Rida lätt/stå i lätt sits barbacka, hur?

RubinNovak

Trådstartare
Jag rider min medryttarhäst barbacka ca en gång i veckan. Han älskar det och jag är smått beroende av balansövningar! Började på level 0 där jag nätt och jämnt kunde jobba honom i skritten, men nu funkar det mesta i alla gångarter och tempon. Därför vill jag lära mig att rida lätt och stå i lätt sits för att så småningom kunna lägga in lite bomövningar i våran barbacka-ridning. Men när jag försöker så använder jag mina knän. Det är ett evigt knipande på mig och det känns varken rätt eller bekvämt för hästen. Har ni några tips så tar jag tacksamt emot dom!

Använd sadel, ta bort stigläderna istället. Barbackaridning ger knipta knän och stolsits. Såvida inte planen är bara att du ska kunna sitta kvar i alla lägen. Men är du ute efter en god inverkan och lodrät sits, sadla.

Man kan rida över bommar även om man sitter ner på hästen sålänge man kan följa med och inte stör hästen genom att hålla balansen i tyglarna osv.

Använd sadel, ta bort stigläderna istället. Barbackaridning ger knipta knän och stolsits. Såvida inte planen är bara att du ska kunna sitta kvar i alla lägen. Men är du ute efter en god inverkan och lodrät sits, sadla.
Håller jag inte med om alls. Tvärtom så ger barbackaridning en bra sits. Man ska sitta lika lodrät som med sadel. Kniper man med knäna och sitter i stolsits barbacka så sitter man fel.

Inverka kan man göra mycket bättre med en bra barbackasits än vad man kan med en sadel. Men det krävs ju att man har koll på sits och balans dock men det är ju en träningssak.

Däremot om hästen har en djävulsk manke och ryggrad som vissa hästar har så kan det vara rent plågsamt att sitta i rätt sits barbacka. Då är det bättre med en padd eller att rida med sadel.

Det är klart att det liksom "går" att rida lätt men det blir ju inte alls samma sak som med stigbyglar. Av uppenbara skäl.

När du rider lätt med stigbyglar lägger du ju mest tungd i dem och det med rätta då tyngdpunkten ska vara så låg som möjligt.
Utan stigbyglar går det ju inte att rida lätt med så låg tyngdpunkt....hur ska det gå till liksom?

Man får helt enkelt knipa med knäna och ha en sorts "dålig" lätt sits med sämre lyft och högre tyngdpunkt (knäna).

Att rida barbacka har vi gjort i många år i många månder i rad utan att det påverkat hästarna på något dåligt sätt, trots stolsits vid höga hastigheter i trav, cavaletti, hoppning och distans.

Hur hade du tänkt dig att du skulle kunna stå i lätt sits och rida lätt utan att knipa med knäna?!?
Du måste ha enorma vadmuskler och supergrepp stövlar om du ens skulle kunna ha en chans att lyckas.
Hade hästen föredragit det trycket i sidorna och draget i pälsen istället för en mjuk och följsam sits även om den inte lättar från ryggen?
Skulle faktiskt inte tro det!

jag ar val motfalls alla andra da och sager att det gar utmarkt att rida latt och sta i latt sits barbacka.

Det finns sjalvfallet vissa skillnader. Du kommer aldrig komma lika hogt upp over hasten, tex. Och det ska man val inte heller. Det handlar mer om att folja med i rorelserna och underlatta for hasten pa sa vis.
Slappna av, folj med, knip inte, gor som du brukar i sadel - sa gar det utmarkt att rida latt och sitta upp lite.

jag ar val motfalls alla andra da och sager att det gar utmarkt att rida latt och sta i latt sits barbacka.

Det finns sjalvfallet vissa skillnader. Du kommer aldrig komma lika hogt upp over hasten, tex. Och det ska man val inte heller. Det handlar mer om att folja med i rorelserna och underlatta for hasten pa sa vis.
Slappna av, folj med, knip inte, gor som du brukar i sadel - sa gar det utmarkt att rida latt och sitta upp lite.

Fast det var ju det jag sa. Att det går men inte på samma sätt.

Jag rider min medryttarhäst barbacka ca en gång i veckan. Han älskar det och jag är smått beroende av balansövningar! Började på level 0 där jag nätt och jämnt kunde jobba honom i skritten, men nu funkar det mesta i alla gångarter och tempon. Därför vill jag lära mig att rida lätt och stå i lätt sits för att så småningom kunna lägga in lite bomövningar i våran barbacka-ridning. Men när jag försöker så använder jag mina knän. Det är ett evigt knipande på mig och det känns varken rätt eller bekvämt för hästen. Har ni några tips så tar jag tacksamt emot dom!
Stå upp i fältsits rakt upp och ner när man rider barbacka som man gör med en sadel är nog svårt (omöjligt?).

Däremot kan man rida lätt utan sadel och stigbyglar. Du kommer dock inte lika högt upp över hästen. Knepet är att lyfta sig med mag-rump och lårmusklerna och inte knipa med knäna. Man utnyttjar den naturligt uppåtriktade energin som kommer från hästen när den travar och bara putter till lite med de muskler som finns ovanför knät.

Det är mycket jobbigt och kräver att man håller balansen i magen/mellangärdet och inte i knäna. Man måste våga släppa ner sina ben helt. Dvs det funkar inte om man sitter i stolsits.

I början orkar man bara några få steg och man får ha tålamod. Det tar tid innan det blir bra. Vissa hästar är enklare än andra att rida lätt på utan sadel.

Jag tänker mig dock att det inte kan ge samma lättande effekt på hästen. Det jag menar är ju att stå i stigbyglarna blir ett stadigt tryck och knäna fjädrar som när man åker en puckelpist, dvs inte störande för hästen.

Medan en lättsitts utan stigbyglar såklart blir bättre än inte, men inte lika bra. Men å andra sidan har man ju ridit hästar utan sadel i många årtusenden (är det så länge) uan problem.

Hur hade du tänkt dig att du skulle kunna stå i lätt sits och rida lätt utan att knipa med knäna?!?
Du måste ha enorma vadmuskler och supergrepp stövlar om du ens skulle kunna ha en chans att lyckas.
Hade hästen föredragit det trycket i sidorna och draget i pälsen istället för en mjuk och följsam sits även om den inte lättar från ryggen?
Skulle faktiskt inte tro det!

Vad jag har hört ska det absolut kunna gå utan att knipa med knäna, men att det är svårt betvivlar jag inte!
Men vader och stövlar hoppas jag kunna slippa använda :)

Hugger min egen knapp och svarar alla.Tack för alla era svar :love::bow:

Jag har fått många bra tips som jag ska ta med mig till morgondagens barbackaridning! Rida utan stigbyglar gör jag också, dock sällan då jag oftare är ute i skogen med just denna hästen. Enda gången vi egentligen är i paddocken är vid "barbackamyset" eller hoppning. Eller storm :p Om nu lättridning och lätt sits är omöjligt så får jag helt enkelt klara mig utan. Men att det är svårt betvivlar jag inte ett dugg. Samtidigt så trodde jag aldrig att jag skulle behärska nuvarande ridning när jag satt och skumpade runt på nybörjarlektionerna för många år sedan :angel:
Som tur är rider jag en häst vars rygg är mer bekväm än min soffa :D

Oj, nu känns det som om jag är så där udda i min ridning igen... Jag rider absolut inte lätt genom att lägga all vikt i stigbyglarna eller knipa med knäna! Jag lägger vikten på insidan av låren och använder mag- och bål-muskler för att lyfta mig uppåt, givetvis i takt med hästen, man blir ju liksom lyft upp av hästen. Rider oftast som om jag var förlamad från knäna och nedåt :D, använder endast underskänkeln om jag behöver ge någon signal. Lika enkelt att rida lätt oavsett om man rider barbacka, med sadel utan stigläder eller med sadel och stigläder.

Tänk dessutom på att man absolut inte behöver resa sig en halvmeter över hästen i lättridningen, min instruktör brukar säga att det räcker med att rumpan kommer upp ur sadeln, ridbyxorna kan vara kvar ;).

I sadel ställer man sig ju upp med hjälp av stigbyglarna - hur ska det gå till utan stigbyglar?

Oj, nu känns det som om jag är så där udda i min ridning igen... Jag rider absolut inte lätt genom att lägga all vikt i stigbyglarna eller knipa med knäna! Jag lägger vikten på insidan av låren och använder mag- och bål-muskler för att lyfta mig uppåt, givetvis i takt med hästen, man blir ju liksom lyft upp av hästen. Rider oftast som om jag var förlamad från knäna och nedåt :D, använder endast underskänkeln om jag behöver ge någon signal. Lika enkelt att rida lätt oavsett om man rider barbacka, med sadel utan stigläder eller med sadel och stigläder.

Tänk dessutom på att man absolut inte behöver resa sig en halvmeter över hästen i lättridningen, min instruktör brukar säga att det räcker med att rumpan kommer upp ur sadeln, ridbyxorna kan vara kvar ;).
Håller helt med!
Jag rider inte heller lätt mha att 'ta spjärn' i stigbyglarna på nåt vis utan hästen puttar upp mej ur sadeln och jag använder bålstyrkan och insida lår. Inga knän alls.

Stå i Lätt sits utan sadel blir lite samma sak, insida lår och mag-bålstyrka för att komma upp i en lättare sits.

Jag reser mig inte högt överhästen när jag rider lätt med stigbyglar, men flyttar ändå vikten dit. Vilket ju inte går utan stigbyglar. Så när jag rider lätt barbacka (vilket jag sällan gör, går fint att rida över bommar ändå) mest sträcker jag ut benen och bäckenet lite och rätar på mig. Ska jag hoppa fäller jag fram överkroppen (som tjejen i videon). Det viktigaste är att följa hästens rörelser, ska man verkligen lyfta måste man ju klämma med knäna (eller ha världens lårmuskler ;))
Men jag tänker egentligen inte så mycket utan går på känsla, försök göra det du med :D
Hoppas något jag sagt hjälpte :heart

Framförallt "uppfanns" väl lättridningen för att underlätta för hästen i terräng? Man flyttade tyngdpunkten så långt ner man kunde för både häst och ryttare. Man ska ha tyngden i stigbyglarna, det är definitionen på det hela.
Man tar inte spjärn i dem, man måste ju ändå använda resten av kroppen för att stå upp. Man ska resa sig så mycket att man känner sadeln men inte har tyngden i.

Att man sedan rider annorlunda är väl en sak.

Vi brukade ibland träna på att rida lätt utan stigbyglar på en av mina gamla ridskolor, var svårt men nyttigt! Har hört av flera ridlärare att man egentligen inte ska behöva ta spjärn i stigbyglarna utan göra så som Fideli skriver, men själv klarar jag det inte :P

Jag är visserligen ganska mycket dressyrnisse och inte riktigt van vid varken rejält knäslut eller tryck i stigbyglarna men jag kan stå upp eller rida lätt utan sadel. Man gör det med insidan av låren och magen genom att följa med i hästens rörelser. Det är sällan jag har stigbyglarna kortare än att kunna hålla ett lätt stöd i dom. Har en rätt öppen vinkel i bäckenet som ger en rak sits, måste vrida om hela benet för att kunna knipa med knäna eller sitta i stolsits och det känns helt onödigt och obekvämt framförallt.

Liknande trådar

Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 919
Träning Stoet jag hade i somras ska ridas över jul, antagligen delvis av mig. Tråden om henne när hon stod hos mig i...
Svar
2
· Visningar
1 206
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama