Sv: Rida in en ko????
Det är av högsta vikt att välja ut det djur mest lämpliga för ändamålet. Dagens kor i mjölkproduktion avlas mycket på storlek, juverkvalitét, temperament, benhälsa etc. Ibland är det svårt få balans och om man har en snabbmjölkad ko som läcker mjölk kanske det blir i hast man betäcker henne med en tjur som visat ge mer 'täta' kor och sätter bort behovet att förbättra benhälsan. Jag har sett bönder med väldigt delade resultat på deras avel, dem alla är måna om sina djur men kanske inte har intresset eller kunskapen i deras avelsmål. Jag har sett dem som använder mkt egna tjurar pga det är billigare istället för be semin exteriörbedöma kon och välja tjur utifrån det (jag har varit med när dem gjort detta också.
vad jag vill komma fram till är att nej alla kor är inte lämpliga i ridning, men jag ser många som är det också. Jag tycker att kons ryggskelett är bra mycket starkare än en hästs. En ko är ett mycket bra dragdjur, speciellt köttraserna, men även en oxe av rasen SRB
tycker jag får en bra massa och kropp som dragdjur. Och bevisligen har dem även fungerat som detta genom tiderna.
Man får inte den ridbarhet hos en ko som hos en häst. Dem är inte att jämföra! Denna ridbarhet får man ej heller hos kamel, elefant, ren etc som också används som rid och dragdjur.
Men att använda som dragdjur och ridning för nöje - dvs ta sig från punkt a till b finner jag dem lämpliga till.
Men som sagt det är ju min åsikt av vad jag lärt mig som bondunge och efter arbetet med kor.
Och jag fasthåller att en ko som får gå på naturbete och som har välskötta klövar och god exteriör musklar sig mycket väl och är en fröjd för ögat!