Rida in unghästar

Anyo

Trådstartare
Tkr en del börjar hemskt tidigt med sina unghästar :O Redan nu liksom? Jag börjar inte med mina för ens januari februari :S Hur gör ni?

Sv: Rida in unghästar

Jag tycker inte att det är speciellt tidigt att börja rida in dem nu.. vi rider in våra nu, som är 3år. Yngre än 3½ tycker jag däremot är väldigt mycket för tidigt! -då är dem fortfarande bebisar..

Kommer ev sitta upp på treåringen (född maj 2007) i höst men den riktiga inridningen får vänta till våren.

Jag sadelvänjer och tömkör mina 2åringar, nu snackar vi max två stycken pass i veckan på ca 10 minuter.
De ska bara lära sig röstkommando och bli trygg med en lätt sadel på ryggen.
"Sitter in" dem på vårkanten när de är tre, och börjar inte rida förrän efter betet sommaren när det är tre.

Beror ju helt på hur "färdig" hästen är och vad man menar med inridning.

För mig börjar inridningen med tömkörning, löshoppning och liknande för att övergå i insittning, till den fullföljda inridningen då hästen villigt kan bära en ryttare i samtliga gångarter.
Därefter börjar i mina ögon utbildningen..

Ok jag syftar med på 2,5 åringarna som börjas med nu. Våra går ju test så vi börjar ju i februari nån gång så är testet i Maj i vårt län.

kl

Finns en 2åring ute på annons som dom hoppar :crazy:. hoppas 1 gång i veckan och rids 6 dagar i veckan.. hur tänker folk då??:confused:

Vaaa :o herregud. Att hoppa dom så tigit är ju rent utav att förstöra dom :(

Jag skulle mycket hellre köpa en häst som reds in med början som 2-åring och sedan fått en lång, lugn och uppbyggande inridning än en som ridits in som 3 eller 4-åring och som varit "färdiginriden" efter 3 månader.

Jag håller med dig.
Jag har suttit in båda mina 2 åringar innan betet, skrittat några steg och sedan av igen och bara barbacka.
Tänker mest att det "tillhör" miljöträningen, eller rättare sagt, är en koll på var man är i sitt ledarskap.
Det ska vara okey att jag är på dom, går först, går efter, prasslar med saker osv. Inte för att skrämmas, bara att träna tilliten.
Att börja sitta på dom nu och se inridningen som ett "1 års projekt".
Jag började likadant med den jag har som är född -07 och han är nu riden knappt 50 ggr (alltså utspritt under ett helt år). Där emellan är han löshoppad i perioder, tömkörd osv, allt för att sakta men säkert bygga upp honom.
Och det jag tycker är alldra viktigas (i all ridning men framför allt med unghästarna) är att vara aktiv i sin ridning, inte bara sitta att "nöjjes rida" eller åka häst. När man tränar med dom så tränar man, korta och intensiva pass, och nu menar jag inte att börja med galoppen utan att aktivera dom även mentalt = fokus.
Dom är inte tillräckligt starka i sitt skelett för att sittas på i en evighet

Håller helt med!

Och en annan aspekt som man måste tänka på är när hästen är född.
En av mina "2-åringar" är född i januari, ca 33 månader. Lika gammal som en "3-åring" född i juli är på våren sitt 3-års år. :grin:

om hästens kropp ser bra ut i 2½ års ålder så kan man hänga och sitta upp korta intervaller...ett par minuter räcker. Man behöver ju inte rida, bara vänja med att en ryttare kommer på ryggen. Bättre att ge det lång tid så den blir trygg med ryttaren sedan när man börjar rida dom.

Tkr en del börjar hemskt tidigt med sina unghästar :O Redan nu liksom? Jag börjar inte med mina för ens januari februari :S Hur gör ni?

Tycker det är viktigt att man börjar tidigt med sin unghäst,så allt inte kommer på en och samma gång, det kan bli mycket för hästen.
Och nu menar jag inte att man ska upp och rida och jobba sin unghäst som tvååring men att man har kommit en bit på vägen, ex haft sadel,träns, van vid longering osv.
Att den har lite vana och kondition när man börjar på¨allvar med ridningen..!!

Senast ändrad:

Okej. Att man börjar med sadel/träns osv tkr jag är helt okej. Men jag riktar mig mer till dem som rider dom redan. Att man börjar med dom i miljö och i hantering tkr jag är helt okej.

Ja absolut men ja syftar på dom som redan rider dom för fulla muggar.

Ska börja sitta in mina 2-åringar nu snart, kunna skrittas och ev travas, därefter får dom vintervila och så kör vi igång "på riktigt" till våren..

Har en 2 1/2 åring. Dock kallblodsras som utvecklas rätt sent.

Han tömkörs 1-2 ggr/v 10-15 min per gång mest för att träna in kommandon och så.

Har loksele när han tömkörs så jag kan inte se att sadel kommer att bli ett problem. Har tänkt lägga på sadeln i höst.

Jag brukar även hänga lite på honom ibland, tänker ev hoppa upp och rida i skritt några meter i höst, han är ganska jämn i kroppen och så. Men riktiga ridningen får nog vänta till våren/hösten nästa år, beroende på hur han utvecklas.

Okej men det är ju väldigt bra men vintervila där. Jag har sett så många som kör stenhårt med sina hösten/vintern bara för att det ska gå så bra som möjligt på testen. Jag tar mina i februari men själva sittandet och ridandet, under december till januari är det sadel och träns som vi tränar dom med. Jag vet inte om det kanske är mina hästar som kanske lär sig snabbt och accepterar det i god till kanske? Men en del tkr att det är sent att börja då ? :)

Okej. Att man börjar med sadel/träns osv tkr jag är helt okej. Men jag riktar mig mer till dem som rider dom redan. Att man börjar med dom i miljö och i hantering tkr jag är helt okej.

Ok, det hade du inte skrivit i inlägget så det är ju lite svårt att veta.
Många unghästar är olika , om en unghäst är bra utvecklad i kroppen vid ett tidigare stadium tycker jag det är helt okej att påbörja ridningen.(ingen hård ridning villsäga.)
Min unghäst köpte jag när hon var två,hon var för överbyggd och för outvecklad i kroppen för att påbörja med någon ridning, satt kanske på henne några enstaka gånger i skritt.
Jag har tagit det lugnt med henne, nu är hon fyra och kan grunderna, och det är jag nöjd med, tycker inte man ska stessa fram , då blir det bara fel.!
Om man påskyndar processen kan följderna bli att man börjar dras med skador på sin häst.
Treårstesterna har jag märkt att många stressar sönder sig inför, om inte hästen är redo thats it, då får man väl åka på fyrårstesterna istället.!!:)

Jag skulle mycket hellre köpa en häst som reds in med början som 2-åring och sedan fått en lång, lugn och uppbyggande inridning än en som ridits in som 3 eller 4-åring och som varit "färdiginriden" efter 3 månader.

För att hästen rids in vid 3-4års ålder så betyder det inte att den är "färdig" snabbare? .. jag rider in mina vid 3½års ålder och ser hästen som "klar" runt 10år.
Efter 3 månader har man bara hunnit med det allra mest grundläggade -gå fram, stanna, svänga och eventuellt börjat med att flytta bakdelen.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama