Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

R

ratjacks

Bara undra om jag någonsin kommer att lära mig att rida i trav utan att fara omkring som en klick smör i en stekpanna. Har precis börjat rida på en klubb och tycker att travet är jätte svårt det verkar alltid som hästen är på väg upp när jag är på väg ner, jag titta på dom andra i gruppen med stor avundsjuka för dom ser ut att bara glida så grasiöst fram med sina hästar medans jag efter ett par travsteg har ett rent helvete :devil: och måste stanna upp, dom har ridit cirka ett år men jag är nybörjare så vist det bör väl va skillnad. några tips om vad jag gör för fel eller kan förbättra, hästen jag rider har rykte om att vara svår att sitta ner på i travet kanske det är en av anledningarna ?
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Alla är vi barn i början.
Tid och ett par mil i röven så skumpar du inte längre.
Ett löfte.

/P Döben
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Men fråga om du kan få ngra privat lektioner så kommer du att klara av att sitta ner galant..:)
Det krävs bara lite träning och som jag sa så kan du jue betala extra för privat lektioner.... :D
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Att bli longerad utan stigbyglar o tyglar är jättebra träning!!
Kolla som min-Saan säger om du kan få privata lektioner!
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!

Det enda man eg. kan tänka på är att:

Höften ska vara stötdämpare för ryggen. Du kan se höften som ett gånggärn som håller ihop överlivet och underlivet. Höften ska röra sig med hästen så att ryggen (överlivet) är mer eller mindre stilla.

Alltså höften ska gunga med hästen och ryggen ska förbi ganska stilla.

Svårt att förklara, men det är inte alls så svårt att praktisera. Detta är om inte annat för ryggens skull efter som att höftens stötdämpning minskar påfrestningen på ryggen.
 
Sv: Rida i trav utan att studsa som en gummiboll!