Rida igång häst med pålagringar!

Stromsholms

Trådstartare
Jag har b.la ett halvblod, född 2000.
Tidigare tävlingshäst inom hoppning. Tränats upp till MSV.
Han har lindriga-måttliga pålagringar i höger framkota och lite (lindriga) i vänster framkota. Men är i högra där "problemet" är. Hur som helst han fick diagnosen pålgringar i främst höger framkota för cirkus 1år sedan.

Han kan aldrig bli bättre än vd han är nu. Han är absolute inte halt, om man ser han springa på volt och rakt fram så ser det ut som vilken frisk häst som helst. Han verkar inta ha ont alls. Och Veterinären sa ju att han kommer hålla för "vanlig" ridning och ev. lättare hoppning.

Jag har ju skrittat han nu i cirkus 7-8veckor. Har även kortat tyglarna nu på slutet och han bjuder frammåt och är himla arbetsvillig(lättare arbete i skritt).

Hur länge ska man skritta en häst me pålagringar. Hur skall amn lägga upp hela igångsättningen tycker ni?

Sv: Rida igång häst med pålagringar!

Pålagringarna sitter ju där de sitter, jag ska själv sätta igång min gamla tävlingshäst (20 år) efter att gått som sällskap de senaste fem åren. Han är T-märkt pga pålagringar i båda fram, men rent krasst har de ju funnits där större delen av hans liv. Han är inte halt, anledningen till han sätts igång är för att han samlar på sig vätska av att bara stå.

Hur som helst, för min del innebär det ju att bygga upp muskler som gör att han pallar med att bli riden, så skritta kommer vi nog få göra i ett par månader. Men sen är det nog bara att smyga igång -vad säger din vet?

Min häst har pålagringar i karpalleden på höger fram. Väldigt lindriga. Jag har inga större ambitioner med min ridning så jag skrittade i skog och mark samt tömkörde mycket. Efter ca 7 månader så började jag trava lite smått och i samband med det tog jag kontakt med en tränare så att vi ser till att han bygger sig korrekt och inte belastar fram med än nödvändigt. Idag travar vi mycket och har även börjat galoppera. Han är en ridtravare och jag utbildar honom i samband med detta så det går extra långsamt med tanke på att han har mycket att lära och måste bygga ridhästmuskler. Mitt tips är att t det väldigt lugnt och systematiskt bygga upp muskulaturen.

Mitt halvblod, även fast han har pålagringar i ena framkotan så är han INTE t-märkt! vet. sa att det är bara att börja rida igång han igen. Men fick som inget svar om hur jag skall lägga upp själva igångsättningen.

Min häst behandlades med IRAP under hösten pga av lindrig broskskada på vänster fram. Vi skrittade uppsuttet i ca fem veckor, från 15 min till 30 min. Därefter började vi trava korta sträckor rakt fram, i början 2-3 min per pass och sedan successiv utökning till 15 min trav per pass under sex veckor. Efter de sex veckorna utökades träningen successivt till att vara igång "som vanligt", under åtta veckor.

Allt enligt veterinärens ordination.

Min häst har pålagringar båda framkotor och har haft dessa i snart åtta år nu. Jag skrittade ett par månader och sen satte jag igång med framförallt kort galopp då traven sliter mer än galoppen.

Bra tränare för att avlasta fram, var försiktig med volter och åk till klinik en gång om året för att kolla av om hästen behöver sprutas så ska det nog gå jättebra :)

tack så mkt för tipset! =)
Hur kan traven slita mer än galoppen? Tänlte galopp går ju fortare och i farten blir dte ju som mer "tyngd" och belastningar på benen..? :P

Nu är jag ingen expert! Det jag har hört är att galoppen är mer naturlig för hästen och när den sliter mindre så måste hästen självklart gå i kort, bärande galopp.

Jag fick schema av min veterinär på Strömsholm när jag sprutat Opal första gången och han skulle sättas igång. Det här var efter sedvanliga skrittning osv... Fem minuter skritt, tre minuter galopp osv osv...
Blev lite jobbigt bara då han lärde sig vad äggklockan i fickan betydde och drog som en avlöning så fort den ringde ;)

Prata med din veterinär eller ring till Strömsholm/Uppsala så kan de säkert hjälpa dig :)

Liknande trådar

Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 761
Senast: ylvalill
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Smallgot
·
M
Hästvård Hej. Har nyss varit på en klinik med min häst, som har haft svårt att galoppera. Han visade sig ha pålagringar i den mellersta...
Svar
9
· Visningar
3 981
Senast: noble art
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka