Rida lätt

T

todde

Hur sjutton klara ni av det hära med att inte dunsa ner i sadlen när ni travar?? Rida lätt sits det är inte det lättaste att lära när man är lite äldre!! Hur snabbt lärde ni andra det,som börjarde rida när ni var lite äldre??
Något bra tips man om hur man ska komma fram till resultat??

Sv: Rida lätt

Vad jag minns tog det jättelång tid att lära sig rida lätt, även fast jag bara var 8 när jag började rida...

Ett tips kan nog vara att inte "överdriva" upp-ner-rörelsen och resa sig så högt över sadeln, utan bara mjukt följa hästens rörelser och mera guppa lite lätt upp-ner-upp ner.
Alltså inte resa sig med full kraft i stigbyglarna i varje steg, för då hinner man inte ner i tillräckligt snabbt igen, utan möter hästen när den är på väg upp igen och då blir det stötigt och i otakt.

Kanske ska du kolla att du inte har för korta stigbyglar.
Har du längre så kan du inte resa dig så högt o då blir ju inte dunsen så stor heller:)

Jag vill säga tvärtom som en föreslog: se till att du har korta läder, så det blir lite lättare att hålla balansen. Det krävs muskler, i mage och lår bl a för att rida lätt mjukt.

Tänk dig att det sitter en slemmig padda i sadeln som du absolut inte vill sätta dig på. Du ska bara "pussa" sadeln, att rida lätt är som olika faser av stående, inte en sitt och en ståfas. Så kan man öva i början när man ska lära sig lättridningens teknik och det är viktigt att inte sitta tungt på sin häst. Idealet är att hästen känner samma vikt hela tiden och att ryttaren inte har all vikt i rumpan, utan fördelar den över låren också.

Ta inte spjärn i stigbyglarna, det ska kännas som om du har en gummisnodd fäst i skärpet som drar dig uppåt framåt. Se till att du inte hamnar i bakvikt.
Jag fick tipset att ställa mig upp i lätt sits i traven och hitta balansen, sen därifrån börja lättridningen. Hamnade ofta i bakvikt förr, inte så snällt för hästen när man dunsar ner på ryggen :(
Själv har jag just nu problem med skritt på kort tygel :o

hmm tog 10 minuter för mig, det enklaste är väl om du kan få rida samma häst flera gånger så att du hittar takten..

sedan har andra gett bra tips =)

Det kan ta lite tid att lära sig när man är lite "äldre".

Jag provade mig fram på olika hästar på ridskolan tills jag hittade en som passade min takt. :smirk:
Sen var det bara att "nöta".

Jag kan bara ge ett råd:
- Försök att slappna av.

Vänta bara tills du ska sitta ner i traven!! Guuud vad svårt säger jag bara! Just nu skrittar jag bara min häst så jag har inte börjat med sånt än...

Lycka till!

rid inte lätt "med fötterna". Det är från knä/höft det ska uppåt, fötterna ska ha samma tramp i stigbyglarna. Har du inte det så pekar tån utåt i varje tramp samt att fötterna kan åka utåt och du sparkar hästen av misstag vilket leder till att hästen går fortare och du skumpar mer. Samtidigt ska du inte klämma, då blir det bara skumpigare, oavsett om du klämmer med fötterna eller med låren. Säj till din ridlärare att hon/han ska ropa ett/två/ett/två osv till dig. Prova att rida en "skumpig" häst då det kan vara svårare att rida lätt, men lättare att hitta takten.

Jag lärde mig rida lätt nästan direkt jag började trava. Kommer inte ihåg att jag haft några problem med det. JJag tyckte på ngt sätt att det var enkelt och kunde då inte förstå att några hade problem med det.

MVH/Sara

Som någon skrev så är det lättare om man räknar ett-två-ett-två (då kommer man ihåg att andas också!) och så ska man inte tänka att man ska högt upp utan snarare lite upp men fram med magen och sen gäller det att vara lugn, låta hästen puffa upp dig och sen sjunker du själv tillbaka och så puffar hästen tillbaka dig. Man kanske kan tänka att det är knä-lår-mage som ska röra sig, underskänklarna ska ligga stilla hela tiden och handen stilla.

Tyvärr är det bara övning som gäller, men lugn det kommer! Försök att slappna av (även om jag förstår att det är lättare sagt än gjort... :smirk: ) så kommer det av sig själv så småning om. Och du har fått många bra tips, pröva de som känns bäst.

Jag hade istället problem med att sitta ner i sadeln i början, tog jättelång tid innan jag lärde mig det ordentligt.
Men tänk på att ha rätt längd på lädren när du rider lätt.
Har du för korta kommer du upp för högt ur sadeln och det blir svårt att hålla balansen och få in rätt rytm. Har du för långa blir det istället svårt att resa sig. Låt hästen lyfta upp dig ur sadeln och se till att du har rätt sittben.
Travar du i ex höger varv så ska du sitta ner när vänster framben går bakåt. Snegla ner på vänster bog så ser du hur det rör sig.
Lycka till! :)

Läng lädren så blir det inte lika jobbigt för benen och så tror jag att du får bättre balans. Det kan kännas ovant att ändra längden på stiglädren i början men det är lika bra att börja rida med så långa läder som möjligt för man ska ha långa ben när man rider dressyr. Sen krävs det styrka i benmusklerna också, träna genom att ställa dig med ryggen mot en vägg och benen i 90 grader. Du kan ju träna lite på att rida lätt i den positionen också, kasa upp och ned med ryggen mot väggen.

När du tränar med häst så ta tag i framvalvet på sadeln så kan du hjälpa till att hålla balansen med händerna utan att råka rycka hästen i munnen.

malu

det kommer automatiskt.. kom ihåg när jag börga rida o alla sa att de va enklare att rida lätt en att sitta ner villket jag trodde va bluff, de såg ju skitjobbigt ut att rida lätt.
tror de tog lite tid för mig, jag va ju 1,60 o red b-ponny benen gick som må trumvirvlar o man fick rida lätt i räserfart.. gick lättare när jag fick en större häst.
slappna av o låt det komma automatiskt, tänk inte på det o räkna ett,två,ett,två osv.

lycka till

Tack för alla tipsen, jag kan knapt vänta med att prova ska prova nu på Tisdag,tack än engång.

Sen är det ju otrolig skillnad på att rida lätt och att rida lätt,

är det bara takten som du inte kan få in?

jag skulle rekomendera varmt för mer eller mindre alla att rida lätt utan stigbyglar, då är det inte lätt att göra den där överdrivna rörelsen som man lär sig på ridskolor, majoriteten av de ekipage man ser idag rider lätt som om det gällde livet, UPP NER UPP NER, i verkligheten *i min* behöver man bara följa hästens rörelse upp, överlivet ska mer eller mindre inte förändras eller skänklar och ben,

sitter man i traven sitter man med i varje steg, en saxrörelse, ( beror väl iofs lite vad man vill åstakomma, men just grunden ) vid lättrinding låter man underlivet följa med "upp" i rörelsen...

mitt tips är lättridning/nedsittning utan stigbyglar när man longeras, då märker man väldigt lätt om man hamnar i obalans och pushar fram hästen i stället för att följa med.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 416
Senast: Lobelia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka