rida i hagen?

H

hammarn_2

jag har ett kallblod som är ganska het och idag ska jag prova rida honom själv idag (har tidigare ridit när någon longerat honom). och jag funderar på om man kanske kunde börja med att rida honom i hagen? eller borde jag inte göra det?

Sv: rida i hagen?

Bättre är att rida i annan tom hage om det finns.
Hagen ska ju vara en lugn plats för hästen. Alltså inte avsed för arbete. Däremot är det ju bättre att rida där än att rida där det inte är inhängnad om det är så att du är osäker.
Lycka til

Bättre är att rida i annan tom hage om det finns.
Hagen ska ju vara en lugn plats för hästen. Alltså inte avsed för arbete. Däremot är det ju bättre att rida där än att rida där det inte är inhängnad om det är så att du är osäker.
Lycka til

*till mena jag ju

hej..
jag har ridit min häst många gånger i hagen. ser inte något problem med det, bara det är plant och inte groppar eller hål hästen kan fasna i...

vi har bara en hage/inhängnad om man inte räknar med kossornas ingängnad.. men där vill jag ju inte rida, så jag vet inte hur jag ska göra.

okej.. jag får prova då och ser vad han tycker om det

jag rider aldrig mina hästar i hagen, det är deras ställe. där ska de kunna få trava och galoppera när de vill. utan ryttare på ryggen. Och jag tycker lite såhär, när man kommer hem från ett ridpass och släpper ut dom i hagen, så tycker jag det kan verka lite tråkigt för hästen att släppas ut på ett ställe där den nyss ridits. kanske svårt och förstå, då jag nog förklarat lite konstigt.

Du har inte tillgång till någon ridbana lr liknande? Jag brukar tömköra i en tom hage ibland. När jag inte har tillgång till ngt annat. (fält lr liknande). Även fast det inte är det bästa och vara i hagen. Då jag anser det som en avkopplande plpats för pållen.

Själv så har jag ju ingen ridbana eller ridhus så ibland tar man vad man haver.. :angel:

ja, jag har ingen inhängnad att rida i som inte hästen går i:( och ridbana eller ridhus finns inte här i närheten, det är ca 4 mil till närmaste. och jag tänker också lite som så att det är ju hästens ställe att vara på, liksom hans plats att koppla av eller busa på m.m. men jag har inte något annat alternativ att välja. eftersom jag nyligen har köpt honom och han har varit travre så är det ju full fart framåt som gäller för han och jag vill då kunna rida på ett säkert ställe så att jag kan lära känna honom och förhoppningsvis lära han lite inför sin "karriär" som ridhäst/ridtravare. och syrran som hjälper mig att longera när jag rider är hos mamma varannan vecka så mina alternativ då är att rida i hans hage eller rida på lägdan, men jag skulle känna mig mer på den säkra sidan om jag red honom i hagen.

Jag rider, kör, longerar osv i hagen, har aldrig haft problem med det.
Ibland även när det är en annan häst i hagen, har ingen ridplan att rida på men har ett bra ställe i hagen där man kan hålla till.
Ingen av hästarna har heller varit negativa till varken att gå in i hagen med eller utan ryttare.
Tror inte att de tänker på det sättet att det skulle vara negativt (det ska väl inte vara negativt att bli ridna?).

Testa hagen du.

de få gånger jag testat att rida i hagen har hästen blivit helt prillig o het... känner inte alls igen honom då... :crazy:

Ts, testa i hagen och om han börjar bli FÖR framåt och het skulle jag inte fortsatt i hagen. Kanske låta någon annan testa i hagen först? Och se hur han reagerar om du känner dig lite osäker.

* Förresten har du kossor? :D (sorry för trådkap)*

tack för alla svar:) jag ska prova rida i hagen nästa gång då jag rider:D

ja, vi har kossor, pappa är bonde:D har ni kossor också eller?:)

hihi, vad roligt:D det är ett härligt jobb det faktiskt:) jag brukar plasta balarna på sommarn ja xD gör du också något liknande eller?:)

Jag har alltid ridit i min ena hage. Har aldrig varit några problem med det. Dock har ju mina hästar många andra hagar så dom går ju inte alltid i "paddock-hagen"

Vi har delat av en del av hagen som "ridbana", rätt stor hage, så banan funkar, även om det är gräs o inte grus...
Ibland delar jag in den med, om jag vill ha en mindre yta, funkar bra, man kan väl sticka ned plaststolp i snön nu?

Självklart är inhägnat område det bästa,alltså hage eller ridbana, bara det inte finns andra hästar där, då kan effekten bli den motsatta;)

Bara det inte är några andra hästar i hagen är det inga problem, förutsatt att hagen inte är knölig. Hästen bryr sig knappast, nog bara människan som förmänskligar hästen, den mår knappast det minsta dåligt av att jobba i sin rasthage.

Är bra att börja inom inhägnat område de första gångerna.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama