Rida in unghäst fel

jenny82

Trådstartare
För 2 månader sen så lämnade jag iväg mitt 3-åriga sto på inridning. Jag tyckte att det skulle vara bättre för jag ville inte rida in min häst fel.

Under hela perioden som minhäst har varit bort så har jag kollat hur det har gått osv. Hela tiden har jag tyckt att inridaren har varit vääldigt seg. I slutet av augusti så hade ingenting hänt, då sa jag det att till den 15 september så hämtar jag min häst och då ska hon vara insutten åtminstonde, kunna veta vad framåt och halt är iaf, för jag var så himla less på att inget hade hät på 1.5 månad så jag tänkte att jag gör jobbet själv sen.
Men iaf, för 1 vecka sen då hade hon börjat hänga på henne. Hon började väl få lite panik då eftersom att det bara var 1 vecka kvar tills min häst skulle åka. Så på en vecka har hon alltså från att ha hängt på hästen till att redan börjat galoppera:confused:
Inridaren har hela tiden sagt att det går bra men min häst är lite lat och envis. Så idag var jag ute o skulle kolla när hon red min häst. Det var katastrof kan jag lova. Hon stegra sig hela tiden när hon drev henne framåt, bankade skänklarna på henne hela tiden, drog henne i munnen osv. En gång stregrade dom sig så högt att dom gick omkull. Visst det gick bra denna gång, men nästa gång kanske det inte gör det.
Hon manade även fram henne i galopp, men sen stannade min häst bara helt plötsligt, och inridaren bara struntade i det. Hon skrittade inte ens av henne utan hon hoppade bara av.
Enligt mig så har inte min häst blivit inriden på rätt sätt, allt är fel tycker jag.
Kommer jag ens att få ordning på min häst nu, allt känns hopplöst.

Vad ska jag göra egentligen?
Börja om på ruta ett igen antagligen. Allt jag ville var ju bara att få min häst ordentligt inriden, och så slutar det så här:mad:
Jag kan inte ens kalla henne inriden för jag tycker inte att hon är ridbar för fem öre. Vem vill sätta sig på en häst som stegrar?
Inte jag iaf.

Sv: Rida in unghäst fel

Fy vad tråkigt =( Hoppas du inte betalat dyra pengar för detta :crazy:

Hopplöst är det inte, har varit med om ett par hästar som fått en "dålig" inridninge och det tar lite längre tid att rida in dem på nytt, men vet man vad man gör så går det bra tillslut :) Hoppas det löser sig!

väldigt tråkigt, när man lämnar iväg sin häst på inridning så förväntar man sig ju att personen vet vad h*n sysslar med.

Var det en utbildad inridare eller något svartjobb från någon "hästkunnig"?

kollade du upp referenser innan hästen åkte dit?

jag hoppas ju att du åtminstånde begär nedsatt pris för jag kallar inte din häst inriden om den beter sig så där. den har fått helt fel start för att kunna klassas som inriden.

Vad ska jag göra egentligen?
Börja om på ruta ett igen antagligen.

-Japp!

F*n va klantigt av henne, klart en unghäst som inte vet vad gas är, känns seg. Det är typ ingen nyhet.

Ta hem din häst, jobba från marken och arbeta dig frammås bitvis. Viktigt att hästen är med på vad du gör, då brukar det sällan bli några problem.

Det låter verkligen inte bra.:cry:
När jag tar inridningar eller tillridningar så har jag en deal med ägaren att hästen ska gå i form i skritt, trav och galopp när jag lämnar den ifrån mig. Oftast gör man det på 4-6 veckor. Jag brukar inte säga någon exakt tid till ägaren utan brukar ringa när det är klart. Och oftast kommer ju ägaren ut och tittar med jämna mellanrum.
Tyvärr låter det som du lämnat till någon icke kompetent person.
Hade du kollat upp honom/henne innan? Får jag fråga vad du ska betala för kalaset?
Tycker verkligen synd om dig, om det går fel i inridningen kan det ta tid innan man löser det igen - många timmar får man lägga på ledarskap och förtroende....:crazy:

Det låter verkligen inte bra.:cry:
När jag tar inridningar eller tillridningar så har jag en deal med ägaren att hästen ska gå i form i skritt, trav och galopp när jag lämnar den ifrån mig. Oftast gör man det på 4-6 veckor. Jag brukar inte säga någon exakt tid till ägaren utan brukar ringa när det är klart. Och oftast kommer ju ägaren ut och tittar med jämna mellanrum.
Tyvärr låter det som du lämnat till någon icke kompetent person.
Hade du kollat upp honom/henne innan? Får jag fråga vad du ska betala för kalaset?
Tycker verkligen synd om dig, om det går fel i inridningen kan det ta tid innan man löser det igen - många timmar får man lägga på ledarskap och förtroende....:crazy:

Håller helt med!
TS: är det ngn som bedriver verksamhet dvs företag gällande inridning/tillridning? isåfall tycker jag du ska reklamera det hela, inte för att pengarna tillbaks löser det problem som skapats pga detta klantiga hanterings sätt, men för att få lite rättvisa iallafall.

vad i 17 har varit inridarens motivering till att inte börja förrän en vecka innan hästen ska hem? du har väl betalat för vistelsen hos denna under denna en och en halv månad?!

Fast du skrev så här för ett tag sen:

Hon har varit iväg i 2 veckor nu.
Blir jobbad mycket från marken nu. Hon har inte börjat sitta på hennne ännu.
Då jag inte betalar speciellt mycket så kör hon ingen intensiv träning utan tar det mest lungt med henne, därför det skulle ta sån tid.

Så frågan är :

Var det en utbildad unghästutbildare med referenser och f-skatt sedel?

Var det det skulle jag absolut klaga............var det inte det så se det som en dyrköpt läxa.Det är bättre att lägga lite mer pengar på något som fungerar än slänga lite pengar i sjön.

Jag hoppas förståss att det löser sig för er.Det finns hästar som haft en värre upplevelse och blivit riktiga godingar ändå.

Usch vad tråkigt för dig att ha stött på en så oseriös inridare/utbildare. Jag brukar rida in unghästarna under en 1 månadsperiod, jag börjar direkt när hästen kommer till mig, med att lära känna den och skapa ett fötroende. När den sedan har aklimatiserat sig börjar jag med själva "insittningen". Allt sker nogrannt, seriöst och pedagogiskt, och framför allt sker allt i rätt takt. Det är viktigt att ägaren (precis som du gjort) kommer och tittar så att man kan diskutera vad som bör göras om problem uppstått, eller om hästen behöver mer tid på sig, allt är ju individuellt! Är ledsen för din och din hästs skull, hoppas att ni kan lösa detta. Jag skulle rekommendera dig att lämna hästen till någon som är skicklig som du litar på till 110% som du är bekant med, om du känner att du inte kan reda ut detta själv.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för allas svar.

Hon som skulle rida in henne var en bekants dotter, hon har ridit in hästar förr så egentligen är hon duktig, sen har hon varit på praktik hos Ronny Åhman och han hade talat väl om henne. (sa dom)
Men nu har även hennes föräldrar sagt att hon gjorde ett dåligt jobb, att hon hade varit för lat osv.
Om hon hade lagt ner lite mer energi på min häst hade det kanske i slutändan blivit ett bra resultat.
Jag har inte betalt så mycket som tur är, jag visste ju att hon inte skulle jobba intesivt med henne som riktiga "inridare" gör, utan att det skulle ta ett par månader, men då trodde jag ju att hon skulle rida henne lite mer än en vecka om man säger så:crazy:
Och att hon skulle vara fullt ridbar när jag fick hem henne.

Men nu har jag hittat en tjej som ska hjälpa mig, vi börjar om från början helt o hållet.
Min häst är så otroligt trevlig att sköta så jag förstår inte vad som har hänt henne. Innan hon åkte iväg så hängde jag på henne o tog några steg framåt och hon liksom inte brydde sig nåt då. Jag undrar ju verkligen vad som hänt henne, vad har gjort henne sån här, det känns som att jag på nåt sätt har förstört henne genom att skicka iväg henne på inridning, man blir ju ledsen:cry:

det kostar tyvärr att gå den billiga vägen.

hoppas det löser sig med hästen.

Min häst är så otroligt trevlig att sköta så jag förstår inte vad som har hänt henne. Innan hon åkte iväg så hängde jag på henne o tog några steg framåt och hon liksom inte brydde sig nåt då. Jag undrar ju verkligen vad som hänt henne, vad har gjort henne sån här, det känns som att jag på nåt sätt har förstört henne genom att skicka iväg henne på inridning, man blir ju ledsen:cry:

men så ÄR det ju, den som skulle utbilda henne HAR ju förstört henne!
jag skulle vara galen om jag var du, och konfrontera tjejen ORDENTLIGT. det minsta man kan göra är väl åtminstånde att göra situationen skarp för tjejen så att det blir en konsekvens och hon inte upprepar sig mot någon annan person/hästägare!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Alltså var och varannan gång jag handlar, oftast på ica, så är det fel på kvittot. Som idag i lilla lokala ica butiken skulle osten...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 143
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar