Rida in bettlöst?

western_wannabe

Trådstartare
Lillkillen är precis invand på tränsbett vid hand, han har accepterat bettet, låter det ligga stilla i munnen, och ger efter för ledande tygeltag... Men nu funderar jag på om jag ska använda bett eller ej vid själv inridningen? Har även funderat på bosal då jag själv upplever det som att ett bettlöst alternativ får mig själv som ryttare att koncentrera mig mer på mina sits och vikthjälper än på vad jag har i handen (har mest ridit engelskt innan), samt att det underlättar vid tandfällning m.m. Har ridit en del i repgrimma samt hackamore på en av mina andra hästar, och det har fungerat över förväntan... men hur brukar det vara att introducera bett vid senare tillfälle? Eller ska man variera sig? Vad tycker ni?

Sv: Rida in bettlöst?

Fungerade utmärkt att skifta på min häst. Även om hon var vand vid betet så red jag en period av inridningen på sidepull då jag tyckte hon fungerade bättre på detta. men eftersom man inte får tävla med sidepull återgick jag till tredelat bett. Använder dock sidepullen då och då föra att vriera och få henne att tänka till (och mig själv).
Red nästan alltid min gamla häst på sidepull i skogen.

Liknande trådar

Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: Glimris
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 421
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen...
2
Svar
33
· Visningar
5 487
Senast: Equilina
·
Träning Hej! Har åter igen startat ännu en tråd, suck...:crazy: i alla fall, jag har nu två gånger ridit mitt sto med LG Bridle, och är...
Svar
7
· Visningar
3 475
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka