rida lätt korrekt?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag har kommit fram till att när jag rider lätt, så lyfter jag mig "framåt" istället för rakt upp.
Utan att sitta framåtlutad.
Om ni förstår hur jag menar?

När jag tänker på det blir det ganska bra, men det känns ju konstigt.
Är det något speciellt man kan tänka på för att verkligen resa sig uppåt..? Några speciella övningar förutom att rida lätt hela tiden? :p

Sv: rida lätt korrekt?

Min gamla tränare sa alltid. Jag sa rida LÄTT! Alltså när man rider lätt ska man rida mjukt och fjädrande... Sen har jag oxå lärt mig att man ska sikta på att stänga en byrålåda med magen eller med höftbenen. Som du sa inte upp utan fram. Sen är ju takten superviktig.

:)

Man tippar ju lätt framåt om man inte har benen i ett bra läge, ben lite för lånht bak bidrar ju att man lätt tippar framåt med överlivet, flytta fram skänklarna lite så kanske det hjälper, tänk också att någon har fäst en tråd i din hjälm som drar dig uppåt!

Jag har kommit fram till att när jag rider lätt, så lyfter jag mig "framåt" istället för rakt upp.
Utan att sitta framåtlutad.
Om ni förstår hur jag menar?

När jag tänker på det blir det ganska bra, men det känns ju konstigt.
Är det något speciellt man kan tänka på för att verkligen resa sig uppåt..? Några speciella övningar förutom att rida lätt hela tiden? :p

De flesta som rider i engelska sadlar har detta fenomen. Stigläderfästena sitter långt fram i dessa våra vanligaste förekommande sadlar och när man reser sig i sadeln så åker man framåt för att det är där läder och stigbyglar är. Skall man rida mer rakt upp så behövs en sadel där du har benen mer under dig eller så behöver du klämma åt mer med dina knän när du reser dig, vilket inte bara skapar spänningar.

Hälsning Maja

Någon (sic!) skrev här för länge sedan om att sikta uppåt/framåt med kisseriet och det hjälpte mig väldigt bra - trots att jag är man.
Får också mycket bra hjälp av min cr-instruktör just då det gäller denna typ av problem; kan rekommenderas...

Om man låter hästen "skjuta upp" en ur sadeln så blir det rätt, ngt svagt framåtlutad men inte mkt, och som sagt att man följer med bara när hästen lyfter.

Jag har alltid trott att jag red lätt "frammåt" och inte bara rakt upp och ned. Vet att när jag var liten och precis hade börjat trava på ridskolan o vi skulle stå i fältsist så tyckte jag att jag var jätteduktig som kunde stå så rakt när alla andra tippade frammåt. Anledningen till det var att jag vred om mina knän och hängde i knäna sen. Såg nog inte klokt ut.:rofl: :rofl: :rofl: Men efter att ridläraren förklarade för mig så tror jag att det blev bättre. Nu svamlar jag visst lite... Det jag ville komma till var att jag tittade på en bild där jag rider lätt på min unghäst, men där tycker jag att det ser ganska så rakt ut? Men trots det så tycker jat att det ser rätt ok ut?
trav1.jpg

Oj. Tack för alla svar :bow:
Tycker det låter vettigt alltihop :D

Ska föröka förklara lite mer hur dag (tror) jag gör:
Jag lutar mig alltså inte framåt, utan är rak i ryggen
Benen är hyfsat stilla och i bra läge (vad jag hört iaf :p )
när jag reser mig upp reser jag med nederdelen framåt. Ibland känns det nästan som att jag "åker" framför sadeln. :crazy:
Fast det tror jag inte jag gör, det känns mest bara så.

Men det jag kände igår när jag red var att jag "lättar" i fötterna när jag ställer mig upp.
Tog jag mer stöd i stigbyglarna och slappnade av mer kändes det iaf lite bättre.

Jag har en extrem-hoppsadel att rida i ;)

Men jag tror det kan vara så att jag spänner överbenen för mycket eftersom jag måste hålla emot henne så mycket, för hon springer iväg annars (Jobbigt att arbeta ;) )
Kanske.. :p

I lättridning är lodrät sits inte samma som vid nedsittning, utan överlivet bör vara en ANING framåt.

Sen kan man påverka hästen även i detta- genom en fördröjning om hästen gärna vill ha för snabb takt eller tvärtom.
Du kan kanske begränsa ditt bäcken till att inte skjuta fram så mkt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama