rida in islänning..

LinnK

Trådstartare
Det finns ju en del företag som "rider in" hästar och ponnyer mot betalning.

Finns det liknande för islandshästar?

vad ser ni för för-och nackdelar med detta?

Ja, det finns företag / privatpersoner som ägnar sig åt in- och tillridning av islandshästar. Om man genomgått det s.k. unghästprovet (+ några moment till), och blivit godkänd på detta kan man av SIF bli "auktoriserad C-tränare". Unghästprovet går ut på att man har 5 unghästar som aldrig blivit suttna på och får 10 veckor (tror jag...) på sig att rida in dessa. Sedan skall tre av dem visas upp enligt en viss mall - longering, hantering, ridning osv. Även hästarnas allmäntillstånd, hull etc. betygsätts. Och blir man godkänd kan man alltså titulera sig C-tränare.

Sedan finns det förstås också folk som INTE är C-tränare, men ändå duktiga på att rida in, och så de som har andra, liknande utbildningar från andra länder...

Jag är lite tveksam till det där att man skall bevisa att man kan rida in hästar SNABBT - jag tycker inte att det är det ideala för hästen.

Vad gäller att lämna bort sin häst till en tränare, tycker jag att man missar väldigt mycket själv... Jag red in min egen häst, och jag har aldrig lärt mig så mycket som under den perioden! Dessutom känner jag att jag och min häst verkligen är ett "team" - att jag har format honom efter hur jag vill ha honom och efter mitt eget sätt att rida (därmed inte sagt att varken jag eller hästen är perfekt - bara att vi funkar bra ihop!).

Den stora nackdelen med att lämna bort hästen tycker jag är att det blir lite "snabbinridning" över det hela (man har ju inte råd att lämna bort hästen hur länge som helst...), och man har (kanske) inte så mycket inflytande själv.

Dessutom bör du höra dej för om tränaren innan du bestämmer dej.

Det är viktigt hitta en tränare som passar dig och din häst.

Det finns fortfarande tränare som snabbinrider hästen med hög hals, sänkt rygg etcetcera. En metod som inte nyttar hästen eller dej.

Det finns fortfarande tränare som snabbinrider hästen med hög hals, sänkt rygg etcetcera. En metod som inte nyttar hästen eller dej.
antingen det
eller så bänder de in huvudet på hästen mellan frambenen och får en falsk form

tyvärr är nog de båda varianterna snarare regel än undantag än så länge :(

Ella

Jo jag antar att man "växer ihop" mera med hästen om man rider in den själv.. :)
Och att man kan forma den som man själv vill ha den måtte ju vara ett stort plus, fast samtidigt kankse man inte lär hästen på ett bra sätt? fritidsryttare som man är... :smirk:

Men jag har ingen aning om hur man tar fram gångarterna på en häst? Hur lär man den vilka hjälper som betyder vad osv?

finns det böcker/filmer/sidor på nätet att nyttja om inridning? tacksam för tips!

Själv tror jag att snabbinridning inte är ngn fördel eftersom alla hästar lär sig i sin egen takt och det tar ju tid att smälta nya intryck osv...
men jag har svårt att tänka mig att jag har råd att lämna hästen hos ngn "inridare" för flera tusen oxå i några månader..

vad tror ni om att man tar hjälp av en tränare som "visar" hästen de nya momenten under en period och sen tränar man vidare på det hemma och sedan tar man hjälp av tränare igen när man kommit ett steg längre..?
(om man känner att man inte klarar av det själv alltså)?

Jag förstår ju vilket förvirrat intryck jag måste ge, :p

men alltså det är inte tal om att rida in ngn häst just NU.

Men man vet ju aldrig om man kanske en dag kommer över en islänning som är oinriden så kan det ju vara bra att veta hur man bör göra..

jag har alltid en massa olika tankar i min skalle å är dessutom väldigt nyfiken så därför är jag öppen för alla tankar och erfarenheter om inridning..

Vår yngling ska ridas in i år, och vi tar hjälp med det. Nu är det så lyckat att vi har lämnat honom till mycket goda vänner som vi litar fullt och fast på.

I övrigt finns säkert allt från utmärkta till urusla in- och tillridare oavsett utbildning och inriktning. Jag skulle vilja ha mycket goda referenser och inte ett alltför stort avstånd till den jag skulle välja om det någonsin blev aktuellt.

Vad gäller C-tränarprovet så kollas hästarna också före de 10 veckorna, just för att du ska kunna ta det lite lugnare om så krävs. Det rekommenderas också att personen redan HAR kunskaperna, för det är inte en utbildning utan snarare just en examination. Sen kan man förstås tycka vad man vill om formatet.

Låter inte virrigt utan vettigt :idea:. Att få hjälp av instuktör och samtidigt rida själv så att man får kunskapen. Visst krävs det vana för att rida in en häst, men det viktiga är ju att man är ödmjuk och kan ta hjälp när man kör fast. Det positiva är ju som ang skrev att man kan ta det i sin och hästens takt, och ffa så vet man vad hästen har gått igenom. Sedan kan det ju hända att man inte lyckas få fram det hos hästen som en proffesinell ryttare kan plocka fram. Om man å andra sidan lämnar bort hästen på inrdinng så måste man ju klara att förvalta det, och det kan ju vara svårt utan lektioner. Det sägs ju att man ska förstöra någar hästar innnan man blir skicklig och det ligger väl någonting i det :crazy:, men jag har lärt mej otroligt mkt på att försöka rida min häst på bästa sätt, och gjort alla misstag man kan göra (och kommer säkert fortsätta), men det mesta går ju att rätta till, och som sagt man lära ju av misstagen :idea: :angel: :smirk:

Finns ju precis som skribenterna ovan uttryckt både för och nackdelar med att lämna sin häst på inridning/tillridning. Valde i höstas att för första gången lämna bort en häst på inridning, har alltid ridit in mina unghästar själv. Men då jag köpte ett 4 årigt sto på sen hösten då mina unversitets studer påbörjats efter sommarens uppehåll, så visste jag att tiden inte skulle räcka. Därtill var jag fortfarande väldigt skärrad över min ena häst traumatiska bortgång. Dessutom så siktar jag på att visa hästen nästa år, så det var jätte viktigt att hon blev ordentligt grund arbetad. Fick genom uppfödaren och likaledes min tränare nys om en tjej i Linköping som skulle vara riktigt duktig. Hästen var redan innan försäljningen på väg till tjejen för inridning, så man kan nog säga att jag köpte hela paketet och är JÄTTE nöjd! Därtill så hade jag möjlighet att hälsa på och ringa när jag kände för det! Något som både uppfödaren och jag tog tillfället i akt att göra!

Har nu ytterligare ett 4 årigt sto som skall ridas in till sommaren, men henne kommer jag med största sannolikhet att rida in själv (men man vet ju aldrig benbrott och ligamentskador kan uppkomma snabbt och oväntat :rofl:!). Då jag känner att tiden kommer att räcka och mitt liv är i balans igen.
Men det gäller att höra sig för och skaffa referenser, men man ska också välja någon som man tror kan passa ihop med och respektera hästen. Har därför ett svårt val inför 2005, då jag skahitta en bra tränare som kan visa min prinsessa. Har nästa bestämmt mig....

Benni Lindal har gjort den enda (?) videon om inridning av islandshäst som jag känner till. Den heter "Inridning" och har funnits till salu på SIF. Verkar som om den är utsåld nu. Den är faktiskt bra. Man kanske inte blir ett proffs på inridning :D men man kan i alla fall få tips om hur man kommer igång med hästen.

Ska man rida in sin häst själv, måste man väl veta vad man håller på med och sen får man nog tänka på att det måste få ta tid, man kan behöva hjälp av tränare osv, men tror också att det är det bästa sättet att bli "ett" med sin häst.

Vi rider in vår unghäst nu och det har gått utan problem, men det måste också bero på hennes temperament och samarbetsvilja :love:

Hade hon varit en liten :devil: hade vi nog valt att lämna bort henne på inridning. (Den vi skulle lämna bort till har vi fått rekommendation till från flera håll.)

Jag tror att det idealiska är att lämna sin häst för inridning hos den tränare som man redan rider för och därmed vet hur den tänker. Jag skulle aldrig våga lämna min häst till någon som jag inte har stenkoll på innan. För mig är det ungefär 2 st just nu och kan kanske utökas till 3-4 (jag ska börja rida för nya tränare som jag har hört mycket gott om).

Fördelen med att ens instruktör rider in hästen är att h*n vet hur jag rider som sedan ska rida pållen. Dessutom tror jag det är nödvändigt att ta en del lektioner på hästen innan man tar hem den igen. Så OM jag köper nån unghäst kommer jag följa den metoden. Iväg till min tränare för inridning när det är dags å så kommer jag dit några veckor senare och tar lektioner.

Jag skulle aldrig våga mig på att rida in själv. Det är så oerhört viktigt hur grunden sätts och det är MYCKET jobb med att rätta till en "felaktig" inridning. Jag har inte heller vare sig kunskap eller erfarenhet nog om islandshästar för att klara av det gångartsmässigt. Inridningskostnad skulle vara med i budgeten för hästköpet redan från början...

Synd att du är så långt borta, annars skulle jag till 110% rekommenderat vårat stall.
Vi rider enligt Reynir Adalsteinsson och Eyolfur Isolfsson!

Lycka till ändå!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
629
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 553
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka