rida lätt

Switch

Trådstartare
vad händer om man rider lätt i ett dressyrprogram? alltså inte hela, men nåt steg nu o då. man kan väl inte bli utesluten eller få fel väg eller så?
jag har nämligen en häst som inte blivit riden så mkt dressyr och som lätt spänner sig när han tycker man sitter ner för mkt o spec i övergångar, men han slappnar av fort igen om man rider lätt nåt steg.

så, vad tror ni. blir de bara neddragna poäng så kan jag leva med det, men blir man utesluten så känns de onödigt att åka iväg:)

(nu pratar vi alltså om L:C o L:B )

Sv: rida lätt

hmm, Jag kan inte säga säkert, men jag har för mig att lättridning = felridning. Nu var det dock 3/4 år sedan jag tävlade sist så reglerna kan ha ändrats.
Man kan ju alltid "smyga upp sig"(om förstår hur jag menar) ett par steg, om det räcker för din häst.

Annars skulle du ju kunna starta utom tävlan, bara för att få lite rutin och se hur det fungerar?

Du behöver väl inte resa rumpan en meter ur sadeln? Testa om det räcker att bara lätta lite med sittbenen ett par steg och lägga över vikt på låren utan att ridbyxan lämnar sadeln.

Rent generellt så är det väl felridning. För att hårddra det lite så är hästen inte 'erfordeligt tränad' om den inte 'tål' att du sitter ned hela programmet'.
Sedan kan det ju vara svårt att avgöra om du bara har 'dålig sits' så du studsar upp lite ur sadeln eller om du medvetet lättar lite på rumpan :-)

På klubbtävling kan du prata med arrangören och kanske få rida utom tävlan i lättridning, bara för att vänja hästen vid tävlingssituationen. Då lär du i så fall få lågt betyg på 'ryttarens sits' eftersom du ridit lätt.

Jag måste vara hård och säga att det är felridning, faktiskt. Om häten inte är klar att sitta ner på i 4 minuter, så ska man inte tävla heller.
Vad är nästa steg? Att hoppa över galoppen för att hästen inte orkar gå i galopp på kort bana? Eller göra övergångar till trav där det ska vara till skritt, för att hästen (eller ryttaren) inte orkar??
Jag tycker inte att man ska tävla med inställningen att man ska göra annat än vad som står i programmet.
Sorry, det är min åsikt.

Felridning. Iaf blev en ryttare på vårt KM avblåst av domaren för att ha ridit lätt på diagonalen och fick göra om under nedsittning.

Try: ja, de är ju en idé, att starta utom tävlan, de har jag inte tänkt på :)

svea: ja, de ska ja prova. de är ju inte alls hela tiden utan bara då han spänner sig så slappnar han av på en gång igen om man får ryggen lite fri en stund, så de borde ju räcka:)

Ylva: alltså, han tål de ju, han blir inte spänd av själva nedsittningen, men om han blir spänd så slappnar han av snabbare om jag rider lätt. haha, jag får fejka dålig sits då:p ja, poängen bryr jag mig inte om, de är bara miljöträning jag är ute efter:)

mariahmia: han tål att sittas ner på i 4 minuter och nej jag hade inte tänkt skippa galoppen.

kratus: okej, då vet jag:)

Varför starta en häst som, enl din egen beskrivning, tydligt inte är redo för det?

Jag råkade rida lätt i mellantraven i LB:1 (hade noll koll:p) för nått år sen och fick då bara en kommentar i protokollet om att det egentligen skulle vara nedsittning. Inga sänkta poäng eller felridning.
Jag hade nog tur med snäll domare för det är ju egentligen en felridning.

Har ni inga programridningar du kan vara med på istället? Då kan man ju prata med domaren och säga att man tränar på att tävla och att det är vissa saker man kanske blir tvungen att göra som de då ser mellan fingrarna med.

Om du behöver få hästen att slappna av i ryggen kan du ju testa att bara ställa dig lite upp i sadeln "utan att det syns". Titta på Anky van G, hon halvstår ofta i stigbyglarna, sitter väldigt lätt på sina hästar. Så kan man göra om man vill få ryggen mer fri, du behöver kanske inte rida lätt just??

jag startade utom tävlan de första gångerna på min häst och red lätt. Man behöver ju också träna på själva tävlingsmomentet också och då kan det vara extra bra att inte bjuda in till ännu mer spänning genom att sitta ned på en häst som blir mer avslappnad av lättridningen.

Men jag tror det annars räknas som felridning

celebrityskins: Det är frågan om L:C och L:B, han ÄR redo, bara det att han kan bli spänd, INTE på grund av nedsittningen men själva tävlingssituationen - ser spöken tex, därför vill jag träna på att tävla och han slappnar av snabbare om jag "lättar lite ur sadeln".

BasicLisa: okej, var de lokal eller klubbtävling?

Malinigbg: nej, de är en väldigt inaktiv klubb jag är med i:( de har KM en gång om år bara. intressant de där med anky, gör hon det även på tävling?

malinsky: EXAKT! precis det jag menar, poängen är inte intressant bara tävlingsträning:)

celebrityskins: Det är frågan om L:C och L:B, han ÄR redo, bara det att han kan bli spänd, INTE på grund av nedsittningen men själva tävlingssituationen - ser spöken tex, därför vill jag träna på att tävla och han slappnar av snabbare om jag "lättar lite ur sadeln".

Jag tycker att du tänker/ resonerar fel.

Om du inte kan utföra det som krävs i programmet utan egna "konstruktioner" (som att rida lätt) ska du inte rida det.

Hur skulle det se ut om "alla" började hitta på egna lösningar för att lugna sina hästar inne på banan?

"Ja, min häst blir lugn av att jag visslar nationalsången...kan jag göra det?"

"Ja, och min häst slappnar av om jag släpper stigbyglarna och rider på långa tyglar några steg".

Nä...vänta tills du kan rida programmet så som det SKA ridas.

Tävling är tävling...vill du TRÄNA på att tävla kan du göra detta på programträningar eller dylikt, det är det som dessa är till för.

Jag KAN rida programmen under nedsittning. Som sagt så är det tävlingssituationen som behöver tränas på och visst, jag kan fortsätta sitta på honom när han spänner sig men då tar det mkt längre tid innan han slappnar av igen. Och jag tycker faktiskt inte att L:C och L:B är speciellt mycket tävling, speciellt inte på klubbtävling.

Jag hade åkt ut och startat utan tävlan!:)
(utgår från att hästen är så färdig för det som du säger)

Jag menar, tänk om man har en häst som funkar super hemma, men när man kommer till tävlingen är den som förbytt.... vet man du att tex rida lätt i två steg kommer få den att lugna ner sig igen tycker jag man ska göra det.
tävling ska inte vara något obehagligt för hästen!

Nu har jag mest tävlat i hoppnig, så det kanske blir lite annorlunda, men jag skulle ALDRIG fullfölja en anridning på ett hinder om jag ser att det blir fel, bara för att det är tävling och jag rider bana.
Vill ju inte skrämma häste för resten av sitt liv

precis! det ska ju vara roligt för hästen också. och ja, nåt steg i lättridning så är han lugn igen:) jag tävlar FT och har dressyren som miljöträning bara.

kl på mig själv

jag har provat tipsen nu i helgen och det funkade super att bara lätta lite i sadeln:) fick inte ens nån kommentar, så tack för dem:bow:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka