Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

R

ratjacks

Bara undra om jag någonsin kommer att lära mig att rida i trav utan att fara omkring som en klick smör i en stekpanna. Har precis börjat rida på en klubb och tycker att travet är jätte svårt det verkar alltid som hästen är på väg upp när jag är på väg ner, jag titta på dom andra i gruppen med stor avundsjuka för dom ser ut att bara glida så grasiöst fram med sina hästar medans jag efter ett par travsteg har ett rent helvete :devil: och måste stanna upp, dom har ridit cirka ett år men jag är nybörjare så vist det bör väl va skillnad. några tips om vad jag gör för fel eller kan förbättra, hästen jag rider har rykte om att vara svår att sitta ner på i travet kanske det är en av anledningarna ?
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Alla är vi barn i början.
Tid och ett par mil i röven så skumpar du inte längre.
Ett löfte.

/P Döben
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Men fråga om du kan få ngra privat lektioner så kommer du att klara av att sitta ner galant..:)
Det krävs bara lite träning och som jag sa så kan du jue betala extra för privat lektioner.... :D
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Att bli longerad utan stigbyglar o tyglar är jättebra träning!!
Kolla som min-Saan säger om du kan få privata lektioner!
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Det enda man eg. kan tänka på är att:

Höften ska vara stötdämpare för ryggen. Du kan se höften som ett gånggärn som håller ihop överlivet och underlivet. Höften ska röra sig med hästen så att ryggen (överlivet) är mer eller mindre stilla.

Alltså höften ska gunga med hästen och ryggen ska förbi ganska stilla.

Svårt att förklara, men det är inte alls så svårt att praktisera. Detta är om inte annat för ryggens skull efter som att höftens stötdämpning minskar påfrestningen på ryggen.
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Innan hade jag alltid alltid jätte svårt för att sitta ner i traven. Jag blev tillslut helt tokig. Nu går det bättre och det är när jag kommit på att det är lättare att sitter ner om man sitter lite mer tillbakalutad.

Ocjh sedan träna och träna. Rid utan stigbyglar. Det är verkligen jätte bra och det känns mycket bättre för mig iaf att sitta ner när jag inte ar några stigbyglar.:bump:
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Slappna av i axlar o armar så går det att sitta ner i travet. Enkelt men sant!
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

A och O för en avslappnad sits är magen tycker jag.
Sitt inte och spänn dig i axlar, rygg eller ben. Utan tänk dig att du sitter ner och putar ut lite med rumpan bakåt och försök att jobba med magen för att komma itakt med hästen. Du ska ju inte jobba mot hästen utan med. resten kommer med automatisk tycker jag, speciellt om du rider utan stigbyglar!
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Se till att du inte drar upp benen och lutar dig smått framåt, det är ett av de vanligaste felen vi gör, och garanterat mister vi balansen direkt! Se till att du sitter med båda sittbenen i sadeln och inte spänner dig. Sträva nedåt med sitsen och var följsam med höften och övriga kroppen i hästens rörelser.
Knip heller inte åt med benen som ett försök att hålla dig "fast" nere i sadeln.

Personligen tycker jag att det är mycket lättare utan stigbyglar. Finns inget att låsa sig fast i då på samma sätt, utan det finns bara sits och skänkel som alternativ då. Sedan bara träna och träna på! Finns inga genvägar.

Lycka till
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Jag fick lite aha-upplevelse när jag började använda magmusklerna. Tänk dig att du ligger på golvet med böjda ben och lyfter på höfterna med hjälp av magmusklerna. Det tänket har jag med mig i sadeln. Dvs magmusklerna hjälper till att "lyfta höfterna undan hästryggen".:bump:

En annan aspekt är faktiskt att många ridskolehästar inte går i rätt form. Det är en enorm skillnad när hästen helt plötsligt börja sätta under sig och ryggen lyfts 1 decimeter högre upp, då kan den mest studsiga häst bli underbar att sitta på.:love:
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

- Försök att inte spänna dig (Själv såg man till att få en självgående häst man slapp driva på så att jag bara kunde koncentrara mig på att slappna av i benen:p )
- Rid lite långsammare till en början så blir det lite lättare. Ju högre fart - ju mer skumpar det.
- Räta upp dig och sitt hellre lite för långt tillbakalutad

Lycka Till
/Ida
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 396
Senast: Sirap
·
E
Ridning Jag har två stora olater när jag rider. Den första är att när hästen börjar gå för fort eller jag blir rädd så gör jag två...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: GotAsecret
·
Western Står just nu i ett dressyrstall och har insett mer och mer att jag är mer formad av mina åtta år på westernstall (mer än hälften av mina...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: Pilo
·
Hästmänniskan Usch sitter i en så otroligt tråkig sits och jag vet inte hur jag ska vända på det så det kommer att kännas bra. Idag har jag två...
2
Svar
26
· Visningar
4 670
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp