Rida i grupp till ensamridning?

C

Ccgl

Ska hyra en häst på foder. Han är van att bli riden tillsammans med andra hästar. Undrar om man skulle kunna träna bort det så att jag kan rida även ensam?
 
Sv: Rida i grupp till ensamridning?

Ja det kan man och det kan vara väldigt svårt eller väldigt enkelt beroende på häst. Man bör veta vad man gör så att det inte händer en olycka. Om du ska träna hästen så ha med någon som går. Det brukar vara enklare att lära hästen att det är okej att vara ensam häst då. Promenera också med hästen den runda du ska börja rida ensam sedan så att hästen känner igen sig och på så sätt blir trygg i omgivningarna.
Var försiktig!
 
Sv: Rida i grupp till ensamridning?

Var observant så att hästen inte alltid rids i grupp för att det inte fungerat att rida ensam. Då kan det bli tufft att göra något åt det.
 
Sv: Rida i grupp till ensamridning?

Min häst var som ung väldigt flockbunden. Så pass att han, trots kedja under hakan, släpade mig när vi skulle till hagen. Och att rida självständigt på ridbanan, med de andra hästarna där men på avstånd, gick knappt. Skulle det göras något "ensamma" eller på led, behövde han någon som gick före - annars drog han bara tillbaka till de andra. (Hade honom på ridläger somrarna 2005 och 2006. Född 1998.)

När jag köpte honom i augusti 2011, var han mycket bättre. Gick att rida själv både ute och på ridbana/i ridhus, och uppförde sig (för det mesta) som folk även vid hand. Han hade mognat betydligt i sig själv. Men när vi mötte andra hästar ute, ville han helst dra efter dem. När vi red ut med andra i stallet, var han spänd och ville helst ligga alldeles bakom. Den allra första tiden, skrek han konstant när vi var ute (på väg från/till hagen, på ridbanan, ute på tur...) - stallkompisarna berättade att han hördes ända till stallet (när vi var 2-4km därifrån) :crazy: .
Till slut gick jag över till att promenera med honom istället för att rida ut. På med grimma/träns, och så gick vi ut och gick några av de rundor som man kan rida. På så sätt fanns jag bredvid honom, som sällskap. Det hjälpte mycket; han slutade med skrikandet och sedan kunde vi börja rida ut igen. Mycket tålamod behövs, men visst går det. Det är viktigt att komma ihåg att det är djur vi arbetar med - det kan ta en dag, en månad eller flera år, och vi måste se till att anpassa oss så att de får den tid de behöver.

Idag går det framåt, kanske främst för att vi börjar få ordning på vem det är som bestämmer egentligen. Han börjar lära sig att om jag säger att vi ska gå "ditåt", då finns det inget farligt där - bara att knalla på. Ibland får jag sitta av och gå en liten bit, då han vägrar att gå fram. Vi rider också ut med en stallkompis emellanåt, och nu kan han hålla ett rätt långt avstånd till denne utan att stressa ikapp, och dessutom gå först och ha kompisen vid sidan. Nu är det "bara" resten av testandet som ska upphöra - han är en envis herre (!). Och så ska vi jobba på att rida mer med flera ekipage. I vår ska vi starta prova på klass i distansritt, det blir nyttigt för grabben! :D
 
Sv: Rida i grupp till ensamridning?

Visst GÅR det, men ska du hyra en begränsad tid kanske du helt enkelt inte hinner få den någorlunda säker. Gamla ridskolehästar/turridningshästar kan bli rätt krångliga som privathästar då de plötsligt inte omges av den trygga flocken hela tiden.

Har den aldrig ridits själv? Provrid ensam, både inne och ute - så du vet vad du har att vänta.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 198
Senast: Äpplet.
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp