rida i samma backe flera gånger?

I

Isan

hej, håller på att lära min häst galopp och nu när vi rider ut klarar fattningar och håller galoppen ca 5 språng.
Jag brukar träna galoppen i uppförsbackar, men eftersom hon inte alltid fattar galopp första gången så brukar jag rida ner för backen och börja om med en ny fattning.
Jag är rädd att hon blir uttråkad av att rida i samma backe 5 gånger men hur ska jag annars göra? blir en häst uttråkad av att göra så?
Jag vill ju inte att hon ska tycka att galoppen blir tråkig och det känns som nått måste utan att hon gör det för att hon vill göra det...

Sv: rida i samma backe flera gånger?

varför galopperar du bara i backen?
hästen tycker ju bara det blir jobbigt och därmed oxå tråkigt!

Nä ut och galoppera på en fin äng där hon kan galoppera en längre sträck och upptäcka att det är kul.

Ett tips är att ha ett komando när man longerar/tömkör för galopp och använda samma i ridningen, funkat för mig, har aldrig haft problem med galoppen, säger bara gaaalopp så galopperar hon med en gång.

Varför galopperar du bara i backar ? Vore jag som du skulle jag försöka hitta en stor äng eller en härlig galoppstig, gärna med sällskap, så hästen får känna att det är kul. Lycka Till !

varför galopperar du bara i backen?
hästen tycker ju bara det blir jobbigt och därmed oxå tråkigt!

Nä ut och galoppera på en fin äng där hon kan galoppera en längre sträck och upptäcka att det är kul.

QUOTE]

jag galopperar mest i en backe eftersom jag håller på att lära in galoppen och hästar fattar lättare galopp i backar och nu har hon BÖRJAT lära sig att den backen= galopp
Visst skulle jag gärna galoppera på en äng men tyvärr har jag inte så gott om ängar här hemma :/ och den enda ängen som finns ägs av en tysk som påstår att mina hästar skrämmer bort djuren (rådjur, vildsvin) hm... så där får jag inte rida, och jag vill inte göra mej osams med grannarna lixom...

Varför galopperar du bara i backar ? Vore jag som du skulle jag försöka hitta en stor äng eller en härlig galoppstig, gärna med sällskap, så hästen får känna att det är kul. Lycka Till !

skulle oxå hellre galoppera på en äng men har man tjuriga grannar så har man... (läs svaret ovanför) och den "härliga galoppstigen" är där backen går och sen är det mest nerför och "lagårdstak" som vi kallar det :P, om du fattar? ;)

Nej, hästar fattar inte lättare galopp i en backe, var har du fått det ifrån?
Däremot har de svårare att hitta på gjejor som att bocka i en uppförsbacke, eftersom det är tyngre för en häst att galoppera uppför.

Som sagt, ta en vanlig grusväg.

Däremot har de svårare att hitta på gjejor som att bocka i en uppförsbacke, eftersom det är tyngre för en häst att galoppera uppför.

Grusvägar är ofta hårda, det är inget bra alternativ. Mjuk skogsväg är bättre eller ett gärde.

i det regnat vi har haft i sverige nu finns det knappt nån grusväg som är hård, och så farligt är det inte att rida på hårt underlag, det är värre med för mjukt.

i det regnat vi har haft i sverige nu finns det knappt nån grusväg som är hård, och så farligt är det inte att rida på hårt underlag, det är värre med för mjukt.

Riktiga grusvägar är så stenhårda ocdh framförallt stumma att de aldrig blir mjuka nog att galoppera på utom möjligen vid tjällossningen.

Det sliter på lederna, vilket tyvärr många inte förstår som glatt spränger fram på hårda vägar.

ja för mjukt är också skadligt. Man måste vara noga med att det varken är för hårt eller mjukt och att det är svikt i underlaget. Om man vill att hästen mår bra.

Har de känsliga hovar är det ytterligare en anledning att inte galoppera på hårt o stumt underlag f ö.

och då undrar jag hur distanshästarna klarar mer än en säsong :grin:

hårt underlag är inte speciellt farligt, speciellt inte i galopp, galopp sliter mindre på lederna än vad trav gör.
och nu finns det knappast några hårda vägar och vill man promt ha svikt så rid på asfalt då, hur svårt kan det va?

Ja det är svikt i asfalt för er som inte vet det, och vad har hovarna med det att göra? nyss var det ju benen...

visst man kanske inte ska galoppera flera mil varje dag på hårt underlag, men då och då är det inte farligt.
Inga grusvägar är hårda härikring, och då är de säkerligen inte det hos TS heller.

finns det nåt som heter riktigt grusväg och oäkta grusväg? :rofl: antingen så är det väl grus eller så är det asfalt eller så är det en skogs väg... oäkta grusväg har jag aldrig hört talas om.

och då undrar jag hur distanshästarna klarar mer än en säsong :grin:

hårt underlag är inte speciellt farligt, speciellt inte i galopp, galopp sliter mindre på lederna än vad trav gör.
och nu finns det knappast några hårda vägar och vill man promt ha svikt så rid på asfalt då, hur svårt kan det va?

Ja det är svikt i asfalt för er som inte vet det, och vad har hovarna med det att göra? nyss var det ju benen...

visst man kanske inte ska galoppera flera mil varje dag på hårt underlag, men då och då är det inte farligt.
Inga grusvägar är hårda härikring, och då är de säkerligen inte det hos TS heller.

finns det nåt som heter riktigt grusväg och oäkta grusväg? :rofl: antingen så är det väl grus eller så är det asfalt eller så är det en skogs väg... oäkta grusväg har jag aldrig hört talas om.

Ja gör du som du tycker med din häst, jag väljer underlag som passar hästen. Vill du tro att det är ok så rid på:grin:

rättning, du väljer det underlag du tror passar hästen bäst, det är en viss skillnad, för vi kan omöjligt veta.

men jag vet att det finns många distanshästar på hög nivå som tävlar mååånga säsonger, och banorna går nästan bara på hårt underlag som du beskriver så beviserligen så klarar ju hästarna det.

rättning, du väljer det underlag du tror passar hästen bäst, det är en viss skillnad, för vi kan omöjligt veta.

men jag vet att det finns många distanshästar på hög nivå som tävlar mååånga säsonger, och banorna går nästan bara på hårt underlag som du beskriver så beviserligen så klarar ju hästarna det.

Jo jag vet, vad som är bra underlag. Det är skillnaden.

har ett varmblod och håller på att lära henne galoppen och det är faktiskt lättare att fatta galopp i uppförsbacke då hästen ofta tycker det är lättare att galoppera än att trava... och såklart är det bra om hästarna vill busa oxå :p men aa....

Håller med dej om att hästarna oftast hellre galopperar än travar i upförsbacke (: Tkr att det verkar vara ett smart sätt ! Tror inte att hästen blir uttråkad, det är ju bra att den förstår at den ska galoppera där men försök att galoppera på andra ställen också så att den galopperar för galoppfattningen och inte för backen (:

Senast ändrad:

Håller med dej om att hästarna oftast hellre galopperar än travar i upförsbacke (: Tkr att det verkar vara ett smart sätt ! Tror inte att hästen blir uttråkad, det är ju bra att den förstår at den ska galoppera där men försök att galoppera på andra ställen också så att den galopperar för galoppfattningen och inte för backen (:

okej, tror faktiskt att hon lärt sig fatta höger galopp nu iaf xD hon var hur duktig som helst ikväll när jag red och galopperade en hel sträcka :banana: så nu är det bara att kämpa på med vänster galoppen xD

jag galopperar mest i en backe eftersom jag håller på att lära in galoppen och hästar fattar lättare galopp i backar och nu har hon BÖRJAT lära sig att den backen= galopp

Många travare, många trixiga lösningar på galopp. Den bästa och mest skonsamma och mest effektiva var att köra upp dem ställd från den önskade galoppens sida i en snövall.

Många travare, många trixiga lösningar på galopp. Den bästa och mest skonsamma och mest effektiva var att köra upp dem ställd från den önskade galoppens sida i en snövall.

Men herregud... :crazy:

Varför kan inte folk acceptera att en travhäst som har svårt att galoppera oftast gör det när den är redo för det och har ett tillräckligt kontrollerbart rörelsemönster, och att man oftast får en bra galopp redan från början om man gör grundarbetet i skritt och trav först?

Varför så bråttom? Vill man absolut rida i galopp får man väl skaffa sig en häst som har lätt för det från början, inte en som kräver massor av omskolning först...

Inte värre än att rida dem i djupsnö. Bara det att man kommer ut på rakt spår och underlaget är inte tungt och jobbigt.

Tycker det är MYCKET mer skonsamt för en häst att lära sig när det ska vara galopp på 3-4 gånger istället för att slängtrava in 15-20 gånger innan dom fattar. Eller vad tycker du?

Att de först får sätta balans, lära sig grunder och liknande i de andra två gångarterna hoppas jag tillhör grunden för alla som utbildar ridtravare. Framförallt alla som utbildar hästar!

Och ja, alla har olika svårt att ta galoppen. Kyra Kyrklund använder sig av voltspår och förvänd sluta = Man ställer hästen från den önskade galoppsidan. jag använder dock bara ett annat ställe än en volt för att lära in galoppen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022