Rida lätt/stå i lätt sits barbacka, hur?

Red lätt, stod i fältsits, hoppade... gjorde allt barbacka i tonåren.
Som andra redan skrivit; man får absolut inte sitta i stolsits utan vara spikrak, "vrida om låren" som min gamla ridlärare sa, dvs lårens insida måste ligga tätt emot hästen och du kommer riktigt djupt ner. Låren och bäckenmusklerna lyfter dig upp och ner. Får du till en sån sits rätt kan du göra allt, och det är svårt för en häst att få av dig om den försöker. Hästen (ponnyn!) jag red när jag lärde mig detta var en sån som för det mesta hade huvudet mellan frambenen och rumpan i luften, men jag lärde mig att sitta kvar med den här sitsen. Han hade lättare för att få av mig om jag red med sadel.

Liknande trådar

Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 919
Träning Stoet jag hade i somras ska ridas över jul, antagligen delvis av mig. Tråden om henne när hon stod hos mig i...
Svar
2
· Visningar
1 206
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama