Rida in en ko????

Sv: Rida in en ko????

22149849.jpg

Kan du förklara för mig vilken del i dennas ( denna manliga representant för kosläktet) anatomi som gör han inte skulle kunna bära en ryttare!

Det jag tror P_L menar är att nötdjuren är tyngre fram än vad hästarna är. De är mer "rakt byggda". Hästar har en högre halsansättning(?) vilket fördelar tyngden på ett annat sätt.
Kor kan även inte få bakbenen under sig på samma sätt som hästar.

Ja, de kanske inte är födda till det, men jag tror att man kan träna upp muskler på dem så det går. Samt jag pratar inte om hoppning och galloppträning. Vi pratar lunka i skogen. De kan lära sig att bära upp ryggen och att föra sig så att det inte gör någon skada. Sen att det finns olika raser, vissa som är mindre lämpade till det och de som fungerar bra. Även att ryttaren inte väger hur mycket som helst. Jag tror fortfarande att det går utan problem. De är dragdjur men även packdjur. Normalt vett och stort intresse kan stärka en ko mycket i psyke och fysik.

Om vi talar on kor så vilket väl tråden handlar om så menar jag skillnaden i ryggradens välvning o muskling. Talar vi om en fullvuxen tjur är massa o muskulatur (liksom temperament) på en fullständigt annan nivå.
Kosläktet vilka arter omfattar det?
PL

Det är av högsta vikt att välja ut det djur mest lämpliga för ändamålet. Dagens kor i mjölkproduktion avlas mycket på storlek, juverkvalitét, temperament, benhälsa etc. Ibland är det svårt få balans och om man har en snabbmjölkad ko som läcker mjölk kanske det blir i hast man betäcker henne med en tjur som visat ge mer 'täta' kor och sätter bort behovet att förbättra benhälsan. Jag har sett bönder med väldigt delade resultat på deras avel, dem alla är måna om sina djur men kanske inte har intresset eller kunskapen i deras avelsmål. Jag har sett dem som använder mkt egna tjurar pga det är billigare istället för be semin exteriörbedöma kon och välja tjur utifrån det (jag har varit med när dem gjort detta också.

vad jag vill komma fram till är att nej alla kor är inte lämpliga i ridning, men jag ser många som är det också. Jag tycker att kons ryggskelett är bra mycket starkare än en hästs. En ko är ett mycket bra dragdjur, speciellt köttraserna, men även en oxe av rasen SRB tycker jag får en bra massa och kropp som dragdjur. Och bevisligen har dem även fungerat som detta genom tiderna.

Man får inte den ridbarhet hos en ko som hos en häst. Dem är inte att jämföra! Denna ridbarhet får man ej heller hos kamel, elefant, ren etc som också används som rid och dragdjur.

Men att använda som dragdjur och ridning för nöje - dvs ta sig från punkt a till b finner jag dem lämpliga till.
Men som sagt det är ju min åsikt av vad jag lärt mig som bondunge och efter arbetet med kor.:)

Och jag fasthåller att en ko som får gå på naturbete och som har välskötta klövar och god exteriör musklar sig mycket väl och är en fröjd för ögat!

Enda anledningen jag ser att denna inte skulle kunna bära en ryttare är nog kulorna... Shit alltså,tänk att springa runt med en ryttare,och ha dom där slagandes på bakknäna...:crazy:

Som jag skrattade när jag läste detta, fan det tog nästan död på mig.:rofl::rofl::rofl::rofl:

Men vad tusan.... Det är ju det största jag sett! Är ju som ett helt....Jaa,juver!
Tänk de stackars små spermierna,får hoppas att hela påsen är utrustad med airbags...

Jisses var får du allt ifrån. :rofl: Jo han är stor, väger ca 1,5 ton, och är världens snällaste tjur. Hans son som även går som avelstjur väger ca 1,2 ton, men är inte lika gamal. Men nu ska den store bjässen på de eviga gröna ängarna......:(

Han har blivit ganska gamal nu, är tung för de nya kvigorna och har aldrig varit fångad så han är svår att verka, vi får ha en till att skjuta honom med bedövningspil, kostar en förmögenhet. Tror det gick på nästan 7000 kr förra gången. Han är för stor för verkstolen.
Samt man börjar bli orolig för att något ska hända så han kolar vippen, för då är det typ 20 000 kr som går åt helvete. Hinner vi skicka honom till slakt så så får vi en bra summa, om inte blir det förlust och en räkning till kadavertransporten.
Ett nötkreatur växer ungefär som en häst, tills de är omkring 6-7 år. Vilket betyder att en tjurs värde höjs för vart år.Han är nu uppe i max och skulle vara hemskt om något hände.

Hejsan! Jag har en 6 månaders oxe och som jag tänkte rida in samt köra. Men jag har några frågor.

1. Vilken sadel kan man ha? Är det som med hästar att man får åka och prova ut
eller ska man ta en Westensadel eller bomlös eller är det barbacka som gäller?

2. Mina alternativ är att rida med grimma och om inte det går med en hackamore eftersom han är så pass stark.
Hur gör ni med era kor eller tjurar/Oxar när dom är så pass starka från marken? Det går bra med Bruni eftersom han har blivit hanterad sedan födseln men i vissa lägen kan han bli riktigt stark och när han håller på och drar åt ett håll som händer när han ska äta så tappar man tålamodet när han drar och vägrar stå stil.

3. Är det 1 år som gäller när man kan sitta på dom eller ska dom vara äldre?

4. Jag har hört att man ska bygga upp ryggen på dom men hur ska man göra det?

5. Och till sist lite allmänt hur ni hanterar dom.

*länk raderad av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

Hahah jag skrattade när jag såg rubriken, sen slog det mig att det går fasen att rida på kossor också :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Efwa
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
480
Senast: ameo
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama