bakom oss med ett jäkla brak, jag vet inte vem av oss som blev räddast. Men hästen är väl inlärd med att man inte rusar i väg i blind panik, nåt språng framåt/runt och sedan stod vi still, utan någon direkt positivt inverkan från mig (läs jag duckare och slängde mig efter grimsakftet och hamnar typ över halsen
).
Han är oxå ganska lydig för "böjande" hjälper och det har hittills alltid gått att få en insida på honom oavsett situation/utrustning eftersom jag varit väldigt noga med det från början (då han blir sjukt stark om han gör sig rak och spänner sig).
Båda dess beteenden är så "väl" inpräntade att han reagerar (återigen, hittills iaf) på automatik oavsett vad som händer och man kan alltså rätt lätt få ett läge där man mycket lättare återfår kontrollen.
Tex så kan man lägga ena benet lite mer intill om han tokgalopperar iväg och man vill sakta in lite och han reagerar genom att lite lätt runda sig och slappna av lite mer i överlinjen = helt påverkbar igen. Rent säkerhetstänk för mig.