Rida in travare

D

Dam

Hej alla! Har ett fyraårigt travarsto på gång och tänkte eventuellt rida in och till för att ha som sällskap och skogsturhäst. Hon är jättetrevlig i all hantering, enligt förra ägaren riden/sutten på fyra gånger. Då var hon lite trevande och kände sig för... Startad ett par gånger på travet. Vad ska jag tänka på? Vilka är era erfarenheter av att rida in travare? Behöver alla tips jag kan få!!! tänkte sitta upp själv i veckan... :bow:

Sv: Rida in travare

Kanske inte har så mycket erfarenhet av just inridning, jag fick hjälp med min travare. Men man får ju tänka på att ta det lugnt och inte bli arg och stressad. Låt det ta den tid det tar:)
Kanske inte var till så mycket hjälp, men lycka till:D

gör som du skulle gjort med vilken annan unghäst som helst, är mitt råd.

det man behöver vara noga med travare är att de måste få bygga ridhästmuskler innan man kräver något som helst av dem, och det kan ta lång tid och de är travtränade länge.

jag är inte så erfaren inridare men vi har ett travar sto som är lite halft galen fats hon är 15 år. men mitt förslag är att du tömkör och byger muskler och tar det lungt för varmblod kan lätt bli hyper stressade!

Hyperstressade? Det hänger mycket på hantering och hur de mår. INGEN ac de varmblod jag jobbar med regelbundet har anlag för stress. Ett par av dem är i stort sett ostressbara, betydligt mer stresståliga än många andra hästar - oavsett ras.

ta det lugnt, tömkör mycket med sadel och rid bara korta stunder... låt det ta tid, ha tålamod och blir du minsta osäker, ta hjälp av någon med mer erfarenhet!
lycka till

dom kanske inte blir hyper stressade men dom kan bli i ovan miljö det vet jag iallafal!

Hej igen! Jag är så stolt över min lilla tjej! Har ridit henne i skogen och på bana. Visst tar vi det lugnt och försiktigt, men SÅ roligt hon tycker det är att få följa med! Ska dra i gång med lite tömkörning också. Har ännu inte fått henne i galopp, och det där med skänklar har hon lite svårt för. Därav tömkörning och arbeta från marken så vi förstår varandra! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama