Rida med Benlindor

E

EmeelieeS

Hej jag undrar vad som är bra att använda benlindor i dressyren?? :)

Sv: Rida med Benlindor

Gör man det rätt så är det bra. Känner man sig inte helt säker ska man låta bli, det kan göra mer skada än nytta.

Vad är det som är bra med det om man gör rätt?

Jag använder lindor på plan eftersom hon får lätt svullna/ varma ben. Så ja anvädner de för stödets skull :) Spc vid longering.

Det finns massor av tidigare trådar om detta ämne om du söker :)

Det är vi många som undrar. (Veterinärerna har ju fått in hästar med skador pga ständigt lindade hästar t.o.m)

Det har ju blivit väldigt inne att linda ben på framförallt dressyrhästar. Många lindar i tid och otid och inte alltid rätt. Det blir skador tillslut. Det var en artikel i Ridsport om det nyligen där en veterinär pratade om det.
Undrar om hälften av alla notoriska lindare har ett syfte med det egentligen?

Hej jag undrar vad som är bra att använda benlindor i dressyren?? :)

Samma som är bra med att använda benlindor i hoppning, körning och vid alla andra ridgrenar som benlindor används.

Skydd, stöd, värme och ser prydligt ut. Men man får inte ha benlindor vid dressyrtävling, som man får vid hoppning och annan tävling.

Fatima fick en överansträning för några veckor sedan, med en väl synlig, varm avlång bula från knäet och nedåt på vänster fram. Damen hade varit lite snubblig vid trav ett par dagar, men så märkte jag när jag tog in henne från hagen en dag att hon markerade tydligt fram och "visade" att "aj jag har ont här", genom att vifta med benet... =) (snacka om att tala med hästar)...

Jag ringde min veterinär och han sa att jag skulle stödlinda henne och ha henne på boxvila. Jag stödlindade bägge fram, och hade henne i hagen, då hon klättrar på väggarna om hon ska stå inne. I hagen gick hon och strosade med sin tillika stödlindade stallkompis.

Efter en vecka, kontaktade jag veterinären igen via telefon och talade om läget att värmen var borta och svullnaden gått ner. Han tyckte att jag skulle fortsätta ha stödlindat, promenera morgon och kväll en vecka och sen sätta igång försiktigt fortfarande stödlindad.

Hovslagaren var ute igår och då rättade han till en något utfluten hov, på det ben som varit strul med och vi är ganska överens om, att detta mycket möjligt var problemet. Så nu ska jag fortsätta igångsättningen i den takt jag har gjort och hålla kontakt med hovslagaren.

Mvh

IngelaH, som annars väldigt sällan (läs i stort sett aldrig) använder vare sig benskydd eller lindor, trots att damen borde ha det i alla fall bak...

Senast ändrad:

förlåt för lite trådkap, men det här med paddar under lindorna, hur gör ni? Vissa säger att det är superviktigt med det, men andra jag pratar med tycker inte det är viktigt alls?

:confused:

på tal om stöd.. jag minns en tråd jag skrev i att lindor ger stöd, och jag blev lynchad totalt! :D
bara lite OT :p
de människorna har nog inte hittat hit än.

Det du beskrev är lindande med förnuft och tanke tycker jag.
Det jag inte gillar är alla som lindar för att "alla andra gör det" och speciellet eliten som det alltid sneglas på. Det värsta är de som lindar först utan att lära sig hur.

*KL*
Jag lindar alltid mina hästar fram med BoT lindor när jag rider ut/rider markarbete. När det är hinder/bommar inblandat får dom ha senskydd. Dock lindar jag aldrig unghästar.

Liknande trådar

Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 417
Senast: TinyWiny
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
464
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka