rida in shettis?

J

Jennifer80

Våran shettis är nu 3 år och vi vill gärna rida in den.
Han är inkörd och det funkar bra, jag har suttit på honom och här om dagen satt en liten tjej på honom barbacka och red ca 2 min.

Så han accepterar ryttare o.s.v men nu till min egentliga fråga.
Hur tränar man upp honom, altså hur mycket kan man skritta i början och när kan man börja trava?

Det ända som är lite synd är att den lilla tjejen tyvärr inte kommer regelbundet, så vi vet inte riktigt hur vi ska göra. Men kanske vi hittar en annan liten ryttare också.
( Idag så brukar jag tömköra honom eller gå ut med honom ca 1 timme. körning ca 30 min- 40 min)

Sv: rida in shettis?

En treårig shettis ska inte ridas. De utvecklas sent och bör inte ridas förrän 4-5 årsåldern.

Min är två år och jag kommer inte låta någon sitta på honom förrän det året han fyller fyra. Är de inkörda så brukar det inte behövas så mycket inridning, sen när man longerar så lär man dem de olika kommandona för gångarterna så då är det bara att säga samma när man sedan rider! Vi har ridit in två shettisar och båda har varit lättlärda och i stort sett kunnat allt från början, tack vare kommandon.

oj vad konstigt, det finns flera här i byn som har ridit in sina shettisar med 3 år.
Men tack ! Då får vi vänta helt enkelt!

Det är ju naturligtvis valfritt och olika individer mognar i olika fart. Men jag tycker att man kan ha is i magen om man ändå bara tänkt köra hästarna och ridningen blir sporadisk.

Tycker också att du ska vänta lite. Man kan ju faktiskt ha jättekul med en häst som bara är inkörd ;)

Kände en tjej som började rida sin shettis vid tre års ålder. Hon trodde att de var mkt tåligare än t.ex halvblod, men det var självklart inte fallet. Hennes häst blev förstörd. Vet inte exakt vilka skador den fick, men det var något i ryggen eftersom det inte var färdigutvecklad ännu. Den går nu som 5 åring endast i hagen och skrotar då tjejen inte tyckte det var lika roligt att bara ha en häst till promenader i skogen :(

man kan börja rida in en shettis helt problemfritt vid 3 likaväl som man kan rida in ett 3 årigt halvblod. bara dom är "färdiga" i kroppen och huvudet för det så är det helt ok. ingen häst/ponny är helt färdigväxt i den åldern, dom växer oftast tills dom är 6-7 år även om det inte är så mkt.

vår gamla shettis satts/reds in vid 3 och kördes in vid 2. hon lever än och är 37 år. hon har aldrig varit halt eller haft andra skador rellaterade till ridning/körning. tom. böjs ua fortfarande.

vår yngre shettis satts in när hon va knappt 3 och reds in vid knappt 4. även hon är helt frisk ;)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama