Jo jag antar att man "växer ihop" mera med hästen om man rider in den själv..
Och att man kan forma den som man själv vill ha den måtte ju vara ett stort plus, fast samtidigt kankse man inte lär hästen på ett bra sätt? fritidsryttare som man är... :smirk:
Men jag har ingen aning om hur man tar fram gångarterna på en häst? Hur lär man den vilka hjälper som betyder vad osv?
finns det böcker/filmer/sidor på nätet att nyttja om inridning? tacksam för tips!
Själv tror jag att snabbinridning inte är ngn fördel eftersom alla hästar lär sig i sin egen takt och det tar ju tid att smälta nya intryck osv...
men jag har svårt att tänka mig att jag har råd att lämna hästen hos ngn "inridare" för flera tusen oxå i några månader..
vad tror ni om att man tar hjälp av en tränare som "visar" hästen de nya momenten under en period och sen tränar man vidare på det hemma och sedan tar man hjälp av tränare igen när man kommit ett steg längre..?
(om man känner att man inte klarar av det själv alltså)?
Jag förstår ju vilket förvirrat intryck jag måste ge,
men alltså det är inte tal om att rida in ngn häst just NU.
Men man vet ju aldrig om man kanske en dag kommer över en islänning som är oinriden så kan det ju vara bra att veta hur man bör göra..
jag har alltid en massa olika tankar i min skalle å är dessutom väldigt nyfiken så därför är jag öppen för alla tankar och erfarenheter om inridning..