Rida in en häst.

Bobbo

Trådstartare
Jag har fått erbjudan om att börja rida in 3 hästar. Därför behöver jag lite tips från er alla vad man ska tänka på osv?
(: :banana:

Sv: Rida in en häst.

Jag kanske är lite skeptisk eftersom du ställer frågan på ett forum. För om du inte vet vad du ska göra, kanske du inte ska ge dig in på det.

Själv är jag en erfaren ryttare och har ridit till lite hästar, men skillnaden är ju att de en gång kunnat, men glömt av sig lite och blivit olydiga på grund av ovana ryttare som ridit mycket på dem.

Jag skulle aldrig själv ta åt mig att rida in hästar om jag inte hade någon med mig åtminstone första gången jag gör det, för att hjälpa mig åt rätt håll.
Har du någon i närheten som kan hjälpa dig?

Är hästarna suttna på alls eller är de helt "gröna"?

Spännande ! Börja med vanlig hantering och plocka efterhand in mer och mer grejer, ex börja leda dem i träns och lär dem att bli longerade. Sen är det bra att vänja dem vid sadel först inne i boxen och sen vid longering. Tänk på att vara uppmärksam på hur hästarna reagerar, verkar de osäkra eller lite nervösa så har du gått för fort fram, hästen ska tycka det är kul och positivt att bli inriden.

Lycka till!

Jag kanske är lite skeptisk eftersom du ställer frågan på ett forum. För om du inte vet vad du ska göra, kanske du inte ska ge dig in på det.

Själv är jag en erfaren ryttare och har ridit till lite hästar, men skillnaden är ju att de en gång kunnat, men glömt av sig lite och blivit olydiga på grund av ovana ryttare som ridit mycket på dem.

Jag skulle aldrig själv ta åt mig att rida in hästar om jag inte hade någon med mig åtminstone första gången jag gör det, för att hjälpa mig åt rätt håll.
Har du någon i närheten som kan hjälpa dig?

Är hästarna suttna på alls eller är de helt "gröna"?

Jag har själv "ridit till" hästar. och jag frågade heller inte hur man gjorde utan bara efter lite tips för att göra det lättare för både mig och hästen. :) Har dock aldrig ridit in hästar precis från ruta 1. varit med och sett hur det funkar och ridit när hästen varit redo för sadel och träns osv. De är hanterade men 2 av dom är inte ens longlerade, en av dom har ridits på 2 gånger, så är en liten bit på vägen:)

Senast ändrad:

Spännande ! Börja med vanlig hantering och plocka efterhand in mer och mer grejer, ex börja leda dem i träns och lär dem att bli longerade. Sen är det bra att vänja dem vid sadel först inne i boxen och sen vid longering. Tänk på att vara uppmärksam på hur hästarna reagerar, verkar de osäkra eller lite nervösa så har du gått för fort fram, hästen ska tycka det är kul och positivt att bli inriden.

Lycka till!

Tack för tipsen. (: Ja, felet många gör att gå för fort fram, jag tycker att det är viktigt att ta det i en takt som gör att hästen hänger med psykiskt och fysiskt.

frågar du frågan såsom du gör är du inte särskilt lämplig för uppgiften, varesig du vill tro det eller inte.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka