Rida in minishettis

Mli

Trådstartare
En av mina minisar fyller fyra till sommaren och jag funderar på att få honom inriden. Han kommer att bli en underbar barnponny för mindre barn eftersom han mer är åt en ädlare ponny i psyket. En mini tål ju inte lika mycket vikt som en "stor" shettis, men var går gränsen?

För mig är det självklart att alla ponnyer ska vara inridna och inkörda, men jag har inte funderat så mycket över den praktiska lösningen.

Hur tung ryttare kan man sätta upp på en reslig mini på 86 cm? Är 30 kg för mycket? Det kommer ju vara betydligt lättare barn som rider på honom sedan.

Sv: Rida in minishettis

Är det ingen här som har nån erfarenhet av att rida in minisar?

hej, jag har inga erfarenheter av minisar, men jag tror att 30 kg är nog ingen fara, men inge mera. Shettisar är ju väldigt kraftifga , men se om hästen tyker det är alldeles för tungt men jag tr att det går bra :D lycka till!! :D

Kan ingenting, kommer en följdfråga bara om det är okej?

Om man väger 30kg men är lång och har långa ben, hur går det att rida in en minishettis då? Hamnar inte skänklarna på fel ställen då? Går det att utbilda en minishettis långt eller är det bara grunderna om gäller? ^^

Hej !
Har en liten schettis, är tydligen mätt till 87 cm. När vi köpte henne förra året skulle hon fylla fem född -00 alltså. Var inte riden (vilket vi fick veta efteråt ha !) Iallafall så vande vi henne vid träns och sadel till att börja med, hon accepterade nästan direkt. Min 3-åriga dotter fick börja med att skritta små turer i skogen (jag ledde förstås). Allt gick bra.Travade sedan lite korta sträckor(hade ingen kondis). Tränade lite i paddocken, vilket inte va speciellt kul. Min 9-åriga dotter fick sedan rida lite mer ordentligt vägde 30 kg 140 cm lång. Det är klart att lite svårt med balansen blir det, då benen är långt under magen:) Hon fick iallafall träna trav och galopp, även hoppade små hinder, jag kan lova att hon åkt av ett x antal gånger, tur inte fallhöjden är så stor. vartefer tiden går, så blir vår lilla schettis duktigare och försöker vara så snäll hon kan:angel:
Min nu 4-åriga flicka travar och galopperar glatt, själv i paddocken, dock inte utan att min större flickor ibland får ta sig en runda (min stora tjej väger 45 kg och det är inga problem, hon får dock inte hoppa förstås) när buset blir lite vääl mycket (drar ner huvudet, går in mot mitten, vänder håll m.m med en allt argare 4-åring på).
Mycket jobb, men också mycket glädje:) :)
Lycka till !!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Gnägg Vill ventilera något jag funderar och oroar mig en del över Jag har en lång hästbakgrund och har ridit extremt mkt, levt för hästar och...
2
Svar
26
· Visningar
2 925
Senast: Mim
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·
Träning Ursäkta vad som är förmodligen en extremt dum fråga :cool: men här kommer den: Hur rider man in en liten ponny, typ en shettis eller...
Svar
4
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka