Rida in Äldre häst

J

Jenny

Hej
Jag undrar om det är värt att rida in en 23 årin har aldrig blivit riden men har startat på travet.
Inga elaka inlägg.
 
Sv: Rida in Äldre häst

Om du känner att det är det så varför inte? Är hästen pigg och fräsch tycker den säkert att det är roligt med lite omväxling. Men jag hade haft i åtanke att inte rida hästen hårt då den inte fått anpassa sig till tyngd på ryggen när den växte som ung.
 
Sv: Rida in Äldre häst

Jag håller med Bluefish. Om du är relativt lätt och alla stegen i inridningen går smidigt så kan du säkert använda den till lättare promenadridning.

Men tänk på att gamla muskler och leder har svårt att anpassa sig till nya arbetsuppgifter. Kravlös lösgörande mjukisdressyr utan allt för mycket små volter, och mysturer i skogen kan vara lagom. Extra noga förstås att sadeln ligger riktigt bra.

Det kanske också kan vara smart att skippa galoppen om inte hästen har väldigt lätt för den. Den specialträning som krävs för att få en travare att fatta galopp på ett mjukt och balanserat sätt kan ta lång tid. En så gammal häst har nog mer utbyte av mysturerna än av den sortens träning de få år av eventuell ridning som är kvar.

Om hästen blir väldigt stressad eller het under inridningen bör du nog fundera på att avbryta. Då är risken stor att den spänner sig när du ska rida, och det för att skaderisken ökar för sköra gamla muskler.
 
Sv: Rida in Äldre häst

Hon har aldrig varit skadad vet att föra ägaren sutit på henne men inte ridit in henne.
Tänker bara ha henne som mysridning.
 
Sv: Rida in Äldre häst

Jag skulle ärligt talat välja en yngre förmåga!
Hästen har antagligen vilat och inte gjort något på mer än tio år (vbl-travare pensioneras vid 11-12 års ålder) om man inte använt den till hobbykörning.
Min erfarenhet är att det är enkelt att rida in en vbl-travare för skogsridning eftersom de är vana vid allsköns utrustning på kroppen och brukar vara mentalt tåliga.

Men en 24-årig häst som jag gissar inte har jobbat på mer än tio år - ja då kan det nog bli lite slitigt.
Häst torde hålla till skogsridning i 2-3 år till om du inte har extrem tur, och då kanske det inte är värt det.

Håller precis på att skola om en 8-åring som just pensionerats pga bristande trav-vilja.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp