rida med bara grimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fodervärd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 514
F

Fodervärd

idag så red jag i samlad trav & mest skritt på volter här hemma på ängen, på ett ganska tjockt bett, en granne kom över & tog en provtur, efteråt så sa hon att han inte tycker om bett & passar nog bäst på ett hackamore, samt att han är väldigt känslig & lyhörd..så jag har nog fått tag på ett bra kallblod..men nu tillsaken, om jag skulle testa att rida med bara en grimma, hur får jag stopp på honom då?? samt hur ställer ni er till att rida på ett milt hackamore, ridgrimma..har hittat träns på denna sida..http://www.dekaltext.com/distansutrustning/ funderar på att köpa en ridgrimma/milthackamore åt nordisen samt dubbla tyglar då man även kan använda grimman som ett vanligt träns om man köper till sidostycken..tränsen finns i olika färger vilket är roligt & är inte i läder utan i ungefär samma material som i en vanlig grimma... :angel:

Sv: rida med bara grimma

Ja just det, nylonträns!

Det gäller ju att hästen är lydig och lyhörd för sätet. Du ska ju inte behöva dra i tyglarna för att få hästen att stanna. Rider på hackamore ibland när vi bara är ute i skogen och luffar och busar. Det funkar precis lika bra som med bett på min häst.
Dock har jag inte provat att rida i grimma eller repgrimma...

jag har inte heller provat men någon gång måste ju vara den första...jag hoppas bara att han inte tror att det är fritt fram att kuta på bara :-)

Dom var ju snygga! :)

Jo men det går väl om hästen trivs med det men varför byta om hästen funkar på bett? Det vet väl du bättre än grannen det är ju din häst

Grannen kanske har mycket mer hästerfarenhet är trådskaparen??? Visst lyssnar man på sin tränares omdömme av hästen t.ex?

iallafall, stannar med grimma från ryggen likadans som man gör från marken. Brukar funka precis lika bra och många gånger bättre att rida bettlöst. Jag tycker dock att man ska ha i åtanken att det är ett lite annorlunda signalsystem så om hästen in kopplar från början och upplevelsen kan vara "total katastrof" ¨kan det helt enkelt bero på att hästen inte förstår. precis som en unghäst inte förstår alla bettets signaler första gången.

jag rider med vanlig nylongrimma. funkar jättebra på min häst. behöver nästan aldrig ta mycket i henne.

Jag rider i vanlig grimma ibland, med ett grimskaft; kanon för att få hästen känslig på att svänga med hjälp av sätet, att stoppa kan dock vara lite svårare på min pigga dam. Jobbar på att få det att funka, men brukar välja när och var det passar att rida med grimma. Med två grimskaft skulle det väl däremot fungera bra för det mesta - bara hästen är någorlunda känslig på förhållning. Annars kan man ju ha tränset under en vanlig grimma "som säkerhet" - kanske inte perfekt om du vill komma ifrån bettet (och lite knöligt), men så du märker att det fungerar.

Vill dom dra så gör dom det, då är det lättare att försöka få mer kontroll med vanligt träna.En kompis till mej brukade rida mitt sto med grimma å grimskaft tills stoet bestämde sig för att hon ville springa, kompisen ramlade av å bröt handleden :smirk:

har märkt själv att han inte gillar bett så bra, har tänkt om ang. hans galopptur i skogen med mig på :-P han ökade nog galoppen för att jag försökte stanna honom genom att ta i tyglarna, så han skulle nog fungera bättre på bettlöst träns så det är därför jag tänker köpa ett sådant träns från http://www.dekaltext.com/distansutrustning/ & prova, då kan jag ha dubbla tyglar, ett till hackamoret & ett till bettet som säkerhet :-) sen att det är dyrt med frakt & allt inräknat det får vara, kan vara kul att ha ett träns som ingen annan har här omkring där jag bor...har även hittat några fräna sadlar. antar att de är till barrockridning, de finns på denna sida http://www.torsion.se/

Jag skulle göra som Niki säger första gången. Sen kan du avgöra om din häst verkligen är så olydig. Jag rider på bettlöst sen länge och jag har FÅTT en mycket lydig häst. Det var en riktig hetsporre som man inte ville rida ensam eller utan bromskloss. Den tiden är förbi tack och lov. Lycka till för hästens skull. :)

för mej har det funkar jättebra att rida i grimma. min häst går visserligen på lite mer utan bettet men med hackamore går hon klockrent :) principen om du rider i grimma är ju ungefär likadant som om du leder hästen i grimma, tryck på nosryggen betyder stanna, drar du åt höger ska d svängas höger osv

Liknande trådar

Utrustning Har en kompis som skall komma och rida som är helt oerfaren som ryttare. Funderade på vad jag skall lägga för bett på min häst och...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Zolt
·
Träning Jag har ett stort grovt kallblod som jag köpte för ca 7 mån sen som är gudasnäll i all hantering men inte så energisk som jag hade velat...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: MiniDo
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur