Rida in barbacka först?

M

Midi

Jag undrar om det är någon här som ridit in sin häst barbacka innan sadel har kommit på?? Hur var det? Om ni ridit in fler hästar, blev det ngn skillnad?
 
Sv: Rida in barbacka först?

Jajemen, har ridit in flera barbacka, inga problem alls tyckte jag i alla fall. Ingen större skillnad heller egentligen mer än att man kommer ju närmre hästen utan sadel, så har man en väldigt känslig häst som inte är bra tränad innan själva uppsittningen så kan den ju bli lite mer nervös av det kanske eftersom den känner minsta rörelse så tydligt. Annars gillar jag att rida barbacka eftersom man får så bra kontakt. Vill ju till att man själv har bra balans och så så att man inte stör hästen.
 
Sv: Rida in barbacka först?

Hur har dne reagerat när du lagt på sadel sen?
 
Sv: Rida in barbacka först?

Innan jag rider så har jag självklart övat med utrustning såsom longer gjort, sadel och övrig utrustning. Då vet man ju att de är vana att ha något på ryggen. Brukar i princip jämt rida in dem med repgrimma också.
 
Sv: Rida in barbacka först?

Jag red/satt in min förra häst barbacka i grimma o grimskaft.
Han blev klassad som problemhäst av NH tränare. Gick inte att longera eller dyl. Jag satt in honom barbacka själv, lugnt o sansat. Inga som helst problem. När vi började trava hade jag kompis som sprang med mig första gångerna och då hade jag sadel men då hade jag hoppat rätt så mycket upp o ner på honom och skrittat själv. Han brydde sig inte det minsta när sadeln sedan kom på.
Nu var detta en välmusklad stor häst och jag är själv liten o späd(med bra balans).

Hade jag en unghäst ifrån starten igen så hade jag helt klart gjord detsamma :banana: man får så härligt känsliga hästar :love:
 
Sv: Rida in barbacka först?

Jag har haft på sadel, men sen när jag väl börjar "sitta in" hästen har jag gjort det barbacka. Detta för att jag skulle kunna vara helt själv, provade med hjälp och INGEN har lyckats fatta att man inte får "skutta till" om man hamnar för långt upp på magen, utan att man då glider ner och gör om. Gissa om jag fått skrämda hästar. Suck.

Gick över till att köra helt själv, och då barbacka. Har gått super. Ingen skillnad i hur hästarna varit att rida senare i livet. Ingen skillnad att sitta upp i sadel när hästen väl vant sig att ha ryttare.
 
Sv: Rida in barbacka först?

Jag satt de första gångerna barbacka på min häst. Även i bara grimman. Men sedan när jag började ta mig iväg några sträckor hade jag sadel och träns.
 
Sv: Rida in barbacka först?

har börjat sitta lite på en 3 årig isläning som är såå jäkla trevlig :love: över sosial och såå jäkla häftig
han stog bara där medan jag krälade mej osmidigt upp på hans rygg och tuggade på sitt hö OCH INGEN HAR SUTTIT PÅ HAN INNAN!!!
 
Sv: Rida in barbacka först?

Red oxå på min pålle barback först, men det var för att jag inte hade någon sadel. Sen hade jag sadel, för det är ju lättare att sitta kvar då när de hittar på lite "bus".
 
Sv: Rida in barbacka först?

Jag har ridit in ett par hästar barbacka, var iofs 6-7 år sedan nu och minnet börjar tryta :smirk:, men som jag minst det så brydde hästarna sig inte så mycket när väl sadeln kom på. Fast iofs så har de hästar jag ridit in med sadel inte brytt sig nämnvärt anorlunda. Jag tycker det är mycket "från häst till häst". Vissa hästar trivs bäst att bara ha en ryttare på ryggen, och andra sadel och ryttare, det är en handling som inridaren måste veta vid inridandet av en specifik häst.
 
Sv: Rida in barbacka först?

Jag red in utan sadel, hon hade haft sadel på sig men jag red barbacka den första tiden. Första gången jag red henne så tömkörde jag till skogen, min syster red en annan häst brevid.
Sedan satte jag upp och red hem, inga problem alls.
 
Sv: Rida in barbacka först?

Den jag fick ha hand om själv hemma satt jag in barbacka. Dock vill jag ha sadel när vi ska trava för jag vill kunna lämna ryggen fri. Unghästar har det svårt nog med balansen från början och då vill jag gärna bjuda dem att höja ryggen o hitta balans under ryttare genom att lämna ryggen fri. Kommer nog sitta in den som e hemma nu oxå utan sadel.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
766
Senast: Tilly_85
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp